• Anonym (Fyra)

    Hur bli vänner igen?

    Hej

    Om en person har sagt uttryckligen efter ett bråk att man aldrig någonsin ska höra av sig till denne igen, finns det då något sätt man kan bli vänner på igen utan att kontakta personen?

    under bråket så var de aldrig på tal om några grövre saker så som misshandel, glåpord etc.

    vi var liksom väldigt goda vänner innan det spårade ur så jag tycker det känns konstigt om vi ska gå runt resten av våra liv och låtsas som vi aldrig har ens har vetat om varandra.

    vill ta de väldigt försiktigt och inte kontakta personen på nått sätt men tänker samtidigt att alla fulknep är tillåtna. har ni några ider? kosta vad det kosta vill... 

  • Svar på tråden Hur bli vänner igen?
  • Bestemor
    Anonym (Tråkigt) skrev 2019-05-11 18:45:51 följande:

    Vet ej. Jag har haft samma funderingar i över 20 år, angående en barndomsvän. Jag fick plötsligt en dag - helt out of the blue - ett brev från henne med posten, där hon sa upp kontakten.

    Det var ett långt brev med massor av exempel på saker som jag sagt och gjort, och sedan hennes tolkningar: "du sa si och då menade du så och jag blev väldigt illa berörd, och..." Jag hade inte haft en aning om att hon retade sig på de sakerna, och det värsta var att jag aldrig fick möjlighet att prata igenom det med henne. Försökte ringa henne men då svarade hennes pappa och sa att hon inte ville prata med mig... och sedan gav jag upp. Jag har även haft mina misstankar om att det var hennes föräldrar som övertalade henne att skicka brevet, för de tyckte aldrig att jag var fin nog. De var akademiker och mina föräldrar var LO-medlemmar.

    ...men det där har gjort ont i över 20 år som sagt, för jag tyckte verkligen om henne, hon var då - det här var innan jag fick familj - faktiskt den viktigaste personen i mitt liv. Det är otroligt hemskt att förlora någon från en dag till en annan, efter 20 års nära vänskap, och utan att ens få träffas en sista gång och tala ut. 

    Hon har en öppen Facebook, och jag läser där ibland... där verkar hon vara samma smarta, roliga, engagerade tjej som jag minns henne som... Och jag har ofta tänkt försöka kontakta henne där på Facebook. Men hittills har jag inte vågat.

    Det skulle kanske kunna vara en möjlighet för dig också? Det är inte lika "stort" att skicka ett MMS på Facebook, eller kommentera något hon har skrivit (om hon har en öppen Facebook), eller rentav skicka en vänförfrågan - som att ringa upp eller skicka email. 


    Det har han gjort. Hon blickade honom på facebook på grund av hur han höll på.

    Tyvärr kommer jag inte ihåg vad hans andra trådar henne med minst 3 andra trådar har han startat och de blev till slut otäcka.

    Synd att jag inte kan hänvisa dig till dem, då hade du inte behövt ge honom något tips som sätter igång något som bara blir till obehag för den stackars tjejen.
  • Pierott
    Bestemor skrev 2019-05-11 18:59:16 följande:

    Det har han gjort. Hon blickade honom på facebook på grund av hur han höll på.

    Tyvärr kommer jag inte ihåg vad hans andra trådar henne med minst 3 andra trådar har han startat och de blev till slut otäcka.

    Synd att jag inte kan hänvisa dig till dem, då hade du inte behövt ge honom något tips som sätter igång något som bara blir till obehag för den stackars tjejen.


    Jag börjar faktiskt misstänka att han har ett kontaktförbud. Med tanke på att han under inga omständigheter får bli upptäckt när han stalkar henne eller vill "råka" stöta på henne ute som det vore ett sammanträffande.
  • Anonym (Fyra)
    Pierott skrev 2019-05-11 19:27:22 följande:

    Jag börjar faktiskt misstänka att han har ett kontaktförbud. Med tanke på att han under inga omständigheter får bli upptäckt när han stalkar henne eller vill "råka" stöta på henne ute som det vore ett sammanträffande.


