Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

    Någon med tandvårdsrädsla och trasiga tänder här?

    Nu är jag inne på 8e året med trasiga tänder som såklart blir värre för varje dag.

    Pga olika mediciner fick jag muntorrhet, därefter kariesangrepp trots att tandborstningen sköttes.

    Jag har haft en träligt liv från start, och mått väldigt dåligt i perioder. Är en ångestmänniska, rädd för det mesta och tandläkaren är inget undantag.

    Nu har jag ca 4 tänder bak med bara rötter kvar. Emaljen på resten är så pass skadat att en liten smäll kan få dom att gå av. Flera har stora hål, varav en där nerven blottas.

    Just den tanden är värst nu. Smärtan jag haft senaste åren går inte att beskriva, och det är väl NU som jag inser att jag MÅSTE ringa till tandläkaren imorgon. Och jag bara gråter. Av rädsla. Av skam.

    Hur fan klarar man att fixa detta?

    På det har jag en gammal skuld, så måste få akuttid och sen sedermera söka fond för att få bukt på kalaset.

    För ca 6 år sedan skulle allt kosta ca 70000kr efter att f-kassan hjälpt till, då med sövning pga rädsla. Summan nu vill jag inte ens veta.

    Jag är så trött o less på skiten så jag har själv inte sett mina tänder på 6 år. Jag orkade helt enkelt inte med att se dom, för att jag mådde så dåligt.

    Finns det någon här, som har varit med om liknande och kan ge lite råd och pepp?

    Jag orkar liksom inte mer nu, o blir mer o mer less på själva livet.

  • Svar på tråden Någon med tandvårdsrädsla och trasiga tänder här?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Liten) skrev 2019-05-12 13:02:16 följande:

    Ska du försöka laga tänderna eller bara dra ut dem helt och hållet? Kostar det verkligen 70 000 kr att söva och dra ut alla på en gång? För det låter ju som det bästa för dig och det skonsammaste.

    Tex om du kan få panaramaröntgen så är den röntgen den allra lättaste, man måste inte ha en massa grejer i munnen utan står bara och vilar hakan mot en platta och biter i en liten plastbit. Det är över på 5 min och helt smärtfritt.

    Sitter de 4 tänderna på samma sida eller olika?


    Det kostade så då, för ca 6-7 år sedan. Idag är nog den summan betydligt mkt högre.

    Det är 4 visdomständer som sitter på vardera sida i munnen, men det är nog tuggtanden framför på vänster nederkäke som bråkar just nu. Smärtan sitter dock i hela käken och drar ner mot hals och nacke. Knivskarp smärta, inte sånt där molande som man är van vid. Så det är rent krasst två tänder där som bråkar samtidigt. Och jag tror nog att det blir utdragning, för dom går nog inte att rädda alls.

    Har käkat olika värktabletter sen igår, men inget hjälper såklart.

    Sån där röntgen gjorde jag, då man skulle ta fram ett kostnadsförslag på ett smidigt sätt. Sen kollade tandläkaren munnen också, men då hade jag enkom ett par rotfyllningar att göra, och lite fyllningar bara.

    Idag är ju varje tand trasig/halv.

    Jag försöker härda tills imorgon då vi inte har någon jourtandläkare i min stad, men är livrädd att något ska vara fel med tanke på hur smärtan ter sig.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Liten) skrev 2019-05-12 13:35:16 följande:

    Du fixar inte alls att vara vaken? För isåfall kostar en tandutrdagning mellan 1200-4000 kr. Om du gör på käkkirurgi blir det då max 16000 kr istället för 70 0000 kr.

    Vanlig utdragning ca 1200kr

    operation ca 4000 kr


    Men är det inte remiss och väntetid på det? Självklart skulle jag hellre vilja bli sövd. Men jag tänkte tandläkaren då jag kanske kan få tid redan imorgon. Det är ju en smärta utan dess like.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Liten) skrev 2019-05-12 14:30:38 följande:

    Eftersom det är tanden bredvid visdomstanden så kan de nog dra den på en akuttid. Ring dem imorgon på morgonen, de kommer klämma in dig någonstans eftersom det är en så allvarlig smärta. Dock kan du inte bli sövd då men jag lovar att det inte är så farligt att dra ut tänder. Värre att laga tycker jag.

