• Tue 7 May 2019 21:32
    226 visningar
    10 svar
    10
    226

    Dåligt samvete gentemot barnet gå upp till heltid

    Är det fler som jag som har känt/känner såhär :P 


    Kommer det gå över? 


    Min son är 3 år snart, och nu om allt går som det ska så ska han få ett syskon :) 

    Jag jobbar nu 70%, vilket varit perfekt, men ekonomiskt går allt liksom jämt ut =)

    Jag har nu efter att ha pratat med chefen kommit överens om att gå upp i heltid nästa månad, dels för att kunna spara lite inför kommande ledighet och för att kunna höja upp SGI:n :) Chefen vet dock inte att jag är gravid, så jag tänkte fråga er om ni vet.. 
    Har man rätt att gå ner direkt sen till 70% igen efter en mammaledighet? 
    Jag är alltså anställd på 70% men får nu gå upp till 100%, så antar att det blir ett nytt avtal :) 

    Och jag trivs på jobbet osv. Men får sån sjukt dåligt samvete att veta att sonen ska gå så långa dagar på förskolan jämfört med vad han gör nu (pappan jobbar heltid). Men förmodligen är det ju bara några månader.

    Hade ni oxå dessa tankar ni som gick upp i tid? =) märkte ert barn av att det blev längre dagar på föris? 


     


    ( och ja, jag behöver gå upp i tid rent ekonomiskt)

  • Svar på tråden Dåligt samvete gentemot barnet gå upp till heltid
  • Anonym (...)
    Tue 7 May 2019 21:41
    #1

    Har två barn och vi har aldrig jobbat mindre än heltid, men haft flextid och sällan hämtat senare än kl 16. Slutade helt ha ångest över långa dagar på förskolan när dottern inte blev glad när jag hämtade tidigt. Man kommer bara och stör i leken, ju...

  • Anonym (Suck ja)
    Tue 7 May 2019 21:58
    #2

    Jag känner så. Min dotter är 2 och jag är hemma helt med henne, vi lever på min mans lön fram till nästa höst. Då ska jag jobba halvtid och jag har seriöst svårt att föreställa mig jobba heltid innan hon börjat gå lika långa dagar i skolan i framtiden. Högstadiet?

  • Tue 7 May 2019 22:14
    #3

    Om du vill ha kvar din nya heltidstjänst som trygghet i botten så är det till 75% du har rätt att gå ner utan att använda FP. Dvs minska din arbetstid med 25%.

  • Tue 7 May 2019 22:17
    #4

    Men får barnet så långa dagar är det ju rimligast att pappan ger ner i tid ett tag, tex medan du är gravid. Så kan han gå upp i tid när barnet kommer för att höja sin SGI igen till sin föräldraledighet.

  • Anonym (tänk)
    Wed 8 May 2019 04:29
    #5
    +1
    JohannaSaGo skrev 2019-05-07 21:32:52 följande:
    Jag har nu efter att ha pratat med chefen kommit överens om att gå upp i heltid nästa månad, dels för att kunna spara lite inför kommande ledighet och för att kunna höja upp SGI:n :) Chefen vet dock inte att jag är gravid, så jag tänkte fråga er om ni vet..
    Underbart med alla föräldrar som blåser sina arbetsgivare på det sättet. Det är väl mer relevant att fråga sig varför du inte känner dåligt samvete för att du bajsar på din arbetsgivare.
  • Anonym (Jo)
    Wed 8 May 2019 06:50
    #6

    Skulle aldrig jobba mindre än 100%. Om vi skulle skilja oss hade ju det varit katastrof för min del. Skulle aldrig våg chansa.

  • Anonym (mycke­t)
    Wed 8 May 2019 10:13
    #7

    Hur kommer det sig att ni har svårt att få det att gå runt när pappan jobbar heltid och du 70%? Har ni väldigt lågbetalda yrken eller väldigt höga utgifter? Jag tänker att ni i så fall kan se över utgifterna och möjligtvis minska med ett par tusen eller så.

    Måste ni så måste ni, och då förstår jag inte varför du skulle ha dåligt samvete. Ett dåligt samvete är ju om du egentligen inte måste gå upp i tid, för att ni klarar er ändå.
    Däremot kanske ert barn älskar långa dagar på förskolan. Vad innebär heltid för tider på förskolan för er?

    Det var ett väldigt bra förslag ovan att pappan går ner i tid en period. Det kan räcka med att arbeta 90% för att få en behagligare tillvaro för barnet.

  • Anonym (Sanna­)
    Wed 8 May 2019 10:39
    #8

    Jag har konstant dåligt samvete för mina barn. Så ja jag kände det samma när jag gick upp till heltid och fortfarande. Men jag får lika dåligt samvete för att jag inte kan göra massa roliga saker med barnen pga ekonomin också. Så jag försöker lägga det åt sidan. Barnen mår inte bättre av att man går omkring med dåligt samvete.

  • Wed 8 May 2019 11:33
    #9

    Vår dotter gått på förskola mellan 7 och 16 nästan hela tiden (första året var det 8-16). Hon köm före många andra och fick all uppmärksamhet av pedagogerna, åt frukost i lugn och ro (istället av stressen hemma för att hinna till jobbet) och när man kom för att hämta henne kl. 16, så fick man vänta minst 30 min till innan hon var klar med alla lek. Vi både har alltid jobbat heltid men har flex, så vi har aldrig haft dåligt samvete för det. Men barn är olika och kanske just ditt barn vill vara hemma mer, så får ni titta mer på det.

  • Wed 8 May 2019 12:30
    #10

    Det går inte att pussla så barnet får kortare dagar ändå? Jag börjar jättetidigt och slutar då tidigt, min man lämnar senare och slutar senare. På så vis går våra barn ca 9-14 trots heltidsarbetande föräldrar.

Svar på tråden Dåligt samvete gentemot barnet gå upp till heltid