Usch, stackars dig. Vad förvirrad du måste vara nu. Jag har varit med om liknande, fast det handlade om att vi skulle göra abort och det handlade om att han åkte iväg för att fira jul med sitt barn hos sina föräldrarna en halv dags resa bort. Jag fick ta tabletten ensam och vänta på att de skulle komma hem igen. När jag sen hämtade dom på stationen kom den där känslan av att där har han ett barn och jag får inte behålla mitt. Barnet ville berätta om allt kul hen hade gjort och fått. Det är svårt att hålla sig ovanför sina egna känslor i det läget. Man kan inte vara en hur stark människa som helst i alla lägen vid alla tillfällen. Hur finner man kraft att säga "vad roligt för dig" med dessa känslor i kroppen? Jag hittade nog den kraften men vem såg vilken kraft jag uppbådade. Jag kände mig väldigt ensam.
Jag berättar om det här för dig ifall det finns något av det jag berättar som du kan känna igen dig i. Jag tror att det är viktigt att finna orden för vad man känner. Att vara tillsammans med en man som har barn sen tidigare kan ge problem som man känner sig så ensam med. Det du just har varit med om är kanske inte något du kan vända dig till din närmaste vän och förvänta dig att hon eller han ska kunna hjälpa dig att hitta orden.
Man kan känna flera känslor samtidigt. Sorg över ett förlorat barn. Hat över att bli sviken. Förståelse för att han har ett barn att ta hand om. Oförståelse för att han inte kunde ställa in just den här gången. Förståelse för att han inte förstår bättre. Oförståelse för att han inte förstår bättre. Lättnad över att du kan lämna och inte är bunden till honom. Sorg över att du vill lämna honom. Dessa känslor är de som jag skulle kunna tänka mig att jag skulle fått i din situation. Hoppas du kan hitta dina egna ord för dina egna känslor.
Sen det här med att han själv borde förstå. Inte för att försvara honom men han kanske blev chockad och inte tänkte klart. Men jag vet själv, ibland verkar det som att det som att det skulle vara helt omöjligt att aldrig någonsin kunna ställa in något för att det faktiskt har hänt något. En sån här sak borde kunna falla inom att "det har hänt något". Eller att han åtminstone säger något, pratar med dig om han behöver stanna, skjuta upp resan några dagar. Säga något.
Skit i alla kommentarer ifrån dom som ändå inte vill förstå.