• Bagar Bengtsson

Vegetarianer/veganer vs köttätare

Nuförtiden när man har gäster över så är det ju ibland folk som inte äter kött. Ibland äter de heller inte fisk, det får kanske inte ens vara mejeriprodukter i maten. Hur gör ni då? Letar ni upp recept på nätet och köper produkter ni aldrig har smakat för att göra gästerna nöjda?

Blir ni väldigt missnöjda om värden inte anstränger sig lika mycket för din rätt som för de övriga i sällskapet? Skulle nu uppskatta om man frågar vad ni vill ha någon dag före?

Ni som är vegetarianer eller främst veganer- Gör ni samma "uppoffringar" för era gäster eller kommer det inte in några sådana produkter i erat hem?

• Svar på tråden Vegetarianer/veganer vs köttätare
  • BurningDiamond
    Mandel skrev 2019-04-20 05:55:04 följande:

Som alltid så anpassar jag det som serveras efter allergier. Är man inte allergisk så får man äta av det som serveras.

Sedan är det ju bara att konstatera att jag i alla fall umgås med likasinnade människor som har någorlunda samma värderingar och värdesätter samma saker och vi är även skapligt nära varandra politiskt osv. 
    Ingen av oss skulle helt plötsligt bli extrem på kostområdet.
    Skulle någon bli det skulle vi andra börja misstänka sjukdom.

Ex mannen har en barndomskompis som genom sin sista sambo i princip gjort sig själv omöjlig att bjuda hem då det är så många specialkrav att det blir enklare att strunta i att bjuda hem dem.
    Jag lagar/bakar gärna nya saker, men jag tänker inte lägga ner flera timmar på att leta specialrecept, sedan leta specialingredienser i affären osv. för 1-2 personers skull om det är bjudning för 20 personer. Hur ska jag hinna med allt annat då?

Skulle jag bli bjuden hem till dem vilket jag finner föga troligt då han är snål och i princip bara bjudit hem oss 2 gånger på 25 år (han har tidigare själv varit hos oss ett par gånger om åren...)  så skulle jag så klart äta det som serverades och inte kräva annat.

Ta seden dit man kommer gäller allt och alla oavsett om det är religion, kostvanor, toavanor osv.

Jag har aldrig ens haft en så stor tillställning (sitta ner och äta middag som jag lagar menar jag). De gånger vi är ens tio så blir det knytis-buffé.
  • Mandel
    cosinus skrev 2019-04-19 22:59:47 följande:

Har provat ett antal ggr då vi haft de allergierna men det blev aldrig gott.

Menar mer att ska jag ta med något tar jag något ur frysen. Inte ställer jag mig och bakar något special som ingen ändå vill äta för att det inte smakar som de är van.

Jag gör ibland en ägg och mjölkfri sockerkaka och den blir väldigt god!
    Hur kladdkaka utan ägg blir vet jag inte.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Persikaplommon
    Sommarskuggan skrev 2019-04-19 21:34:21 följande:

Klart köttätaren inte ska ta med sin egna biff, för vegetariskt kan ALLA äta. En köttätare dör inte av att äta till exempel ärtsoppa utan fläsk en dag.

Kollar du upp med alla vad de kan äta innan du bjuder folk på vegansk mat?

Alla kan såklart äta någonting som inte innehåller kött , men många veganer tror att alla kan äta vad som helst som är veganskt...

Jag har ett jobb där man ofta blir catering , rätt typiskt att de gör en maträtt för att ? alla kan äta veganskt ? och det är alltid flera människor som får problem med magen.
  • Tecum
    Mompreneur skrev 2019-04-19 23:45:08 följande:
    Men snälla, läs inlägget som jag svarade på innan du börjar jiddra. Du kan ju inte ta saker ur sitt sammanhang snälla människa!
    Oj, där trampade jag visst på en öm tå... Givetvis svarar jag på det du skrev, inte på andra inlägg. Den som jiddrar är du och om någon tog något ur sitt sammanhang är det också du. Du får antingen stå för det du skrev eller ta tillbaka det.

För det handlar om köttätare eller veganer utan om allätare och vegetarianer/veganer. Tydligen finns det några här som bara äter kött och potatis men enstaka med extrema dieter finns alltid. Det vanliga är att vi allätare äter kött, fisk , ägg, mejeriprodukter, potatis, ris, pasta, bröd, grönsaker i alla former, frukt, nötter osv osv. Jag är övertygad om att det är bäst för hälsan och att extremer åt olika håll är mindre bra.
  • Aikido

Gäster som är krångliga med maten får finna sig i att dyka upp som ingredienser i huvudrätten vid nästa bjudning.

• EvilNala
    Monchichier skrev 2019-04-19 20:03:06 följande:

Hur vet du det? Det är ju inte som att veganer går omkring med märke på kläderna eller berättar att de är veganer samtidigt som de presenterar sig.

