• Bagar Bengtsson

Vegetarianer/veganer vs köttätare

Nuförtiden när man har gäster över så är det ju ibland folk som inte äter kött. Ibland äter de heller inte fisk, det får kanske inte ens vara mejeriprodukter i maten. Hur gör ni då? Letar ni upp recept på nätet och köper produkter ni aldrig har smakat för att göra gästerna nöjda?

Blir ni väldigt missnöjda om värden inte anstränger sig lika mycket för din rätt som för de övriga i sällskapet? Skulle nu uppskatta om man frågar vad ni vill ha någon dag före?

Ni som är vegetarianer eller främst veganer- Gör ni samma "uppoffringar" för era gäster eller kommer det inte in några sådana produkter i erat hem?

• Svar på tråden Vegetarianer/veganer vs köttätare
  • Monchichier
    Bagar Bengtsson skrev 2019-04-19 21:50:13 följande:

Eftersom det är många vegetarianer som erbjuder sig att ta med egen mat. 

Så då hade personen rätt, det är en religion/sekt  att vara vegan? Eller är alla allergiska mot kött (känner ingen som är det)?

Veganism är för många en filosofi om att djur inte ska gå att äga. De som hävdar att det är en religion eller sekt har inte kunskap.

Många vegetarianer erbjuder sig att ta med mat för att det inte blivit socialt acceptabelt att välja bort något ur kosten pga eget val. För att kött är normen och för att det inte är helt ovanligt med galna köttfanatiker som går bananas så fort man frågar om de vill prova en maträtt utan animalier.
  • Ninjara
    Bagar Bengtsson skrev 2019-04-19 21:54:41 följande:

Nu har tråden spårat ur lite. Jag fick bra svar i början.

Det bästa är nog att bjuda på en buffé, sen att fråga veganen vad person gillar eller om den kan tipsa om en maträtt man kan göra.

Jag ska även fråga min vän om jag kan grilla majs, lök etc på grillen eftersom det verkar vara viktigt för många att man inte får ha deras mat där kött har varit.

Tack för svaren!

Om dom inte tycker det är ok att grilla på samma grill om det är kontamination fråga från gallret dom är oroliga för kolla om det hjälper att tex lägga en bit aluminiumfolie i mellan. Var också noga med att ha separata bestick så att inte kontamination uppstår. Många brukar tycka det är helt ok att hålla reda på besticken om dom får reda på att någon har allergi eller intolerans etc.

Har problem med multi allergi i släkten och maken och jag löste vårat bröllop genom att ha ALLT i separata skålar och alla blev informerade om bestick mm. Hade 3 olika potatis gratänger (vart sista minuten då kartering företaget ställde in dagen innan...) och skrev en liten lapp på vilken gratäng som innehöll vilken allergi.
  • Monchichier
    Ninjara skrev 2019-04-19 21:57:23 följande:
    Nej ALLA kan inte äta vegetariskt en mindre veganskt.

Jag är en av dom. Är så stor risk för mig att äta vegetariska rätter pga innehållet. Framför allt inte ute på restaurang. Är MULTI allergiker. Ska jag bli trygg med vad jag äter så blir det nästan alltid kött med potatis och rena sallads blad på restaurang (även såser kan vara farliga). Var på fäst med jobbet och dom hade ingen vi kunde fråga om innehållet på maten så en av högsta cheferna (som också är allergiker) fick gå till en restaurang och köpa mat där för att dom hade koll.
    Både potatis och salladsblad är veganska så jag förstår inte problemet?
    Det går garanterat att byta ut köttbiten mot något du tål.
    Vi pratar ju liksom om en middag en privatperson tillagar, de brukar normalt vara väldigt mycket flexiblare än restauranger
  • Ninjara
    Monchichier skrev 2019-04-19 22:12:11 följande:
    Både potatis och salladsblad är veganska så jag förstår inte problemet?
    Det går garanterat att byta ut köttbiten mot något du tål.
    Vi pratar ju liksom om en middag en privatperson tillagar, de brukar normalt vara väldigt mycket flexiblare än restauranger
    Bara salladsblad och potatis är inte en måltid. Jag håller med om att det ofta är flexiblare men är så många som inte har koll på innehållet speciellt om man skulle köpa något halv eller hel fabrikat. Har blivit bjuden till folk där jag fått lösa mat problemen på annat sätt en det som bjuds pga alla mina allergier.
  • Monchichier
    Ninjara skrev 2019-04-19 22:23:34 följande:
    Bara salladsblad och potatis är inte en måltid. Jag håller med om att det ofta är flexiblare men är så många som inte har koll på innehållet speciellt om man skulle köpa något halv eller hel fabrikat. Har blivit bjuden till folk där jag fått lösa mat problemen på annat sätt en det som bjuds pga alla mina allergier.
    Tro mig, är det nåra som har koll på innehållsförteckningar så är det veganer

