• Anonym (Förtvivlad)

Nej jag knarkar inte men hjälp mig

Sedan några år tillbaka behandlas min smärta med morfinpreparat. Helt enligt läkares föreskrift. Och vi har kämpat med att få ner dosen då det inte är hälsosamt. Min smärta har inte förbättrats. Första tiden gick bra men nu börjar det bli jävligt. Får sån abstinens. Orkar ingenting. Blir sååå deppig. Och då tar jag lätt 2 extra tabletter så känns det bättre. Men då tar det ju slut för tidigt och då funkar inte jag överhuvudtaget. Vill dö då.

Jag är en helt vanlig mamma, två små pojkar och en man. Mitt liv borde inte vara såhär. Jag vill ha hjälp för jag klarar det inte. Nu det påsk och barnen är så glada och vill göra massa saker. Jag älskar dem så mycket och vill ge dem allt. De vill vara med mig, leka med mig och det enda jag vill är att krypa ner under ett täcke och försvinna. Känner mig så jävla värdelös och oduglig.

Man måste ju kunna skicka helt vanliga mammor på behandlingshem också? Skulle ju längta ihjäl mig efter mina barn men jag orkar inte detta. Denna smärta och abstinens. Att vara oduglig och inte räcka till.

Jag ber er snälla inte en massa påhopp och elaka kommentarer. Jag behöver pepp, omtanke och styrka

• Svar på tråden Nej jag knarkar inte men hjälp mig
  • Anonym (dotter)

Har en mamma som visserligen är över 70 år, men med ett gediget pillermissbruk i historia och nutid. /fibromyalgi) Förr mogadon, sen tramadol och nu nått annat morfinpreparat. Dock har läkarna nu vägrat skriva ut mer. Hon känner sig för dålig för att åka in för besök och har dessutom blivit rädd för att gå utanför huset öht.

Har mao ingen hjälp att ge dig, men vill förstå mer om abstinensen. Svettningar är antar jag inget konstigt, men magsmärtor, illamående (spy) diarrer i över en vecka (förutom smärtor) är det normalt`? Eller bör vi söka hjälp åt henne? Självklart vill hon inte åka någonstans..

• Anonym (Förtvivlad)

Tack för alla svar!

Har tagit dessa mediciner i drygt 3 år. Ganska hög dos. Går på vc till en vanlig allmänläkare.

Har testat en mängd olika mediciner innan det blev tal om morfin. Inga har hjälpt. Dessa hjälper till stor del. Fortfarande ont men inte så hemskt som när jag inte tar smärtstillande.

Jag är medveten om att abstinens är övergående och att man måste bita ihop och ta sig igenom det. Men det är fruktansvärt svårt när jag måste klara en vardag med hus och små barn. Det värsta är inte den fysiska abstinensen utan den som ger sån jävlig ångest. När man inte orkar/klarar nånting och egentligen bara vill dö. Jag klarar den fysiska biten.

Jag känner inte att jag klarar abstinensen OCH vardagen samtidigt. Därför jag frågade om behandlingshem. Att få lov att vara bara abstinent. Inte behöva vara mamma och fru samtidigt.

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Det gårär) skrev 2019-04-20 19:54:33 följande:

Har tagit smärtstillande varje dag i över 6 år. Ca 4 st ibland 5 st. Nu för 2 veckor sen fick jag nog. Har ändå värk dagligen trotts att jag tar de. Så bestämde mig för att sluta för de va ett konstant tänkande att jag måste ha dom med mig eller hämta nytt recept när de är slut..

Jag slutade på dagen, hade väldigt ont i kroppen 3 dagar. Sådär influensa ont på huden, kunde knappt nudda något utan att de ömmade.

Men nu är de mycket bättre. Har mindre smärta nu. Tror jag fick ont av själva paracetamolet också.

Så bara sluta, du kommer sakna de ett tag men det är lättare än du tror

Tror det beror väldigt mycket på vad det är för preparat man tar. Tänker att det är enorm skillnad på paracetamol och morfin.

Men starkt jobbat!
  • Anonym (Soc.)

Behandlingshem är det socialtjänsten som beviljar och din typ av problematik kommer enligt socialtjänsten ej att ta sig an och bevilja behandlingshem för. Behandling i öppenvård i kombination med din nuvarande läkarkontakt däremot kan du nog få.

