• mamma 86

Hjälp med slow cooker

Jag har tittat på nätet på olika varianter. Någon som har tips på vilken som är bra? Vill gärna kunna bryna kött i den också, stod att vissa har den funktionen.

Undrar också hur det funkar, många recept står att det tar ca 6-7 timmar, hur funkar det då om jag är borta 8-9 timmar? Stänger den då av sig själv och kan den sen hålla värmen?

• Svar på tråden Hjälp med slow cooker
  • BuoBä
    mamma 86 skrev 2019-04-22 14:12:24 följande:

Nej det är från detta receptet crockpot.se/recept/food-prep-gronsakssoppa-med-kottfars/

Anledningen står i receptet:

"Det här receptet ingår i Food Prep-samlingen "8 nyttiga middagar"."

Tanken är alltså att man ska förbereda ett antal middagar, ha påsarna klara i frysen, tina över natten, lägga allt i grytan på morgonen och ha en färdig middag när man kommer hem.
  • BuoBä

Vill du inte "preppa" lägger du givetvis ingredienserna i grytan direkt.

• mamma 86
    BuoBä skrev 2019-04-22 14:17:29 följande:

Anledningen står i receptet:

"Det här receptet ingår i Food Prep-samlingen "8 nyttiga middagar"."

Tanken är alltså att man ska förbereda ett antal middagar, ha påsarna klara i frysen, tina över natten, lägga allt i grytan på morgonen och ha en färdig middag när man kommer hem.

Ok tack! jag missade det.
  • Anonym (The Kitchen)
    mamma 86 skrev 2019-04-21 11:31:33 följande:

Jag har tittat på nätet på olika varianter. Någon som har tips på vilken som är bra? Vill gärna kunna bryna kött i den också, stod att vissa har den funktionen.

Undrar också hur det funkar, många recept står att det tar ca 6-7 timmar, hur funkar det då om jag är borta 8-9 timmar? Stänger den då av sig själv och kan den sen hålla värmen?

Så länge jag kan minnas har vi använt oss av Crook-Pot, lite blandade fabrikat har det blivit genom åren, priser mellan $10 till $40. www.walmart.com/search/&query=crock-pot

Skaffa gärna en som du lätt kan göra rent genom att den har lös insats.

Det är inga problem att köra lite längre tid än receptet säger, då kan du även sänka temperaturen ett snäpp eller så.

crockpot.se/recept/
  • klyban
    mamma 86 skrev 2019-04-21 11:31:33 följande:

Beror väl på hur avancerad man köper.
    Min har bara timmar rätt upp och ned, sen kan man välja värmenivå i två steg.
    Som är varmhållande och tillagande.

Dock om den stängs av vid 6-7h och du kommer hem par timmar senare, det har ingen som helst betydelse för nått.
    Utan bara värma på igen om det blivit kallt, och sen resten i i kylen är ju en bra idé iofs.

hur många meter var det?
  • mamma 86

Nu har jag köpt en crock-pot express. Ska testa att höra korv stroganoff idag. När det är 30 min kvar ska jag lägga i creme fraiche, kan man bara lyfta på locket då eller måste jag stoppa tiden?

Ska locket till ventilen vara öppen eller stängd??

• klyban
    mamma 86 skrev 2019-04-28 12:07:01 följande:
    Nu har jag köpt en crock-pot express. Ska testa att höra korv stroganoff idag. När det är 30 min kvar ska jag lägga i creme fraiche, kan man bara lyfta på locket då eller måste jag stoppa tiden?

Ska locket till ventilen vara öppen eller stängd??

Det är en tryckkokare, låter inte som det är en bra idé.
    Då du måste tappa trycket, av med locket, i med cräm fräsen, och sen på igen med locket.
    Så kokar du med tryck eller inte?

Men du kan tillsätta allt från start oftast, det är väl saker som inte tål värme länge som man får hitta på annat med.

hur många meter var det?
  • mamma 86
    klyban skrev 2019-04-28 12:18:02 följande:

Då du måste tappa trycket, av med locket, i med cräm fräsen, och sen på igen med locket.

Men du kan tillsätta allt från start oftast, det är väl saker som inte tål värme länge som man får hitta på annat med.

Alltså receptet är gjort för en crock pot. Men ja jag vet inte
  • mamma 86
    klyban skrev 2019-04-28 12:18:02 följande:

Receptet jag ska höra ska alltså lagas med funktionen slow cook
  • klyban
    mamma 86 skrev 2019-04-28 12:57:22 följande:
    Alltså receptet är gjort för en crock pot. Men ja jag vet inte

Men du förstår problemen med att öppna en tryckkokare?
    Är receptet verkligen för en vanlig slow cooker utan tryck?

Men använder du inte tryck, så är ju det bara öppna och tillsätta.
    Annars måste ju du ta bort trycket, tillsätta cräm fräsen, och sen på med lock och tryck igen.

Vart har du hittat recept?
    Undrar då det verkar som det inte är för tryckkokare och med tanke på att man ska tillsätta cräm fräs mot slutet.
    Eller kanske de har någon lösning i beskrivningen?
    Ska tillägga jag har ingen  tryckkokare i min slow cooker, så är inte helt 100 på hur den fungerar.

hur många meter var det?
  • mamma 86
    klyban skrev 2019-04-28 13:06:02 följande:

Men du förstår problemen med att öppna en tryckkokare?

Är receptet verkligen för en vanlig slow cooker utan tryck?

Men använder du inte tryck, så är ju det bara öppna och tillsätta.

Annars måste ju du ta bort trycket, tillsätta cräm fräsen, och sen på med lock och tryck igen.

Vart har du hittat recept?

Undrar då det verkar som det inte är för tryckkokare och med tanke på att man ska tillsätta cräm fräs mot slutet.

Eller kanske de har någon lösning i beskrivningen?

Ska tillägga jag har ingen  tryckkokare i min slow cooker, så är inte helt 100 på hur den fungerar.

Ja jag förstår absolut. Jag tänkte att om man laga det på slow Cook med samma funktion funkade det att göra så men kanske inte. Hittade receptet på internet
  • klyban
    mamma 86 skrev 2019-04-28 13:56:47 följande:
    Ja jag förstår absolut. Jag tänkte att om man laga det på slow Cook med samma funktion funkade det att göra så men kanske inte. Hittade receptet på internet

Jag har svårt och göra en bedömning på detta.
    Kör du tryckkokare funktionen, så måste du ta bort trycket.
    Annars tror jag det går bra att tillsätta allt direkt, det enda är väl om cräm fräsen separerar sig lite.

hur många meter var det?
Svar på tråden Hjälp med slow cooker