    De kommer bedöva rejält, be om mer om du känner av minsta lilla. Jag lagade en tand och en gång och fick så mycket bedövning att halva kinden och hakan var borta hela dagen. Det "knakar" lite när de drar men det går ganska fort.

    Laga tar längre tid med mycket borrande.

    Du fixar detta! Och fixar du bort denna tanden, så kanske det känns lättare med de andra sen? När du vet hur det är.


    Ja, jag måste fixa detta. Jag drog ut ett par tänder som barn och minns att det gick bra.

    Men det är sprutan jag är rädd för. Att det kommer göra ännu ondare än själva smärtan nu, även om det bara är för en kort stund. Men ja, jag kommer be om allt jag kan för att slippa känna.

    Tack för ditt pepp.

    Imorgon blir första gången på år som jag själv ringer dit, är ändå rätt ung. Jag mejlade dom i februari men fick till svar att ringa dom, och jag fegade ur.

    Denna smärta alltså.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Pre medicinering) skrev 2019-05-12 17:36:42 följande:

    Man jan bli pre medicinerad.

    Det innebär att du kommer ca 30 min innan behandling för att få lugnande.

    Medicinen verkar bra och de flesta kommer inte ihåg något efteråt bortsett från små sekvenser. Även den mest rädde brukar i många fall klara av extration då.

    Dock måste någon komma och hämta dig och hjälpa dig.

    Men att få pre med vid en akut tid kan vara svårt med tanke på tidsbrist, men det är ett alternativ vid kommande behandling/behandlingar


    Det är en idé faktiskt. Hur är det med lustgas då tro? Är det något man kan få på en akuttid?
  • Anonym (Ts)
    Carabellis kusp skrev 2019-05-12 17:57:31 följande:

    Jag är tandläkare och vill gärna modifiera lite av det som framkommit tidigare i tråden.

    Om du skulle komma till en tandläkare inom folktandvården (privata arbetar ju lite olika, så jag säger folktandvården) så börjar vi det akuta besöket med att behandla smärta. Om du har karies in till nerven, så bedövar man och avlägsnar nerven och lägger igen med en fyllning som är tillfällig och ska lugna ner tanden, eller så tar man bort den direkt om den har för dålig prognos för att kunna behållas.

    När du är smärtfri görs en grundlig undersökning där man tar reda på vilka tänder som ska lagas, rotfyllas eller tas bort. Kostnadsförslag upprättas.

    Därefter lagar man de tänder som kan lagas vanligt för att inte riskera att behöva rotfyllas och därefter träffar man en tandhygienist som ger råd om hur du ska ta hand om tänderna utifrån dina förutsättningar med mediciner, tandlossning, karies och kost. Detta för att få stopp på sjukdomarna i munnen på sikt. Det kan behövas flera besök till tandhygienist.

    Parallellt med processen hos tandhygienisten dras tänder som är hopplösa bort, rotfyllningar och mindre brådskande fyllningar görs.

    När munnen är frisk, alltså fri från infektion, karies och tandlossning, så kan man om behov finns göra kronor och broar för att ersätta förlorade tänder och tänder som är väldigt lite kvar av.

    Inför besöket, tala om för receptionen att du är väldigt rädd och behöver lugnande. Det går inte att ordna spontant. Många kliniker har även lustgas.

    Jag har aldrig behövt debitera 70000kr till samma patient. Försäkringskassan ersätter hälften av referenspriset redan vid belopp över 3000kr och efter 15000kr ersätter de 85% av referenspriset.


    Jag vet inte om jag klarar av en hel undersökning faktiskt. Min vision just nu är att komma dit, självklart belysa dom om hur rädd jag är, vilket kommer märkas ändå då jag har för vana att grina så fort jag kommer till tandläkaren, peka ut de två tänder som bråkar o be dom göra något åt det.

