• Anonym (mimer­o)
    Fri 26 Apr 2019 14:29
    661 visningar
    10 svar
    10
    661

    Semestergrundande föräldradagar

    Jag fick höra att de första 120 dagarna av föräldraledigheten är semesterdagsgrundande. Nu kommer IQ-frågan, hur exakt menar de? Att när 120 dagar gått från födseln får man inga semesterdagar på föräldradagar, eller när man har tagit ut 120 dagar av föräldradagarna så blir det inga semesterdagar?

    Så om mamman tar ut 120 dagar så får pappan inga semesterdagar om han tar ut föräldradagar sen?

  • Svar på tråden Semestergrundande föräldradagar
  • Fri 26 Apr 2019 15:16
    #1

    Jag är nästan säker på att det handlar om EN person de där 120 dagarna. När du tagit ut dina, så får pappan semestergrundande 120 dagar också. FK kan säkert svara på det.

  • Fri 26 Apr 2019 15:17
    #2

    PS. Du får din semester när du börja jobba, men efter dina 120 lediga föräldradagar får du inte semesterlön på de återstående. Svårt att förklara. 

  • Fri 26 Apr 2019 15:23
    #3

    Om du är föräldraledig i 120 dagar så är dessa semestergrundande, man får ju ca 2 semesterdagar per månad.
    Om du sen fortsätter att vara föräldraledig så är detta inte semestergrundande så man bör ju tänka på att spara ledighet till sommaren då man börjar jobba igen om man vill vara ledig.

    Om din sambo är föräldraledig gäller samma sak för honom, det är alltså hans första 120 dagar som är semestergrundande, det har inget med dina föräldradagar att göra.

  • Anonym (Ellen­)
    Fri 26 Apr 2019 15:27
    #4

    Dina 120 börjar räknas från dag 1 i din föräldraledighet. För enkelhetens skull, om du går på ledighet 1 januari så har du semesterlönegrund 120 dagar framåt, vi låtsas att det blir ungefär tom april. Sen från maj-december tjänar du inte in fler dagar. När det nya semesteråret startar 1 januari följande år så är ditt intjänande noll till den dag du börjar jobba igen, då börjar du tjäna in nya dagar.

    Detta är individuellt så pappan har givetvis rätt att vara frånvarande 120 dagar med semesterlönegrund hos sin arbetsgivare.

    Det finns ingen koppling till Försäkringskassan eller hur många dagar man tar ut utan det här med frånvaron att göra.

    Obs att kollektivavtal kan ge andra regler men detta är rent allmänt.

  • Anonym (mimer­o) Trådstartaren
    Sat 27 Apr 2019 00:10
    #5

    Tack för svar.

    Jag frågade faktiskt FK innan jag skrev här, men de hänvisade mig tillbaka till jobbet, som gav mig en alltför luddig förklaring...

    Jag vet att när jag tagit ut föräldradagar för första barnet har jag tappat semesterdagar, och det förstod jag med att de inte var semesterdagsgrundande, precis som när man tar tjänstledigt.

    Men sen har jag fått för mig att när barnet blir över 2 år spelar det ingen roll om jag inte tagit ut 120 dagar än eller inte, men det kanske är något annat som händer med föräldrapenningen då. Vet att dagar brinner inne vid barnets 4 årsdag dock.

  • Anonym (Z)
    Sat 17 Aug 2019 19:49
    #6

    Vad gäller om man är föräldrarledig i flera perioder? Är det 120 per peroid, år, eller totalt? D.v.s. om jag varit föräldraledig i över 120 dagar och något år senare tar 4 veckor föräldraledigt, kommer de senaste vara semestergrundande eller ej?

  • Sat 17 Aug 2019 20:00
    #7

    De första 120 FL-dagarna (FöräldraLedighetsdagarna) är semesterlönegrundande per förälder. Du tjänar alltså in semester under de första 120 dagarna du är ledig. Oavsett om det är 1 dag/vecka eller heltid. Lönekontoret håller koll och ser till att semesterdagarna tickar in ett tag i alla fall...

    Det har inget med FK (FörsäkringsKassan) att göra, de hanterar enbart FP (FöräldraPenning).

