Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

    Bättre förr

    Det var inte lika stökigt och trist på stan, med knark, gäng och rån.

    Människor talade mer med varandra och skrattade mer.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Nostalgi) skrev 2019-04-19 22:22:02 följande:

    Barn/tonåringar /ungdomar var mer företagsamma förr och det daltades inte med dom.

    Det var självklart att cykla eller gå till skolan på egen hand. Självklart med busskort i lite äldre ålder och herregud vad buss det åktes! Kompisen 5 km bort besöktes jämt utan att gnälla över busstider och dåligt väder.

    Det såldes kokosbollar och delades ut reklam i ur och skur.

    Skulle man nånstans tog man tag i det själv. Skjuts var ovanligt och gjordes enbart vid hämtning och då enbart vid något särskilt tillfälle tex när skoldiscot var slut och de föräldrar som hade bil turades om och hjälptes åt att skjutsa hem varandras barn. Att få skjuts var höjden av pinsamhet i tonåren och att ens fråga en förälder om det så blev det en åthutning som hette duga. Att samåka med polarna med buss var halva nöjet när man skulle träffas.

    Det var mer självklart att umgås med varandra och träffas i grupper. Fritidsgården var knökfull och det var där alla hängde. Det var dit man ringde för att kolla om kompisen var där eller mamma ringde och ville att man skulle hem.

    Jag tyckte också det var mer vanligt att man hade hobbys och intressen, alla höll på med något hela tiden. Killarna meckade moppe, cyklar och elektronik eller byggde skateboardramper och var ute och trixade med både bräda och cykel. Ägnade tid åt topplistor med musik, samlade vinylskivor, letade kundvagnar (pant på dom en gång i tiden), ägnade timmar åt att lära sig stairway to heaven på gitarr.. Tjejer spelade piano, tvärflöjt, dansade, samlade på olika saker, lärde sig sticka/virka, ritade, läste typiska tonårstidningar, osv osv


    Vi låter ju inte barnen röra på sig själva. På grund av alla rån mot unga kör jag mina tonåringar mest hela tiden. Fritidsgårdar får de absolut inte gå till på grund av droger och knivskärningar. Som tur är bor vi i en lugn stadsdel där de unga kan röra sig relativt fritt. Här finns pizzeria, restauranger, glasskiosker och liknande där de kan umgås. Men skall de till stan så vill vi hämta med bil. Helst vill vi inte att de åker till stan.
Svar på tråden Bättre förr