    Bara tanken om röntgen o en massa redskap i munnen en längre tid gör mig panikslagen.

    Men, jag VET ju att en genomgång behövs. Men sen så tror jag att tandläkaren ska vara så oförsiktig o kanske råka få bort en tand eller bit av en tand, eftersom emaljen och själva insidan av främst sidotänderna är borta. En liten "smäll" där kan få tanden att gå av. Emaljskadorna sitter på utsidorna. Sen är väl resten av tänderna döda eftersom jag sällan har tandvärk någon annanstans, trots skicket.

    Sen beloppet var räknat hos käkkirurgen, om jag missade att nämna det. Så totalbeloppet låg bra mycket högre innan. Men eftersom jag inte hade råd trots att f-kassan dragit en summa, så fick jag strunta i det. Detta för att hela beloppet skulle förskottsbetalas innan behandling.

    Många gånger tänker jag om jag bara ska rycka alla tänder o skaffa löständer. Men har nog inte ens råd till det.

    Förutom då att säga till i receptionen eller direkt till tandläkaren om min rädsla, vad kan vara viktigt att göra/nämna?

    Jag har slutat med mina SSRI jag käkat i några år, detta för att jag fick muntorrhet av dom. Men äter fortfarande en annan medicin vid behov som ger samma biverkning.

    Enligt den sista tandläkare jag var hos så gav inga av dessa mediciner muntorrhet, vilket är konstigt då det står skrivet på FASS.

    Jaja. Bara att ta ett djupt andetag. Nu har jag min chans att ta tag i skiten. Eller åtminstone försöka.
  • Anonym (Ts)
    Carabellis kusp skrev 2019-05-12 18:53:53 följande:

    Vi vill göra en undersökning för att kunna prioritera rätt. Jag förstår att du är rädd för att mer av tänderna ska gå sönder vid utdragning, men så tunn hårdvävnad borrar man ändå bort när man ska laga för att det ska bli hållbart.

    Att ta bort alla tänder är sämsta tänkbara alternativ förutsatt att det inte är nödvändigt. Proteser skaver, rör sig, kan orsaka svamp för att nämna några problem. Dessutom oron att de ska släppa när man tuggar eller talar.

    Alla tandläkare är väl inte proffs på farmakologi, men även om en medicin har muntorrhet som biverkan i FASS betyder det inte att den har det för alla. Känner du dig muntorr så är du sannolikt det dock.

    Berätta vad du är rädd för och hur rädslan uppstått. Säg vad du behöver för att vara trygg. En del känner sig trygga av att man berättar allt man gör samtidigt som de tittar på i en spegel och en del vill blunda och inte veta något. Hör med vänner om de har någon tandläkare att rekommendera.


    Jag får göra det. Hur är det med akuttider? Har man bara en viss tid på sig eller kan dom ha tid att vara pedagogiska?
  • Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2019-05-12 19:05:40 följande:

    Nej. Man måste komma in och kolla att man tål lustgasen innan behandling påbörjas.

    Lustgas vid tandvårdsrädsla är dock toppen. Man blir helt borta och typ skiter i att det gör ont och en timmes behandling känns som ett par minuter.


    Hur ljuvligt vore inte det liksom?! Har kört lustgas vid förlossningar, men det är ju en helt annan smärta. Då är det iallafall något jag kan be om vid tidsbokningar? Tanken är ju att bli kvitt rädslan, och då måste jag ju gå. Då skulle det kännas skönt med en livlina.
  • Anonym (Ts)
    Carabellis kusp skrev 2019-05-12 19:54:49 följande:

    Det beror på. Vi släpper alltid korta akuttider samma morgon, men det är svårt att beräkna tidsåtgång. Säg hur rädd du är och var tydlig med hur jobbigt du har det o munnen och att flera tänder är inblandade.


    Ja, det kommer jag betona redan i samtalet dit imorgon bitti. Jag kan stå ut lite längre om det är för att kunna få träffa rätt tandläkare, som kan bemöta sådanna som mig.
Svar på tråden Någon med tandvårdsrädsla och trasiga tänder här?