• Anonym (Förtvivlad)

Nej jag knarkar inte men hjälp mig

Sedan några år tillbaka behandlas min smärta med morfinpreparat. Helt enligt läkares föreskrift. Och vi har kämpat med att få ner dosen då det inte är hälsosamt. Min smärta har inte förbättrats. Första tiden gick bra men nu börjar det bli jävligt. Får sån abstinens. Orkar ingenting. Blir sååå deppig. Och då tar jag lätt 2 extra tabletter så känns det bättre. Men då tar det ju slut för tidigt och då funkar inte jag överhuvudtaget. Vill dö då.

Jag är en helt vanlig mamma, två små pojkar och en man. Mitt liv borde inte vara såhär. Jag vill ha hjälp för jag klarar det inte. Nu det påsk och barnen är så glada och vill göra massa saker. Jag älskar dem så mycket och vill ge dem allt. De vill vara med mig, leka med mig och det enda jag vill är att krypa ner under ett täcke och försvinna. Känner mig så jävla värdelös och oduglig.

Man måste ju kunna skicka helt vanliga mammor på behandlingshem också? Skulle ju längta ihjäl mig efter mina barn men jag orkar inte detta. Denna smärta och abstinens. Att vara oduglig och inte räcka till.

Jag ber er snälla inte en massa påhopp och elaka kommentarer. Jag behöver pepp, omtanke och styrka

• Svar på tråden Nej jag knarkar inte men hjälp mig
  • Anonym (Förtvivlad)
    lilagrodautanben skrev 2019-04-23 20:08:20 följande:

Jag gick på både oxy och citodon innan jag fick en psykos och blev inlåst i isolering på psyk i tre veckor. Jag åt dom bara något halvår men det tog på mig. Fick ingenting där. Alvedon som mest. Den första veckan va hemsk, sov ingenting och det kröp i hela kroppen men det va bara att stå ut. Idag äter jag ingen medicin alls och är mycket gladare och piggare än på länge! Mår fantastiskt! Det är ett helvete att ta sig ur men vill du så klarar du det!! Svårt själv men sökt dig till psykiatrin eller någon grupp på soc så får du hjälp! Jag lovar, lycka till och kramar!

Starkt jobbat! Men tycker det är närapå tortyr att tvinga någon sluta tvärt utan någon form av lindring. Krypningarna i kroppen, temperaturväxlingarna, ångesten - det är tortyr. Ångestdämpande och nåt att sova på borde man iaf få. Timmarna går ju sååååå långsamt.
  • lilagrodautanben
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-04-24 10:34:45 följande:

Starkt jobbat! Men tycker det är närapå tortyr att tvinga någon sluta tvärt utan någon form av lindring. Krypningarna i kroppen, temperaturväxlingarna, ångesten - det är tortyr. Ångestdämpande och nåt att sova på borde man iaf få. Timmarna går ju sååååå långsamt.

Ja det var tortyr. Instängd i ett rum utan fönster och en madrass utan medicin. Efter två veckor fick jag theralen! Och det var en gudagåva! Ring din vc och kolla om du kan få det, inte beroendeframkallande! Kämpa på! Det är så värt det sen!!
  • klyban
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-04-24 10:31:40 följande:
    Lever fortfarande. Men detta var jävligt tufft. Fattar inte hur jag ska orka, och då är det ändå en väldigt lugn nedtrappning planerad. Gud vad jag önskar att jag aldrig hade börjat. Att de aldrig hade skrivit ut till mig från första början. Ja jag slapp mycket smärta men nu ska jag behöva gå igenom en nedtrappning och förlora smärtlindring. Då kunde jag lika gärna haft ont denna tid jag varit lindras.

Var eller är?
    För var det tufft, så innebär du kommit rätt lindrigt undan ändå.
    Men bra jobbat, är det nått du undrar senare, så kan jag se om jag har svar, eller någon annan.

hur många meter var det?
  • Anonym (Förtvivlad)
    klyban skrev 2019-04-24 11:54:35 följande:

Var eller är?

