• Tappadstekspade

Ett gudasänt missfall?

är i vecka 6, vaknade imorse med blod i trosorna. Säker på att jag har fått ett missfall. Min sk livskamrat lämnade mig ändå för att åka och tillbringa en vecka med sin dotter. Jag bad honom inte att stanna. Vet att hans dotter är viktigare än mitt välmående. Han borde ju själv förstå att det kanske inte är världens bästa läge att åka.

Nu tänker jag att det nog är bra att jag får missfall. Han stannade inte för att ta hand om mig och eventuellt köra mig till sjukhus. Jag har inget körkort. Jag tror att jag ska skilja mig efter det här. Han kan verkligen inte älska mig. Kanske hände detta missfall för att tala om något för mig. Att jag ska springa för livet.

Jag tror det här var droppen. Jag är på sätt och vis lättad. Men så ledsen över min lilla ärta och får dåligt samvete över att jag vill att det här ska vara ett missfall. Jag trodde att han älskade mig. Usch. Jag hatar livet. Jag vill ändå inte sätta ett barn till det här kaoset.

Ville bara skriva av mig.

• Svar på tråden Ett gudasänt missfall?
  • Anonym (W)

Såvida det inte blir några komplikationer behöver du inte till sjukhuset i vecka 6, folk gör aborter hemma till v 9. Du kan inte förvänta dig att han är tankeläsare och har han barn sedan tidigare så kan han ha stött på detta förut. Så han vet att det inte finns något att göra. Ni skulle väl ändå höras under veckan, hade det varit radiotystnad så hade jag kunnat se ett problem. Men du är upprörd vilket är förståeligt men han har inte gjort något oförlåtligt. Är detta det enda problemet är det inte värt att dumpa honom över.

• Anonym (K)

Jag förstår att du är ledsen över det eventuella missfallet men jag reagerar på din formulering: "Vet att hans dotter är viktigare än mitt välmående."

De tankegångarna säger en del om vad det här verkligen gäller. Du ser det som en tävling med dottern om mannens uppmärksamhet och det kommer inte att sluta väl. Den tävlingen kommer du att förlora om han är en bra pappa av den enkla anledningen att du är vuxen och dottern är ett barn som behöver honom mer än du.

Om du tänker skilja dig av den anledningen så är det nog lika bra. Den dagen du själv får barn, du vet inte ens säkert om du har fått ett missfall, (jag hade blödningar flera gånger i början av min graviditet och det gick bra ändå), kommer du att förstå honom.

• cleoeme
    Tappadstekspade skrev 2019-04-20 14:00:10 följande:

Fått många frågor. Jag har aldrig varit gravid så jag vet inget om missfall. Men när jag googlar är det många som säger att de varit på sjukhuset vid missfall även i vecka 6.

Jag tänkte att ett missfall inte är något som händer var dag och att det vore tryggt att få stöd och inte vara alldeles ensam. Jag känner ingen i stan. Har inga vänner här.

Om han inte ens kan stanna när jag fått missfall då måste jag lämna. Ett missfall ska enligt mig ha gått före umgänget. Det finns gränser för hur stor bajsmacka som era nya ska käka när det kommer till era barn. Här gick min gräns.

Missfall är jättevanligt. 1 av 6 graviditeter slutar i missfall tyvärr. Tråkigt för dig. Men det verkar inte som om ni vart ett par så länge? Jag förstår dig inte riktigt. Du borde kanske snacka med honom om det då.

Men jag förstår verkligen att du blev ledsen och upprörd. Förstår också att det känns tufft när din pojkvän stack och träffade sin dotter istället för att vara med dig. Men bad du honom att stanna hos dig som stöd?
  • Woopsie

1. Ja, hans dotter betyder förmodligen mer för honom än vad du gör. Det finns ingen kärlek starkare än till barnet. Är han en bra pappa så går dottern alltid före. Och om du vill skaffa barn med honom, borde inte det göra dig glad?

2. Du frågade inte ens om han kunde stanna? Hur ska han då veta att det var din önskan? Som tidigare skriver är missfall i vecka 6 såklart sorgligt, men väldigt vanligt och oftast helt ofarligt. Som en kraftig mens.

