Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Har de rätt att vägra byte?

    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 07:45:58 följande:
    Nej, men det är helt irrelevant, det är inte jag som gjort fel och borde således åtminstone bli ersatt för det.
    Inte affären heller.
    Nej. Man får inte byta om en matvara lämnat affären. Man kan byta om varan är dålig, absolut, men felaktiga köp får man stå för själv. Jag råkade själv ta en fel produkt (extrasaltat smör istället för normalsaltat) och fick inte byta då varan lämnat affären.
  • sextiotalist
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 07:54:36 följande:
    Långt ifrån samma sak som att bli räckt en försluten flaska jag inte själv plockat ut och inte hade någon förutsättning att veta att det var fel.
    Fortfarande har produkten lämnat affären, det är det som gäller. Det har med hygien och säkerhet att göra.
  • sextiotalist
    Anonym (Hepp) skrev 2019-05-06 09:00:04 följande:
    Såklart. Å andra sidan får man lämna tillbaka flaskor till Systembolaget. Till och med om de öppnats. Det räcker att man säger att man smakade och att det inte var gott.
    De öppnade konfiskeras, men det är inget tvång enligt lag att systembolaget ska ta emot flaskorna, det är en policy de har.

  • sextiotalist
    Anonym (jur) skrev 2019-05-06 12:29:31 följande:
    Det beror lite på orsaken, är det så att du inte tyckte om varan men det i övrigt inte är något fel så är det helt och hållet ett policybeslut om det däremot är så att det är fel på produkten då är det fel i vara (avtalslagen) och då är det återköp som gäller.
    Det vet jag.
    Det jag svarade på var att systembolaget tog emot varor som inte konsumerats och det är ett policybeslut. Att ta emot varor som är dåliga är en annan sak. Ville bara påpeka att öppnade produkter förstörs.
  • sextiotalist
    Anonym (X) skrev 2019-05-06 12:26:57 följande:

    Tycker affären borde byta ut varan,.om de inte kan sälja den igen får de ta förlusten eftersom det var de som gjorde fel. Folk här verkar tycka att ts borde lärt sig franska innan hon betalade för att läsa etiketten trots att personalen sa att det var rätt flaska, det är bara löjligt.


    Det håller jag med om, det är lite pengar för att få en nöjd kund. Nöjda kunder är bra att ha.
    Men ts rättigheter att få den utbytt är en annan femma.

    En vettig ägare till affären byter självklart ut den utan diskussion.
Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?