För var det tufft, så innebär du kommit rätt lindrigt undan ändå.

Men bra jobbat, är det nått du undrar senare, så kan jag se om jag har svar, eller någon annan.

Var. I den bemärkelsen att jag gick 30 tim utan morfin i blodet. Nu har jag medicin igen men dosen sänkt med 40mg. Så nu är det lindrigt och vet att jag kommer må bättre om bara 2-3 dagar.

Men jag kan icke sova. Sovit små powernaps på 20-30 min sedan lördags. Det gör mig lite knäpp. Dessutom skriker magen efter mat men jag har NOLL aptit. Trycker i mig nåt ibland bara för att magen ska sluta kurra och nästan göra ont av hunger.
  • Anonym (Sub)

Oxycontin och oxynorm var anledningen till att jag var tvungen att ta det tunga (då!) beslutet att skriva in mig själv på subutexprogrammet/LARO-behandling och det var det bästa beslut jag någonsin fattat i hela mitt liv förutom den uppenbara nackdelen att jag dessvärre är stämplad för livet som ?missbrukare? hos vården och således inte får lika bra behandling som tidigare - vilket är jävligt trist. Önskar att människor hade bättre kunskap om missbrukare och behandlade oss som vem som helst, vi är inga hemska människor som ljuger och manipulerar allt och alla. De flesta är faktiskt precis som du och jag - helt normala människor med välordnade liv i övrigt.

Min poäng är att man inte behöver läggas in på avgiftning, det finns alternativ men många känner inte till det.

• Anonym (Missbrukaren)
    Anonym (Sub) skrev 2019-04-25 01:26:14 följande:

Oxycontin och oxynorm var anledningen till att jag var tvungen att ta det tunga (då!) beslutet att skriva in mig själv på subutexprogrammet/LARO-behandling och det var det bästa beslut jag någonsin fattat i hela mitt liv förutom den uppenbara nackdelen att jag dessvärre är stämplad för livet som ?missbrukare? hos vården och således inte får lika bra behandling som tidigare - vilket är jävligt trist. Önskar att människor hade bättre kunskap om missbrukare och behandlade oss som vem som helst, vi är inga hemska människor som ljuger och manipulerar allt och alla. De flesta är faktiskt precis som du och jag - helt normala människor med välordnade liv i övrigt.

Min poäng är att man inte behöver läggas in på avgiftning, det finns alternativ men många känner inte till det.

Fast handen på hjärtat så har du nog både ljugit och manipulerat för dina tabletter. Det är så vi missbrukare kännetecknas. Vi tar för mycket av något och vi kan inte sluta. Alltså ljuger vi och hittar på för att få fler rus. Jag har ljugit för min familj i flera år, mina vänner vet fortfarande inte något, vårdpersonalen ljög jag för. Vet inte hur många ggr jag ringt och nästan gråtit i telefonen för att få fler recept. Jag har manipulerat personalen att skriva ut recept.

Och jag var en helt vanlig kvinna i 30-års åldern som hade barn och familj, villa, Volvo och vovve. Jag jobbade heltid och såg ut som en helt vanlig person.

Vilka alternativ menar du förutom behandlingshem? Tror du att behandlingshem är det vanligaste sättet att bli av med beroende? Det är jag helt övertygad om att det inte är. Det vanligaste är att det inte händer ett skit. Läkarna slutar skriva ut en dag och är man stark eller okunnig så tar man sig igenom abstinensen och fortsätter sitt liv. Alternativt så är man så fast och läst på nätet så man vet att läkaren gör fel. Man säger att man inte klarar att sluta och läkaren skriver då ett nertrappningsschema som kan vara tufft att följa. Det är fortfarande lätt att ta extra tabletter. Så kan man hålla på några månader eller tom år innan läkaren får nog. Först då börjar man titta på alternativ. Smärtkliniken tex. Behandlingshem eller metadonprogram kommer långt ner på listan.
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-04-25 01:09:10 följande:
    Var. I den bemärkelsen att jag gick 30 tim utan morfin i blodet. Nu har jag medicin igen men dosen sänkt med 40mg. Så nu är det lindrigt och vet att jag kommer må bättre om bara 2-3 dagar.

