• Hejohå5324

    Ang. Svensk medborgarskap

    Hej, det är så att min pojkvän har bott i Sverige i flera år med permanent uppehållstillstånd, för 2 år sen ansökte han om svenskt uppehållstillstånd och nu för nån vecka sen fick han brev om att dem ville ha hans pass(hans utländska då han inte har svenskt). Vad vill dem ha passet till? Måste man skicka in det för att få medborgarskap?

    Vi vill åka utomlands snart men om vi skickar in passet och det tar lång tid för dem att gå igenom allt så kan vi ju inte det. Så ni som vet förklara gärna vad dem som med passet till och om det brukar ta lång tid innan man får det osv.

  • Svar på tråden Ang. Svensk medborgarskap
  • Hejohå5324
    Anonym (Fuck You) skrev 2019-04-24 16:19:31 följande:

    Sökte han svenskt uppehållstillstånd eller sökte han medborgarskap, två skilda ting? Om det gäller ansökan om medborgarskap och mv vill ha in hans pass så betyder det att en handläggare håller på och tittar på hans ansökan och snart kommer han att få ett beslut. Hans pass behöver myndigheten titta på för att kontrollera hans identitet.

    Varför ställer ni inte såna frågor till den berörda myndigheten istället?


    För det är så svårt att få svar från dem? Och skrev väldigt tydligt att det är svensk medborgarskap han ansökte om, då han har permanent uppehållstillstånd.
  • Hejohå5324
    Anonym (ace) skrev 2019-04-24 17:39:31 följande:

    nej, du skrev väldigt tydligt att han ansöker om svenskt uppehållstillstånd.


    Det va ju såklart inte meningen.
  • Hejohå5324
    Anonym (DetFinnsVisstDummaFrågor) skrev 2019-04-24 18:10:59 följande:

    Men hur ska vi här svara på den frågan om hur lång tid det tar? Hör med hans handläggare istället!


    Men svara inte om du inte vet svaret? Så enkelt är det. Oftast har dem inga bra svar, utan folk med erfarenhet från samma situation har bättre svar, därför frågan. Nu kan du gå om du inte har nått bättre o komma med. :)
  • Hejohå5324
    Anonym (ace) skrev 2019-04-24 18:24:38 följande:

    Eller så gör man som Anonym (Fuck You) och ber TS förtydliga så det inte uppstår missförstånd, för vad är det som säger att TS skrev rätt i rubriken och fel i sitt inlägg?

    Att TS sedan inte kan "äga" sitt eget misstag utan väljer att ha en bitchig attityd säger faktiskt mer om TS än någon annan.


    Är det konstigt att man reagerar lite bitchigt till någon som har en attityd mot en? Och dessutom väljer att använda namnet fuck you utan någon större anledning? Tror inte det.

    Jag såg inte mitt misstag och därför förstod jag inte varför personen inte förstod vad jag menade, för jag trodde jag hade varit tydlig. Såg sen att jag hade råkat skriva svenskt uppehållstillstånd, vilket det för det första inte finns något som heter så, och för det andra tycker jag ändå man borde förstå eftersom jag förklarat att han har permanent uppehållstillstånd.
  • Hejohå5324
    Anonym (Ja) skrev 2019-04-24 18:28:34 följande:

    Fast jag har erfarenhet och jag har svarat dig.


    Men det var ju inte till dig, utan personen som klagade på min fråga. Och jag tackar för ditt svar, det va nog det mest hjälpsamma svar jag fått.

    Och detta nedan är inte heller till dig.

    Men alltså förlåt men varför är familjeliv alltid så jävla aggressiva? Låt mig ställa mina frågor, sluta hoppa på folk för små misstag herregud, ni vet inte anledningarna till varför folk ibland råkar stava fel, eller skriva fel, man behöver inte bli otrevlig över såna saker. Är det så svårt att bara svara om man kan svaret eller gå ur tråden om frågan inte är riktat till just dig som person.
  • Hejohå5324
    Anonym (Fuck You) skrev 2019-04-24 23:26:51 följande:

    Svenskt uppehållstillstånd finns lika väl som det finns svenskt medborgarskap. Exempel: Jag har uppehållstullstånd. I vilket land? I Sverige! Alltså svenskt uppehållstillstånd, inte danskt inte norskt ....! 

    Den enda som kan ge dig det rätta svaret på din fråga är handläggaren som jobbar med ärendet. Migrationsverkets hemsida är också bra att besöka för att hitta svar på sin fråga. Läs på länken nedan

    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Behover-du-ditt-pass.html


    Ja, men man kallar ju inte det för det, men skitsamma det gick för snabbt när jag skrev helt enkelt och såg inte att jag råkade skriva fel. Dem ger aldrig tydliga svar de därför.
  • Hejohå5324
    Anonym (Finley) skrev 2019-04-24 23:44:19 följande:

    Ja, han måste skicka in passet men behöver ni det så hör ni bara av er så skickar dem tillbaka det. Vi gjorde så och min partner fick tack vare det sin ansökan godkänd så det behöver inte betyda längre väntetid. Totalt väntade min partner en månad på beslut fastän de uppgav att det kumde ta upp mot ett år.


    Tack! Har sagt det till han så han ska skicka in det denna veckan. :)
  • Hejohå5324
    Anonym (Fuck You) skrev 2019-04-25 08:24:59 följande:

    Besökte du sidan som jag länkade till och du har fortfarande inte fått svar på din fråga? 


    Har fått dem svaren jag behövde eftersom andra har varit så snälla o hjälpsamma men tack ändå.
  • Hejohå5324
    Anonym (Fuck You) skrev 2019-04-25 19:19:15 följande:

    Har du förstått det folk har skrivit som svar på din fråga?


    UPPENBARLIGEN EFTERSOM JAG SÄGER ATT JAG FÅTT DEM SVAREN JAG BEHÖVDE, är det nåt mer du vill ha sagt eller?
Svar på tråden Ang. Svensk medborgarskap