Inlägg från: Babymama |Visa alla inlägg
  • Babymama

    Fråga om amning

    Värk i bröstvårtan och ilningar låter helt klart som svamp. Jag hade det med sonen och det var hemskt. Ring och kolla med din bvc. Det som hjälpte mig var upprepade doser av receptfri Flukonazol, smörja bröstet med kokosolja (innehåller caprylsyra som är svampdödande. Jag testade länge Canesten men det gjorde bröstvårtan ännu mer irriterad) och lufta lufta lufta! Gå helst helt naken under en luftig t-shirt. Inuti BHn blir det varmt, fuktigt och mörkt och det älskar svampen. Den hatar ljus och torka. Även mjölkuppsamlarna är svampfrämjande. Det blir ju så himla fuktigt därinne pga mjölken, och har du väl fått svamp så växer den i mjölkuppsamlaren om du inte kokar den mellan varje användning. Och det orkar man ju nästan aldrig.

    Tvätta alla BHar och allt som nuddat bröstet i 90 grader.

    Och som föregående kommentar sa, kolla bebisens mun. Den kanske har torsk. Man måste nästan alltid behandla både bebis och mamma samtidigt för att bli av med svampen. Min son handen ingen synlig svamp men jag blev av med min svamp först när vi började behandla sonen med oral .

    Hoppas du blir av med det, det är hemskt!

  • Babymama

    Tror f.ö inte att mjölkuppsamlarna ökar din produktion. Det är normalt att läcka jättemycket mjölk de första veckorna. Det reglerar sig efterhand :)

Svar på tråden Fråga om amning