3. Om du mot all förmodan skulle behöva åka till sjukhus finns det taxi.

Nu förstår jag att det säkert ligger mycket gammalt bakom din reaktion men utifrån det du presenterar här låter du bara svartsjuk på hans dotter. Beklagar det eventuella missfallet! Lämna absolut om du inte kan hantera att komma i andra hand, det kommer förhoppningsvis inte att ändras om han är en bra pappa. Och hitta isåfall en man utan barn i framtiden.

• Anonym (SUCK)

Blir så trött på alla idioter som så fort det dyker upp en tråd från en bonusmamma ska ta tillfället i akt och hacka på henne.

Det fattar väl alla att ett barn alltid går först om det verkligen gäller, dummare än så är ingen.

Däremot om det handlar om större viktiga saker för den andra parten man är gift med så går ju givetvis det före barnet även om det nu handlar om en resa över påsk eller vad man ska göra.

Man äger inte sina barn och de har ingen ägorätt över sin förälder heller. Om min man är i stort behov av mig får barnet vänta, och viceversa, oavsett bonusbarn eller inte,

Så ta och ge er nu alla bittra hemmamorsor!

• Anonym (rafe)

Usch, stackars dig. Vad förvirrad du måste vara nu. Jag har varit med om liknande, fast det handlade om att vi skulle göra abort och det handlade om att han åkte iväg för att fira jul med sitt barn hos sina föräldrarna en halv dags resa bort. Jag fick ta tabletten ensam och vänta på att de skulle komma hem igen. När jag sen hämtade dom på stationen kom den där känslan av att där har han ett barn och jag får inte behålla mitt. Barnet ville berätta om allt kul hen hade gjort och fått. Det är svårt att hålla sig ovanför sina egna känslor i det läget. Man kan inte vara en hur stark människa som helst i alla lägen vid alla tillfällen. Hur finner man kraft att säga "vad roligt för dig" med dessa känslor i kroppen? Jag hittade nog den kraften men vem såg vilken kraft jag uppbådade. Jag kände mig väldigt ensam.
    Jag berättar om det här för dig ifall det finns något av det jag berättar som du kan känna igen dig i. Jag tror att det är viktigt att finna orden för vad man känner. Att vara tillsammans med en man som har barn sen tidigare kan ge problem som man känner sig så ensam med. Det du just har varit med om är kanske inte något du kan vända dig till din närmaste vän och förvänta dig att hon eller han ska kunna hjälpa dig att hitta orden. 
    Man kan känna flera känslor samtidigt. Sorg över ett förlorat barn. Hat över att bli sviken. Förståelse för att han har ett barn att ta hand om. Oförståelse för att han inte kunde ställa in just den här gången. Förståelse för att han inte förstår bättre. Oförståelse för att han inte förstår bättre. Lättnad över att du kan lämna och inte är bunden till honom. Sorg över att du vill lämna honom. Dessa känslor är de som jag skulle kunna tänka mig att jag skulle fått i din situation. Hoppas du kan hitta dina egna ord för dina egna känslor. 

Sen det här med att han själv borde förstå. Inte för att försvara honom men han kanske blev chockad och inte tänkte klart. Men jag vet själv, ibland verkar det som att det som att det skulle vara helt omöjligt att aldrig någonsin kunna ställa in något för att det faktiskt har hänt något. En sån här sak borde kunna falla inom att "det har hänt något". Eller att han åtminstone säger något, pratar med dig om han behöver stanna, skjuta upp resan några dagar. Säga något. 

Skit i alla kommentarer ifrån dom som ändå inte vill förstå.
  • Anonym (Lugn)

Jag tänker att han med sitt agerande visade hur viktig hans dotter är, vilket är bra om ni ska bli föräldrar tillsammans.

Jag förstår att detta är en känslig stund för dig, men om det endast är exemplet i trådstarten som han gjort, tycker jag inte att du ska ge upp om honom.