    Asså fan vad du provocerar, de var nå jävligt. Nej jag har inge kontaktförbud på mig, själva meningen med att stalka någon är väl ändå att inte bli upptäckt och sedd som en stalker utan de ska verka helt normalt... hörs aldrig igen - Hej!
  • Pierott
    Anonym (Fyra) skrev 2019-05-11 20:48:44 följande:

    Asså fan vad du provocerar, de var nå jävligt. Nej jag har inge kontaktförbud på mig, själva meningen med att stalka någon är väl ändå att inte bli upptäckt och sedd som en stalker utan de ska verka helt normalt... hörs aldrig igen - Hej!


    Att du ska lämna tråden har du skrivit några gånger nu, hur tycker du de går? Nånting döljer du och det förstår nog alla.
  • Anonym (Usch! Inte nu igen!)

    Assa detta ar ju fruktansvart! Samma TS som startar trad efter trad med nagra manaders mellanrum, och forsoker fa kontakt med en tjej som han inte haft nagon karleksrelation till (forutom i hans eget huvud), och dar tjejen uttryckligen sagt att hon aldrig nagonsin vill ha kontakt med honom- nagonsin.
    En av tradarna handlade om vad som menades med aldrig nagonsin, da TS absolut inte accepterade att de aldrig nagonsin mer skulle ha kontakt. Tradarna blir bara varre och varre och alla som laser dem forstar ju varfor tjejen absolut inte vill ha TS i narheten - nagonsin - men han ger sig inte och blir bara mer creepy och verkar helt last vid detta.
    Det kanns som att man kommer att lasa om detta i tidningarna en dag (vad som hant tjejen) och da undra om det hade kunnat forhindras om nagon tipsat polisen om traden, da hans planer diskuterats helt oppet infor andras ogon men ingen agerat. TS vagrar soka hjalp och stackars tjej nar TS till sist far tag pa henne.
    Hon vill inte. TS det finns inget du kan gora eller forandra som far henne att "plotsligt" andra sig. Sluta planera trackaserier. 

  • Anonym (...)
    Men jösses! Tack för info, har läst... finns inget met att säga än att TS bör söka upp en psykolog för att lära sig hantera besvikelser och avvisanden.
  • Anonym (Herregud)

    Tycker din ts är läskig ts. Det är inget konstigt med att du aldrig mer får kontakta din fd vän när din fd vän uttryckt tydligt att hen vill ha det så.

    Sen avslutar du med ?alla fulknep är tillåtna, kosta vad det kostar vill? och framstår som en sinnessjuk, kaninkokande psykopat.

    Inte undra på att hen inte vill ha med dig att göra.

    Jag har själv känt att jag inte tyckt vänner haft en positiv roll i mitt liv och fasat ut dom.

    Och vissa verkar ha gjort så med mig och då har jag låtit dom.

    Inte hängt efter. Spelar ingen roll om JAG tyckte vi hade kul, om den andra slutar uppskatta mig, höra av sig och dra sig undan så upphör det roliga, gå vidare, lägg energi på dom som uppskattar det.

    Du däremot är enläskig stalker utan respekt för andras gränser och tror att du äger den här fd vännen. Vad har du för gränslös uppfostran?!

  • Anonym (Moa)
    Anonym (Fyra) skrev 2019-05-10 18:24:15 följande:
    Hej

    Om en person har sagt uttryckligen efter ett bråk att man aldrig någonsin ska höra av sig till denne igen, finns det då något sätt man kan bli vänner på igen utan att kontakta personen?

    under bråket så var de aldrig på tal om några grövre saker så som misshandel, glåpord etc.

    vi var liksom väldigt goda vänner innan det spårade ur så jag tycker det känns konstigt om vi ska gå runt resten av våra liv och låtsas som vi aldrig har ens har vetat om varandra.

    vill ta de väldigt försiktigt och inte kontakta personen på nått sätt men tänker samtidigt att alla fulknep är tillåtna. har ni några ider? kosta vad det kosta vill... 
    Ditt sista stycke låter mycket oroväckande.

    Kan du inte bara skaffa dig en annan vän? Finns ju gott om vänner. Om hon inte vill veta av dig får du respektera det. Vänskapen skulle aldrig bli bra ändå om den är påtvingad. Sluta tänka i de här banorna och låt henne vara!
  • Anonym (*)

    Du fokuserar på helt fel saker. Lägg din energi på att komma över henne och gå vidare med ditt liv! Ingen vill ha en relation med en stalker. Det gäller i synnerhet den som blir stalkad. Du kan inte få henne. Det är försent. Bryt ihop, gråt ut och gå vidare!

Svar på tråden Hur bli vänner igen?