• Bagar Bengtsson

Vegetarianer/veganer vs köttätare

Nuförtiden när man har gäster över så är det ju ibland folk som inte äter kött. Ibland äter de heller inte fisk, det får kanske inte ens vara mejeriprodukter i maten. Hur gör ni då? Letar ni upp recept på nätet och köper produkter ni aldrig har smakat för att göra gästerna nöjda?

Blir ni väldigt missnöjda om värden inte anstränger sig lika mycket för din rätt som för de övriga i sällskapet? Skulle nu uppskatta om man frågar vad ni vill ha någon dag före?

Ni som är vegetarianer eller främst veganer- Gör ni samma "uppoffringar" för era gäster eller kommer det inte in några sådana produkter i erat hem?

• Svar på tråden Vegetarianer/veganer vs köttätare
  • BurningDiamond

Enklast är att göra något som alla kan äta, alternativt buffé så alla kan plocka vad som passar dem.

Jag blir sällan bortbjuden/hembjuden till folk som inte känner mig och redan antingen anpassar maten så jag också kan äta eller ber att jag tar med något själv. I min umgängeskrets så är det mer en spännande utmaning att hitta på saker som alla kan äta än ett problem, men vi är en liten grupp och har känt varandra i över 15 år, så vi har överseende för varandras "snöflingor".

De gånger jag blir bjuden till någon mindre bekant frågar jag alltid om/vad jag ska ta med mig, och hur stor grupp som kommer så jag kan ta med extra att bjuda på om någon (alla?) vill smaka om värden/värdinnan föredrar att jag tar med eget. 

EmmaAnna skrev 2019-04-19 17:17:36 följande:

Erbjuder mig att ta med egen mat alt tillbehör beroende på rätt. Erbjuder även att ta med mat till sonen som är gluten. Anser att de som bjuder på mat inte skall behöva krångla för att anpassa maten till oss två.

Bjuder jag på mat så anpassar jag maten efter gästerna.

Brukar du verkligen definiera din son för "protein(-grupp)"? Om din kompis är allergisk mot katter, brukar denne transformeras till en katt också? Allergin är ett symptom för hamnskiftare? Kanske sonen byter form till en limpa var fullmåne? Tungan ute
  • Sommarskuggan
    Bagar Bengtsson skrev 2019-04-19 17:30:16 följande:

Blev många och olika svar och inget kändes fel.

Tiderna har ju ändrats då allt fler undviker kött. Förr så kanske man serverade en god entrecote med tillbehör där den stackars vegetarianen bara fick tillbehör. Hade man dessutom lagat en god gratäng så fick ju en vegan inte äta det heller.

På sommaren grillas det ju ofta och då är det ju lättare att ta med sig sin egen mat att lägga på grillen och att värden bara står för tillbehör och dryck.

Fast nej, riktigt så enkelt är det inte. Jag hade aldrig velat grilla mitt vegetariska i samma grill var kött legat. Samma så skulle jag inte äta vegetarisk mat tillagad i en odiskad stekpanna/stekspade var kött har legat innan. Tror inte många vegosar skulle det.
  • Bertram

Har inga veganska vänner eftersom vi inte har nåt gemensamt

• Bagar Bengtsson
    Sommarskuggan skrev 2019-04-19 18:57:53 följande:
    Fast nej, riktigt så enkelt är det inte. Jag hade aldrig velat grilla mitt vegetariska i samma grill var kött legat. Samma så skulle jag inte äta vegetarisk mat tillagad i en odiskad stekpanna/stekspade var kött har legat innan. Tror inte många vegosar skulle det.

Nu kommer jag få kritik... Har nog aldrig haft någon vegan hemma. Hade jag haft någon som var vegan och inte kunde tänka sig att ens lägga på en majskolv där det har grillats kött av alla dess slag så skulle jag ta illa upp. Det är som att säga till mig att jag inte gör rent min grill ordentligt. Dels så brukar man borsta av den före och efter varje grillning samt även mellan vissa.

Sen är ju grillen flera hundra grader varm så OM det funnits nåt spår så hade det ju varit borta ändå. 

Tror inte vegetarianer är så petiga, isf skulle de väl aldrig gå ut och äta på restaurang där det serveras både kött och vegetariska alternativ.

En stekpanna kan ju däremot ge smak om den är dåligt rengjord.

• Sommarskuggan
    Bertram skrev 2019-04-19 19:18:32 följande:

Har inga veganska vänner eftersom vi inte har nåt gemensamt

Brukar du bara ha köttätandet gemensamt med andra människor? Har du verkligen inga andra intressen? :/
  • Meriall

Då gör jag ngt gott veganskt, inget problem :) Eller - jag tycker det är lite svårt utan mjölkprodukter men skulle snott ihop tex en borsjtj-soppa så kan det vara valfritt om man vill ha ngn yoghurt på eller inte.

Finns många goda vegrecept.

Skulle inte göra ngt köttsubstitut jag inte provat nej, men använda vanliga ingredienser som bönor och svamp och sånt.

• Tecum
    Bagar Bengtsson skrev 2019-04-19 19:28:29 följande:

Nu kommer jag få kritik... Har nog aldrig haft någon vegan hemma. Hade jag haft någon som var vegan och inte kunde tänka sig att ens lägga på en majskolv där det har grillats kött av alla dess slag så skulle jag ta illa upp. Det är som att säga till mig att jag inte gör rent min grill ordentligt. Dels så brukar man borsta av den före och efter varje grillning samt även mellan vissa.

Sen är ju grillen flera hundra grader varm så OM det funnits nåt spår så hade det ju varit borta ändå. 

Tror inte vegetarianer är så petiga, isf skulle de väl aldrig gå ut och äta på restaurang där det serveras både kött och vegetariska alternativ.

En stekpanna kan ju däremot ge smak om den är dåligt rengjord.

Håller med, det visar bara att veganism är en ideologi i första hand, det viktiga är att markera mot all köttanvändning.
  • Tecum
    Sommarskuggan skrev 2019-04-19 19:31:29 följande:
    Brukar du bara ha köttätandet gemensamt med andra människor? Har du verkligen inga andra intressen? :/
    Mat är ett väldigt viktigt gemensamt intresse för många, en god middag är den bästa form av social samvaro som finns. Men jag har inget gemensamt med fanatiker som inte ens kan använda samma köksredskap eller grill som vi andra fast det är rengjort.

Men när vi får in vegetarianer i vänkretsen är det buffé som gäller så alla kan välja själva. 
  • Bertram
    Sommarskuggan skrev 2019-04-19 19:31:29 följande:
    Jo då, men jag har aldrig träffat en trevlig vegan faktiskt.
Svar på tråden Vegetarianer/veganer vs köttätare