• Ess
    Anonym (rafe) skrev 2019-04-20 19:55:30 följande:

Usch, stackars dig. Vad förvirrad du måste vara nu. Jag har varit med om liknande, fast det handlade om att vi skulle göra abort och det handlade om att han åkte iväg för att fira jul med sitt barn hos sina föräldrarna en halv dags resa bort. Jag fick ta tabletten ensam och vänta på att de skulle komma hem igen. När jag sen hämtade dom på stationen kom den där känslan av att där har han ett barn och jag får inte behålla mitt. Barnet ville berätta om allt kul hen hade gjort och fått. Det är svårt att hålla sig ovanför sina egna känslor i det läget. Man kan inte vara en hur stark människa som helst i alla lägen vid alla tillfällen. Hur finner man kraft att säga "vad roligt för dig" med dessa känslor i kroppen? Jag hittade nog den kraften men vem såg vilken kraft jag uppbådade. Jag kände mig väldigt ensam.
    Jag berättar om det här för dig ifall det finns något av det jag berättar som du kan känna igen dig i. Jag tror att det är viktigt att finna orden för vad man känner. Att vara tillsammans med en man som har barn sen tidigare kan ge problem som man känner sig så ensam med. Det du just har varit med om är kanske inte något du kan vända dig till din närmaste vän och förvänta dig att hon eller han ska kunna hjälpa dig att hitta orden. 
    Man kan känna flera känslor samtidigt. Sorg över ett förlorat barn. Hat över att bli sviken. Förståelse för att han har ett barn att ta hand om. Oförståelse för att han inte kunde ställa in just den här gången. Förståelse för att han inte förstår bättre. Oförståelse för att han inte förstår bättre. Lättnad över att du kan lämna och inte är bunden till honom. Sorg över att du vill lämna honom. Dessa känslor är de som jag skulle kunna tänka mig att jag skulle fått i din situation. Hoppas du kan hitta dina egna ord för dina egna känslor. 

Sen det här med att han själv borde förstå. Inte för att försvara honom men han kanske blev chockad och inte tänkte klart. Men jag vet själv, ibland verkar det som att det som att det skulle vara helt omöjligt att aldrig någonsin kunna ställa in något för att det faktiskt har hänt något. En sån här sak borde kunna falla inom att "det har hänt något". Eller att han åtminstone säger något, pratar med dig om han behöver stanna, skjuta upp resan några dagar. Säga något. 

Jag hade dumpat honom rakt av och skitit i att hämta dem, de kunde stått där och väntat och sen dragit åt helvete.
  • Ess
    Tappadstekspade skrev 2019-04-20 10:59:37 följande:

är i vecka 6, vaknade imorse med blod i trosorna. Säker på att jag har fått ett missfall. Min sk livskamrat lämnade mig ändå för att åka och tillbringa en vecka med sin dotter. Jag bad honom inte att stanna. Vet att hans dotter är viktigare än mitt välmående. Han borde ju själv förstå att det kanske inte är världens bästa läge att åka.

Nu tänker jag att det nog är bra att jag får missfall. Han stannade inte för att ta hand om mig och eventuellt köra mig till sjukhus. Jag har inget körkort. Jag tror att jag ska skilja mig efter det här. Han kan verkligen inte älska mig. Kanske hände detta missfall för att tala om något för mig. Att jag ska springa för livet.

Jag tror det här var droppen. Jag är på sätt och vis lättad. Men så ledsen över min lilla ärta och får dåligt samvete över att jag vill att det här ska vara ett missfall. Jag trodde att han älskade mig. Usch. Jag hatar livet. Jag vill ändå inte sätta ett barn till det här kaoset.

Ville bara skriva av mig.

Tänker du stanna kvar?
    Vid detta tillfället hade det varit viktigare att stötta dig än att ha umgänge. Man stöttar den som behöver det för stunden, nästa gång hade det kanske varit dottern som behövt åka till sjukhus/extra stöttning.
    Stannar du kvar i förhållandet så tror jag att detta kommer att ligga som en tagg.
  • Anonym (U)
    Anonym (rafe) skrev 2019-04-20 19:55:30 följande:

Hoppas du har dumpat idioten.
Svar på tråden Ett gudasänt missfall?