Eftersom din problematik handlar om ordinerad medicin är det landstinget du kommer att hänvisad till och de arbetar i princip enbart med nedtrappning i öppenvård som du redan håller på med.

Ditt kvarvarande alternativ om du känner att du behöver just behandlingshem är då att pynta din vistelse själv. För allt mellan 1500-5000 spänn per dygn. Blir Ju rätt saftigt med tanke på att det brukar krävas ca 3 månader.

Behandlingshemmen med 12-stegs inriktning brukar ja en primärbehandling på 28 dagar, men då kan du heller inte ha några morfinpreparat med dig.

• klyban
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-04-20 15:20:58 följande:
    Sedan några år tillbaka behandlas min smärta med morfinpreparat. Helt enligt läkares föreskrift. Och vi har kämpat med att få ner dosen då det inte är hälsosamt. Min smärta har inte förbättrats. Första tiden gick bra men nu börjar det bli jävligt. Får sån abstinens. Orkar ingenting. Blir sååå deppig. Och då tar jag lätt 2 extra tabletter så känns det bättre. Men då tar det ju slut för tidigt och då funkar inte jag överhuvudtaget. Vill dö då.

Jag är en helt vanlig mamma, två små pojkar och en man. Mitt liv borde inte vara såhär. Jag vill ha hjälp för jag klarar det inte. Nu det påsk och barnen är så glada och vill göra massa saker. Jag älskar dem så mycket och vill ge dem allt. De vill vara med mig, leka med mig och det enda jag vill är att krypa ner under ett täcke och försvinna. Känner mig så jävla värdelös och oduglig.

Man måste ju kunna skicka helt vanliga mammor på behandlingshem också? Skulle ju längta ihjäl mig efter mina barn men jag orkar inte detta. Denna smärta och abstinens. Att vara oduglig och inte räcka till.

Jag ber er snälla inte en massa påhopp och elaka kommentarer. Jag behöver pepp, omtanke och styrka

Brukar hjälpa såna som dig, men hinner inte skriva nått idag tyvärr..
    Ska försöka imon, och hur du kan gå till väga och lyckas, men inbilla dig inte det är enkelt och inte orsakar en del lidande, för det komerm det garanterat göra och man haft en längre varaktig konsumtion.

Dock bör vi veta hur du ska hantera smärtan sen, och om den ens går hantera utan morfinpreparat.
    Är svaret nej, så måste vi komma på en plan för detta, och vad du pallar med och inte.

hur många meter var det?
  • LFF
    Bananböjaren skrev 2019-04-20 16:09:42 följande:

Tyvärr finns det inget som hjälper bättre än opiater emot viss kronisk smärta. Rådfråga din läkare om metadonbehandling. Metadon är mera smärtstillande än morfin men lär ha mindre rusningseffekt/glädjerus än morfin så det psykologiska beroendet borde inte vara lika starkt.

Metadon är väldigt farligt (livshotande) ifall man överdoserar så de flesta läkare är ytterst försiktiga med att skriva ut det. Med en rättutförd metadonbehandling kan du trappa ned på medicineringen utan att uppleva en alltför stor abstinens.

Metadon som smärtlindring funkar absolut men att sen trappa ur metadonet är att likna vid skärselden. För mamma tog det två år av helvete innan hon var av med giftet. Dessutom beror det på vad för typ av smärtproblematik man har, om man kan få metadon.

TS! Du behöver hjälp från en smärtklinik, bpde med urtrappning och alternativ behandling. Är det nervsmärta så kan du tex kunna få en smärtblockerare inopererad men då måste du vara helt medicinfri.
  • LFF
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-04-20 21:12:23 följande:

Tack för alla svar!

Har tagit dessa mediciner i drygt 3 år. Ganska hög dos. Går på vc till en vanlig allmänläkare.

Har testat en mängd olika mediciner innan det blev tal om morfin. Inga har hjälpt. Dessa hjälper till stor del. Fortfarande ont men inte så hemskt som när jag inte tar smärtstillande.

Jag är medveten om att abstinens är övergående och att man måste bita ihop och ta sig igenom det. Men det är fruktansvärt svårt när jag måste klara en vardag med hus och små barn. Det värsta är inte den fysiska abstinensen utan den som ger sån jävlig ångest. När man inte orkar/klarar nånting och egentligen bara vill dö. Jag klarar den fysiska biten.

Jag känner inte att jag klarar abstinensen OCH vardagen samtidigt. Därför jag frågade om behandlingshem. Att få lov att vara bara abstinent. Inte behöva vara mamma och fru samtidigt.