Eller är det så att du fått det bemötandet du själv sänder ut? För du låter faktiskt väldigt fördomsfull och otrevlig själv.

Jo, majoriteten veganer berättar att de är det inom typ fem sekunder och sedan påminner de så fort de har chansen
  • Monchichier
    EvilNala skrev 2019-04-20 19:46:52 följande:
    Jo, majoriteten veganer berättar att de är det inom typ fem sekunder och sedan påminner de så fort de har chansen
    Näää, nu överdriver du extremt mycket
  • legomum

Har vi middagsbjudning så ja självklart försöker jag se till att alla får något gott att äta. Ju fler olika smakinriktningar och allergier ju mer buffebordsaktigt blir det. Oftast är vi flera som lagar maten.

Jag bjuder ju inte på middag för att någon/några ska sitta hungriga för att de av någon anledning inte äter maten.

För mig blir det bara fånigt.

• washo
    Bagar Bengtsson skrev 2019-04-19 16:53:00 följande:

Nuförtiden när man har gäster över så är det ju ibland folk som inte äter kött. Ibland äter de heller inte fisk, det får kanske inte ens vara mejeriprodukter i maten. Hur gör ni då? Letar ni upp recept på nätet och köper produkter ni aldrig har smakat för att göra gästerna nöjda?

Blir ni väldigt missnöjda om värden inte anstränger sig lika mycket för din rätt som för de övriga i sällskapet? Skulle nu uppskatta om man frågar vad ni vill ha någon dag före?

Ni som är vegetarianer eller främst veganer- Gör ni samma "uppoffringar" för era gäster eller kommer det inte in några sådana produkter i erat hem?

Intressant ämne du tar upp.
    Vegetarianer veganer laktos gluten you name it har alltid funnits men inte blivit respekterade av vårt gamla talesättet  "Man får tacka och ta emot".

Sedan ett tag tillbaka har man fått kunskap om dessa grupper.
    Många har en sjukdom bakom även om en del gör det av etiska skäl.

Det har varit mycket problem med detta.
    När jag är bjuden är det inte alltid får tar hänsyn till och utmärker man sig genom att säga att jag kan ta med egen mat blir man inte bjuden nästa gång. 

Men jag har lärt mig att inte kompromissa när det gäller bl.a. mat.
    De människor som är bra människor i övrigt vet vad jag äter och inte äter.
    De andra som vet men låtsas glömma mig tackar jag nej till.
    Nya människor som bjuder mig talar jag om vad jag äter men erbjuder att om de inte tar illa upp så tar jag gärna med mig egen mat. 
    Det sistnämnda är inte så populärt! 
  • Bagar Bengtsson
    legomum skrev 2019-04-20 21:03:46 följande:

Har vi middagsbjudning så ja självklart försöker jag se till att alla får något gott att äta. Ju fler olika smakinriktningar och allergier ju mer buffebordsaktigt blir det. Oftast är vi flera som lagar maten.

Jag bjuder ju inte på middag för att någon/några ska sitta hungriga för att de av någon anledning inte äter maten.

För mig blir det bara fånigt.

Detta inlägg beskriver det jag gör och kommer att göra, hur jag tänker- Tack legomum.
    washo skrev 2019-04-21 11:47:31 följande:
    Intressant ämne du tar upp.
    Vegetarianer veganer laktos gluten you name it har alltid funnits men inte blivit respekterade av vårt gamla talesättet  "Man får tacka och ta emot".

Sedan ett tag tillbaka har man fått kunskap om dessa grupper.
    Många har en sjukdom bakom även om en del gör det av etiska skäl.

Det har varit mycket problem med detta.
    När jag är bjuden är det inte alltid får tar hänsyn till och utmärker man sig genom att säga att jag kan ta med egen mat blir man inte bjuden nästa gång. 

Men jag har lärt mig att inte kompromissa när det gäller bl.a. mat.
    De människor som är bra människor i övrigt vet vad jag äter och inte äter.
    De andra som vet men låtsas glömma mig tackar jag nej till.
    Nya människor som bjuder mig talar jag om vad jag äter men erbjuder att om de inte tar illa upp så tar jag gärna med mig egen mat. 
    Det sistnämnda är inte så populärt! 

Bra inlägg! Jag kan förstå värden att man känner sig otillräcklig om man erbjuder sig att ta med mat men i vissa fall kan det vara en idé.

Jag vill inte heller att gästen ska känna att jag inte försökt anstränga mig. Dock vet jag ju inte hur Tofu ska smaka, jag äter ju inte heller svamp så kan ju inte smaka vissa ingredienser.

Jag gillar ju laga mat så det är något jag måste utveckla. Det blir ju lite svårare med att inte ta med mejeriprodukter men man får väl lära sig det med.

Svar på tråden Vegetarianer/veganer vs köttätare