• Sommarskuggan
    Ninjara skrev 2019-04-19 22:23:34 följande:

Nej det är inte en måltid. Ändå så är det oftast det vi vegosar blir bjudna på.
  • Vegetarian01

Jag är vegetarian, äter mejeriprodukter och ägg men inte kött eller fisk då. (Ville bara förtydliga då vissa säger sig vara vegetarianer fast dom äter kyckling).

Jag är den enda i min familj/släkt/vänkrets som är vegetarian och är jag hembjuden till nån så erbjuder jag ofta att ta med mig egen mat för att inte vara jobbig eller så.

Är jag bortbjuden på grillkväll tex så tar jag med en vegetarisk burgare bara och äter sallad och andra tillbehör som serveras. Sen ibland kan den som bjuder in säga att den fixar nåt vegetariskt och det uppskattas såklart mycket att personen är villig att ändra lite på menyn eller göra en enkom rätt till mig men det är absolut inget jag kräver eller förväntar mig, det är bara en bonus.

Är det nån spontan middag så äter jag av det vegetariska som finns, oftast finns ju alltid nån bit bröd eller sallad iaf. Man kan inte vara kräsen eller så om man har specialkost, oavsett om man är allergisk eller har annorlunda tro eller som i mitt fall värderingar och åsikter så får man anpassa sig lite.

Om jag själv bjuder på mat så gör jag ingen kötträtt. Skulle aldrig stå och slabba med kött eftersom jag tycker det är rentav äckligt. Men när jag gjort egen pizza tex så har jag köpt hem skinka nån gång som köttätaren kan få lägga på sin bit, inget jag gillar att göra alls och det händer inte ofta men ibland kan jag vika av lite från det jag står för, för att vara snäll.

Jag är inte vegan men kan erkänna att det skulle kännas lite jobbigt att bjuda en på middag men jag vet hur mycket jag själv uppskattar om nån anstränger sig för mig så jag hade nog försökt vara så tillmötesgående som möjligt.

• Ninjara
    Monchichier skrev 2019-04-19 22:32:45 följande:
    Tro mig, är det nåra som har koll på innehållsförteckningar så är det veganer
    Vist men bara till en gräns sen blir det problem men detta gäller alla och inte bara veganer. Jag kan tex inte lita på om det står kryddor eller curry på saker vad innehållet är.
    Sommarskuggan skrev 2019-04-19 22:34:16 följande:
    Nej det är inte en måltid. Ändå så är det oftast det vi vegosar blir bjudna på.
    Det måste jag säga är dåligt. Vet att det finns mycket bättre och fortfarande ganska enkel mat där ute som är mycket godare för er.
  • cosinus

Mat till veganer/vegetarianer kan jag lösa om jag måste men det blir inte det enda som serveras. Det blir i plock-mat-form så att man kan välja sitt eget protein. Efterrätt är inga problem det kan anpassas efter andra.

Skulle vi vara bjudna till en vegan skulle jag inte ta med en köttbit. Däremot skulle jag se till att sonen med allergi mot det mesta som veganer brukar gilla att ha i matväg hade ätit innan så att allt han skulle få i sig blir en bonus :) efterrätt hade jag tagit med själv till honom och kanske gett blanka f-n i om det nu är ägg och mjölk i det receptet. Att man inte vill ha lukten av kött i huset när man valt bort det kan jag köpa men en bit kladdkaka borde inte vara lika stötande.

• Monchichier
    cosinus skrev 2019-04-19 22:47:33 följande:

Att man inte vill ha lukten av kött i huset när man valt bort det kan jag köpa men en bit kladdkaka borde inte vara lika stötande.

Kladdkaka kan göras utan ägg och med mjölkfritt smör. Så det går alldeles utmärkt att göra en kladdkaka veganvänlig
Svar på tråden Vegetarianer/veganer vs köttätare