• Svar på tråden Ebba Busch Thor ute på djupt vatten
  • K Kalle
    Bagar Bengtsson skrev 2019-05-02 13:09:28 följande:
    Vilka länder menar du då? Är det länder där de flesta är ateister men i grunden är kristna?
    Ateister eller sökare... som i Sverige. Motsatsen är teokratier.
  • Bagar Bengtsson
    K Kalle skrev 2019-05-02 14:30:58 följande:
    Ateister eller sökare... som i Sverige. Motsatsen är teokratier.
    Fast nu tillhör ju över hälften Sveriges vuxna befolkning Svenska kyrka, 75% blir begravda inom den så jag hävdar att Sverige är kristet. Om vi nu ska se till när staten och kyrkan gick skilda vägar så har de flesta vuxit upp med kristna högtider och vi har t.o.m. ledigt de dagar när Jesus föddes och dog samt flög till himlen. Vi är kristet land, dock är det inte många troende.
  • sextiotalist
    themia skrev 2019-05-02 09:45:17 följande:
    Om du tycker att kristendomen är bra i teorin, har du inte läst bibeln.
    Det räcker att läsa Moseböckerna (s.k. "Lagen") för att bli avvänjd.
    Excesser i våld, kvinnoförtryck, slaveri och dödsstraff för minsta förseelse t.ex.
    Rekommenderas som alternativ till "Game of Thrones"
    Nu är jag inte troende. Ja, gamla testamentet är en del av kristendomen. Men det nya testamentet är ju det som är själva kristendomen. Stora skillnaden är att i GT är Gud en straffande Gud, i NT är Gud en förlåtande Gud.

    GT är hemsk, fruktansvärd många gånger.
  • nattuw
    themia skrev 2019-05-01 20:05:50 följande:

    Ebba Busch Thor försöker lura folk att våra sekulära humanistiska värderingar i själva verket bygger på kristen grund, en häpnadsväckande lögn!


    Sannolikt var det inte en slump att vissa tankar kunde växa fram i den av kristendom dominerade delen av världen.
  • Padirac
    nattuw skrev 2019-05-02 17:42:59 följande:

    Sannolikt var det inte en slump att vissa tankar kunde växa fram i den av kristendom dominerade delen av världen.


    Du har rätt, det var inte en slump. Det började när de gamla grekernas kunskaper blev tillgängliga för Europa från muslimska universitet och lärda.

    Med start i renässansen lämnade det outvecklade Europa de kristna bojorna som lett till den sekulära humanism som finns i och präglar de flesta europeiska länderna idag.

    Kunskaper som pressats tillbaks av den kristna kyrkan levde kvar i muslimsk vetenskap och i deras universitet och gjordes tillgänglig för européer trots att den kristna kyrkan kämpade mot detta.

    Detta är grundläggande historiska kunskaper som revisionisterna tydligen lämpligt glömt bort eller inte längre vill förstå.
  • nattuw
    Padirac skrev 2019-05-02 17:56:20 följande:
    Du har rätt, det var inte en slump. Det började när de gamla grekernas kunskaper blev tillgängliga för Europa från muslimska universitet och lärda.

    Med start i renässansen lämnade det outvecklade Europa de kristna bojorna som lett till den sekulära humanism som finns i och präglar de flesta europeiska länderna idag.

    Kunskaper som pressats tillbaks av den kristna kyrkan levde kvar i muslimsk vetenskap och i deras universitet och gjordes tillgänglig för européer trots att den kristna kyrkan kämpade mot detta.

    Detta är grundläggande historiska kunskaper som revisionisterna tydligen lämpligt glömt bort eller inte längre vill förstå.
    Inget av det jag läst pekar på att den tidiga kyrkan skulle haft något större intresse av att pressa tillbaka någon kunskap. Däremot tycks de politiska förhållandena samt farsoter och missväxt ha bidragit negativt till den europeiska utvecklingen.

    Men då jag tycket att religionshistoria är intressant så skall jag gärna lägga källan till dina påståendet till min redan allt för långa "att läsa" lista. Givet då att källan eller källorna faktiskt är skrivna av historiker och inte baserar sig på någon Wikipediaartikel.
  • K Kalle
    Bagar Bengtsson skrev 2019-05-02 15:06:40 följande:

    Fast nu tillhör ju över hälften Sveriges vuxna befolkning Svenska kyrka, 75% blir begravda inom den så jag hävdar att Sverige är kristet. Om vi nu ska se till när staten och kyrkan gick skilda vägar så har de flesta vuxit upp med kristna högtider och vi har t.o.m. ledigt de dagar när Jesus föddes och dog samt flög till himlen. Vi är kristet land, dock är det inte många troende.


    Visst men det är bara för att de inte orkar gå ur. De är inte troende, Sverige är ett av de allra mest sekulära länderna.
  • Padirac
    nattuw skrev 2019-05-02 18:29:26 följande:

    Inget av det jag läst pekar på att den tidiga kyrkan skulle haft något större intresse av att pressa tillbaka någon kunskap. Däremot tycks de politiska förhållandena samt farsoter och missväxt ha bidragit negativt till den europeiska utvecklingen.

    Men då jag tycket att religionshistoria är intressant så skall jag gärna lägga källan till dina påståendet till min redan allt för långa "att läsa" lista. Givet då att källan eller källorna faktiskt är skrivna av historiker och inte baserar sig på någon Wikipediaartikel.


    Du kan kolla vilket idéhistoriskt material som helst för dessa uppgifter.

    Jag har inte kollat Wikipedia, men säkert finns samma information där som det finns i universitetens litteraturlistor, jag tror banne mig att det räcker med gymnasiekunskap för att stärka detta.
  • Tecum
    themia skrev 2019-05-02 09:45:17 följande:
    Om du tycker att kristendomen är bra i teorin, har du inte läst bibeln.
    Det räcker att läsa Moseböckerna (s.k. "Lagen") för att bli avvänjd.
    Excesser i våld, kvinnoförtryck, slaveri och dödsstraff för minsta förseelse t.ex.
    Rekommenderas som alternativ till "Game of Thrones"

    Nu blandar du ihop begreppen. Kristendomen bygger på Jesus och Nya Testamentet i första hand - i teorin. Det är NT som skiljer judarnas och de kristnas bibel. Men lagen i GT är i praktiken kristna sharialagar, eller judiska för den delen, så det har du rätt i att när kristendomen tillämpade den var det öga för öga, tand för tand.
Svar på tråden Ebba Busch Thor ute på djupt vatten