    Många har svårt att skilja på dessa sakerna men det kan underlätta om man tänker på att det är 2 helt skilda saker.
    DU+ din arbetsgivare kommer överens om hur länge du ska vara ledig från jobbet.
    Arbetsgivaren bryr sig inte om hur du klarar dej ekonomiskt när du är borta, kanske har du 10 mille på banken? Eller lever på potatis och burksamlande?
    När du varit FL 18 månader så kan arbetsgivaren undra om du inte ska börja jobba någon gång och då har arbetsgivaren rätt att kräva att du tar ut 5 FP-dagar/vecka för att godkänna din FL (ledigheten alltså). Så du kan alltså i teorin vara ledig 18 månader utan att ta FP, sen räcker det att du tar 5 FP-dagar/vecka så är du ensam om vårdnaden och vara hemma 2 år till ungefär... Totalt ca 3,5 år heltid per barn är alltså maximal tid om arbetsgivaren vill begränsa din ledighet.

    FP (föräldrapenning) hanteras av FK (försäkringskassan). De betalar ut FP om du är ledig från jobbet enligt deras regler. Tex kan man ta ut lågnivådagar på helgerna även om man jobbar 100%. Man kan även ta ut högnivådagar om man är ledig 5 dagar i sträck, även om man jobbar 100%.
    Under första året måste man inte ta ut en enda FP-dag, men när barnet fyllt 1 år måste man ha inkomst 5 dagar/vecka för att inte "utförsäkras" dvs sänka eller förlora sin SGI. Inkomst = arbeta eller ta ut FP eller studera minst 50%.

  • Anonym (Ellen­)
    Sat 17 Aug 2019 21:51
    #8
    Anonym (Z) skrev 2019-08-17 19:49:59 följande:

    Vad gäller om man är föräldrarledig i flera perioder? Är det 120 per peroid, år, eller totalt? D.v.s. om jag varit föräldraledig i över 120 dagar och något år senare tar 4 veckor föräldraledigt, kommer de senaste vara semestergrundande eller ej?


    Du har fått ett jättebra svar ovan. Men för att svara specifikt på frågan så nej. Ytterligare ledighet efter 120 dagar är inte semesterlönegrundande. Så man får vara beredd på att 4v föräldraledigt kan komma att reducera antalet semesterdagar det året. Kolla med lönekontoret så slipper du få en trist överraskning efteråt sen.
  • Anonym (Z)
    Sun 18 Aug 2019 00:40
    #9

    Tack för bra svar ovan! :) Men... om man byter arbetsgivare efter att varit föräldraledig i mer än 120 dagar, kommer fl-dagarna (upp till 120) man tar efter bytet vara semestergrundande? Jag tänker om det bara är lönekontoret som håller koll så lär ju inte dem ha information om hur mycket man var föräldraledig på den förra arbetsplatsen?

    Och hur fungerar det i så fall om man jobbar 50% på två olika företag samtidigt innan man blir föräldraledig, 120 eller 60 semestergrundande fl-dagar per jobb?

  • Anonym (Ellen­)
    Sun 18 Aug 2019 12:33
    #10
    Anonym (Z) skrev 2019-08-18 00:40:55 följande:

    Tack för bra svar ovan! :) Men... om man byter arbetsgivare efter att varit föräldraledig i mer än 120 dagar, kommer fl-dagarna (upp till 120) man tar efter bytet vara semestergrundande? Jag tänker om det bara är lönekontoret som håller koll så lär ju inte dem ha information om hur mycket man var föräldraledig på den förra arbetsplatsen?

    Och hur fungerar det i så fall om man jobbar 50% på två olika företag samtidigt innan man blir föräldraledig, 120 eller 60 semestergrundande fl-dagar per jobb?


    Om du börjar en ny tjänst på ett annat företag med ett barn äldre än något år, så förutsätts att du haft din semesterlönegrundande frånvaro redan. Det är inte 120 dagar per barn. Fråga 2 har jag aldrig stött på men det är 120 kalenderdagar från första ledighetsdagen som räknas

    Den känns rätt hypotetisk.
Svar på tråden Semestergrundande föräldradagar