Men jag kan icke sova. Sovit små powernaps på 20-30 min sedan lördags. Det gör mig lite knäpp. Dessutom skriker magen efter mat men jag har NOLL aptit. Trycker i mig nåt ibland bara för att magen ska sluta kurra och nästan göra ont av hunger.
    Har du pratat med läkaren om sömnproblemen? Som nämns kanske Theralen eller annars Propavan kan vara ett sömngivande alternativ som det inte finns beroendeaspekt på. Sömn är så livsviktigt! En förutsättning för att orka, vad det än gäller.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Matilda) skrev 2019-04-25 07:18:08 följande:

Har du pratat med läkaren om sömnproblemen? Som nämns kanske Theralen eller annars Propavan kan vara ett sömngivande alternativ som det inte finns beroendeaspekt på. Sömn är så livsviktigt! En förutsättning för att orka, vad det än gäller.

Jag fick faktiskt starkt ångestdämpande utskrivet idag. Definitivt beroendeframkallande. Men dessa gav jag direkt till min make så han ska hjälpa mig att inte vara dum i huvudet och göra samma fel här.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Missbrukaren) skrev 2019-04-25 05:48:37 följande:

Fast handen på hjärtat så har du nog både ljugit och manipulerat för dina tabletter. Det är så vi missbrukare kännetecknas. Vi tar för mycket av något och vi kan inte sluta. Alltså ljuger vi och hittar på för att få fler rus. Jag har ljugit för min familj i flera år, mina vänner vet fortfarande inte något, vårdpersonalen ljög jag för. Vet inte hur många ggr jag ringt och nästan gråtit i telefonen för att få fler recept. Jag har manipulerat personalen att skriva ut recept.

Och jag var en helt vanlig kvinna i 30-års åldern som hade barn och familj, villa, Volvo och vovve. Jag jobbade heltid och såg ut som en helt vanlig person.

Vilka alternativ menar du förutom behandlingshem? Tror du att behandlingshem är det vanligaste sättet att bli av med beroende? Det är jag helt övertygad om att det inte är. Det vanligaste är att det inte händer ett skit. Läkarna slutar skriva ut en dag och är man stark eller okunnig så tar man sig igenom abstinensen och fortsätter sitt liv. Alternativt så är man så fast och läst på nätet så man vet att läkaren gör fel. Man säger att man inte klarar att sluta och läkaren skriver då ett nertrappningsschema som kan vara tufft att följa. Det är fortfarande lätt att ta extra tabletter. Så kan man hålla på några månader eller tom år innan läkaren får nog. Först då börjar man titta på alternativ. Smärtkliniken tex. Behandlingshem eller metadonprogram kommer långt ner på listan.

Självklart har vi ljugit! Finns ingen som är fast i ett beroende som aldrig ljugit för att få mer tabletter eller vad det nu kan vara. Jag har ljugit för både familj och vården. Men - just nu är jag ärligare än vad jag varit på 2 år.

Fast det jag tror Anonym (sub) menar är att vi blir stämplade för livet. Lite som pojken som ropade vargen kommer. Det hjälper inte om vi är helt ärliga resten av vårt liv. Vården kommer för alltid se ner på oss, anse att vi ljuger. Jag är livrädd för att skada mig allvarligt och få noll smärtlindring t.ex.
  • Bestemor

Du kanske kan minska långsamt, din läkare borde gett dig ett schema på utsättning av din medicin.

Det går inte att bara sluta.

Det är risk för beroende redan efter 14 dagar av morfinpreparat.

Så inget konstig eller skamligt om man blir beroende om man lider av långvarig eller kronisk smärta.

Svar på tråden Nej jag knarkar inte men hjälp mig