Bagar Bengtsson skrev 2019-04-19 16:53:00 följande:
Nuförtiden när man har gäster över så är det ju ibland folk som inte äter kött. Ibland äter de heller inte fisk, det får kanske inte ens vara mejeriprodukter i maten. Hur gör ni då? Letar ni upp recept på nätet och köper produkter ni aldrig har smakat för att göra gästerna nöjda?
Blir ni väldigt missnöjda om värden inte anstränger sig lika mycket för din rätt som för de övriga i sällskapet? Skulle nu uppskatta om man frågar vad ni vill ha någon dag före?
Ni som är vegetarianer eller främst veganer- Gör ni samma "uppoffringar" för era gäster eller kommer det inte in några sådana produkter i erat hem?
Intressant ämne du tar upp.
Vegetarianer veganer laktos gluten you name it har alltid funnits men inte blivit respekterade av vårt gamla talesättet "Man får tacka och ta emot".
Sedan ett tag tillbaka har man fått kunskap om dessa grupper.
Många har en sjukdom bakom även om en del gör det av etiska skäl.
Det har varit mycket problem med detta.
När jag är bjuden är det inte alltid får tar hänsyn till och utmärker man sig genom att säga att jag kan ta med egen mat blir man inte bjuden nästa gång.
Men jag har lärt mig att inte kompromissa när det gäller bl.a. mat.
De människor som är bra människor i övrigt vet vad jag äter och inte äter.
De andra som vet men låtsas glömma mig tackar jag nej till.
Nya människor som bjuder mig talar jag om vad jag äter men erbjuder att om de inte tar illa upp så tar jag gärna med mig egen mat.
Det sistnämnda är inte så populärt!