Inlägg från: Anonym (Hepp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hepp)

    Har de rätt att vägra byte?

    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 21:48:03 följande:
    Men jag fick ju inte vad jag bad om! Jag ångrade inte köpet i sig, jag ville ha det jag bad om!
    Funkar det inte så skriv på deras Facebook-sida om de har någon. De lär inte gilla negativ offentlig publicitet. Men gör det snyggt. Skriv bara att du fått fel vara och att du trycker att det är tråkigt att de inte vill byta till rätt vara. Var inte aggressiv.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 22:44:36 följande:
    Jag sa vilken jag ville ha och han plockade ner en åt mig, varför skulle jag misstro det?

    Det är extremt stor skillnad beroende på vilken smak det är, men jag vill inte gå in på detaljer vad det är.
    Då kan du ju ifrågasätta personalens kompetens också. När du klagar.
  • Anonym (Hepp)
    sextiotalist skrev 2019-05-06 07:58:13 följande:
    Fortfarande har produkten lämnat affären, det är det som gäller. Det har med hygien och säkerhet att göra.
    Såklart. Å andra sidan får man lämna tillbaka flaskor till Systembolaget. Till och med om de öppnats. Det räcker att man säger att man smakade och att det inte var gott.
  • Anonym (Hepp)
    sextiotalist skrev 2019-05-06 09:02:49 följande:
    De öppnade konfiskeras, men det är inget tvång enligt lag att systembolaget ska ta emot flaskorna, det är en policy de har.
    Precis. De har den policyn. Det kan andra butiker också ha.
    Jag var väldigt glad för det när jag köpte en likör som skulle smaka på ett visst sätt men inte alls gjorde det. Bara att lämna tillbaka.
  • Anonym (Hepp)
    Praktisk58 skrev 2019-05-06 09:29:48 följande:
    TS räknar Systembolaget som delikatessbutik.
    Jag vet i alla fall inte någon annan delikatessbutik som har svindyra flaskor med fransk text bakom disken.TomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomte
    Då har du dålig koll. Det finns små delikatessbutiker som säljer exempelvis ekologisk svindyr juice (som havtornsjuice till exempel) och eftersom den är svindyr finns den bakom disk.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-06 09:41:24 följande:

    Ts, är ett troll. Trådstarten är språkligt sett uppbyggt på exakt samma sätt som den ts som för någon vecka sedan var upprörd över att hen förmodligen inte kunde använda ett 10-år gammalt stämpelkort för att fortsätta samla stämplar på någon kaffekedja.

    Trådstarten är med andra ord enbart skriven i avsikt att framstå som så dum som möjligt och sedan envist fortsätta sin ståndpunkt för att kunna luta sig tillbaka och åse folks mer och mer desperata förklaringar på varför ts frågeställning är idiotiskt. Somliga människor roas av sådant.


    Det var jag som skrev den tråden och jag är inte TS... och jag var inte upprörd, jag undrade bara om det skulle gå att använda.
  • Anonym (Hepp)

    Som jag skrev tidigare TS, om du inte kan få rätt kan du sluta handla i affären eller ännu hellre sprida informationen om hur de beter sig på deras facebooksida eller annat socialt forum. Hur ska man kunna ha förtroende för en affär vars anställda inte är tillräckligt kompetenta för att ge kunden rätt produkt och sedan vägrar byta när det uppdagas att det blivit fel?

    Om denna butik är de enda som har det du vill ha är det knepigt såklart, men det mesta brukar kunna beställas via webben numera.

  • Anonym (Hepp)
    Praktisk58 skrev 2019-05-06 11:00:28 följande:
    Havtornjuice med franska etiketter och fel smak TomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomte
    Eh, jag har inte sagt att TS köpt/skulle köpa havtornsjuice. Det var bara ett exempel på att det finns dyra icke-alkoholhaltiga drycker. Ett annat exempel är alkoholfria viner som är nästan lika dyra som viner med alkohol.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-06 10:59:50 följande:
    Det är knappast som att den där ekologiska juicen kostar 5000kr, eller hur?
    Vi vet inget om TS ekonomi, men jag kan förstå om man blir sur om man tänkt köpa något med högt kilo/literpris (till exempel en hyfsat dyr olivolja) och så får man fel. Att betala 500:- för en produkt som är fel eller till och med 100:- för en produkt som är fel känns betydligt dyrare än att betala 500:- för rätt produkt.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-06 11:26:23 följande:
    Det som skrivits är: "den är dyr och det är inget man bara dricker."
    I min värd är det något som kostar fyrsiffrigt per liter.

    Okej, en 500 för en juice känns lite väl mycket att lägga ut om man ska köpa två. Men 200kr/st är liksom inga pengar och man kan lätt köpa den rätta och spara den i fel smak. Alt. ge bort till någon.
    Om jag köper en olivolja för 500:- skulle jag vara ganska snål med den. Om jag köpte en juice som kostar 500:- skulle jag dricka den med andakt eftersom juice från ICA kostar typ 20:-.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Alice) skrev 2019-05-06 11:53:23 följande:
    Det var även din egen tabbe då du inte kontrollerade att du fått rätt produkt. Spelar ingen roll att du inte kan franska. Du hade enkelt kunnat kolla att det var rätt, men det gjorde du inte, och nu får du stå ditt kast då butiken inte tillåter byten.
    Jo TS kollade om det var rätt. Hen frågade butikspersonalen, som ju bör veta vad de säljer.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Alice) skrev 2019-05-06 12:19:38 följande:
    Nej, att be om att få en specifik vara betyder inte att man har kontrollerat att man faktiskt fått den varan. Personal kan också missförstå eller göra fel.
    Hon FRÅGADE specifikt om det var den produkten och särskilt i en delikatessbutik med speciella varor ska personalen kunna sin sak. Att en tjej som jobbar tillfälligt på ICA inte kan svara är en annan sak.
  • Anonym (Hepp)
    sextiotalist skrev 2019-05-06 13:28:04 följande:
    Det vet jag.
    Det jag svarade på var att systembolaget tog emot varor som inte konsumerats och det är ett policybeslut. Att ta emot varor som är dåliga är en annan sak. Ville bara påpeka att öppnade produkter förstörs.
    De tar även emot varor som har konsumerats - i alla fall om man bara tagit någon cl för att provsmaka vilket jag hade gjort.
  • Anonym (Hepp)
    sextiotalist skrev 2019-05-06 13:29:40 följande:
    Det håller jag med om, det är lite pengar för att få en nöjd kund. Nöjda kunder är bra att ha.
    Men ts rättigheter att få den utbytt är en annan femma.

    En vettig ägare till affären byter självklart ut den utan diskussion.
    Ja, en förlorad kund (som dessutom berättar om incidenten för ett antal personer) är dyrare än att kostnaden för flaskan.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (orka) skrev 2019-05-06 15:28:24 följande:

    Hur orkar man ens bråka om en dryck? Det hade varit annat, om det varit en vara som kostade flera hundra kronor. Prova drycken, du kanske gillar den!


    Den kanske kostade flera hundra kronor!
Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?