Kräv att få bli utredd på en smärtklinik! Vad är ursprunget till smärtan? Via en smärtklinik kan du även få hjälp med att trappa ner och hjälp via öppenvården. Jag förstår att det är jobbigt när du har små barn men då måste din omgivning steppa in och avlasta dig när det är som värst. Mamma fick tex lätt ångesdämpande att ta när det kändes som värst. Vid varje minskning av metadonet blev hon avgrundssjuk i 5-7 dagar innan kroppen vande sig vid den nya doseringen. Nu hade hon inga hemmavarande barn utan bara hundar men utan sin sambos hjälp med hundarna hade det aldrig gått.

Så stöd från omgivningen, smärtläkare och eventuellt en psykolog så kan du klara detta för din skull och barnens skull.
  • klyban
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-04-20 21:25:57 följande:
    Tror det beror väldigt mycket på vad det är för preparat man tar. Tänker att det är enorm skillnad på paracetamol och morfin.

Men starkt jobbat!

Berätta hur mycket du tagit, hur varaktigt, hur länge.

Så kan jag börja fundera på hur du ska lösa det.

Var inte orolig, detta är enkelt att lösa, men det kommer vara otrevligt i några dager om du haft en lång varaktighet utan uppehåll.
    Min dag är fullspäckad idag, laga mat resten av dagen är det som gäller nu.

hur många meter var det?
  • Anonym (Missbrukaren)

Har varit i exakt samma sits själv. Missbrukade morfinpreparat i över 10år varav de sista 8åren försökte jag sluta. Ingen visste om det för det syntes inte på mig att jag stoppat i mig dubbel förskriven dos. Läkarna fortsatte skriva ut för jag trappade ner och ville sluta men de borde bara satt stopp en gång för alla och sagt att nu räcker det. Istället hotade de med att skicka mig till beroendecentrum, vilket jag ville. Jag sa ja ja ja ja hela tiden men de skickade istället en remiss till smärtkliniken och där skulle dom hjälpa mig. Gick ett heltidsproffs i 5veckor där dom bara fortsatte säga hur farligt det var ich att jag skulle sluta. Jag skrek fullkomligt efter hjälp men ingen tog det på allvar. Träffade till sist en nyexaminerad läkare på vc som brydde sig och hjälpte mig jättemycket. Men tyvärr var det då försent. Mitt hjärta stannade och jag hamnade på hjärtintensiven och fick sluta tvärt där för att jag blivit förgiftad av all medicin. Att ligga i en säng med vak i 2 veckor med världens abstinens var fruktansvärt. Jag önskar inte min värsta ovän det. När jag låg där fick jag kontakt med psyk som tyckte att jag var för frisk och sund för att behöva hjälp. Alltså hamnade jag mellan stolarna igen. Fick själv kontakta beroendecentrum där jag fick samtalskontakt efter sjukhuset. Efter ca 1,5år började abstinensen släppa. Kan tänka mig att det tar några månader för din del om du brukat/missbrukat i 3år.

Det är aldrig lätt och det finns inga omvägar tyvärr. Trappa ner och sluta inte ersätta med annat. Det tog mig som sagt 8 år men idag hade jag inte tagit så lätt på det. Jag var trots allt missbrukare och blev lycklig varje gång kag fick tabletter. Det var fest några dagar och livet lekte sen var det abstinens och dra benen efter sig på jobb och ett jävla humör med ångest och smärta. För smärtan är ju kvar. Den får jag leva med....

• Anonym (Maria)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-04-20 21:12:23 följande:

Tack för alla svar!

Vill bara skriva att jag känner med dig, är själv beroende av bensodiazepiner. Jag håller visserligen förskriven dos, men är tokfast, utan medicinen el försök att trappa ned så rasar allt. Precis som du beskriver. Jag har också en svår kronisk smärta i botten+ ångest. Klarar inte av normala saker utan mina läkemedel för ångest och overklighetskänslor blir helt ohanterbara.

Är själv sjukvårdsutbildad och kunnig inom smärtproblematik. Tänker att du har ju smärta kvar, det gör ju att det är 2 problem. Får återkomma när jag hinner formulera ett bättre svar. Men förstår din jobbiga situation då jag också har barn och familj och måste fungera.
Svar på tråden Nej jag knarkar inte men hjälp mig