• Anonym (Mammi)

Vad bör en normal 2,5-åring kunna?

Min son är 2,5 år men han känns yngre på så många plan. Han pratar inte (eller jo, 10 ord säger han) och i övrigt är det mest gaga-språk. Inga rollekar, härmar inga ord eller så. Tycker om att bygga med duplo, plocka stenar, leka i sandlådan, fylla hinkar med vatten, skruva isär tekniska prylar och kolla på ipaden.

Ger jag honom kritor att måla med så tuggar han bara sönder dem och river sönder pappret och äter det. Pusselbitar, pärlor och böcker stoppas också in i munnen. Sång och klapplekar är han inte ett dugg intresserad av och när jag sjunger skriker han ?neeeej? och smäller till mig på munnen.

Är just nu i en trotsperiod och väldigt arg på allting samt vill bestämma. Mycket slag och utagerande beteende mot närmaste familjen.

Är nyfiken på andra barn. Kommunicerar bra trots inget språk.

Jag funderar mycket på om min 2,5-åring har en normal utveckling eller om det stämmer som jag känner att han är yngre än sin egentliga ålder. Så nu undrar jag hur en normalt utvecklad 2,5-åring är.

• Svar på tråden Vad bör en normal 2,5-åring kunna?
  • Anonym (mu)

Mitt barn kunde använda enstaka ord mellan 1 och 2 år. Från 2-årsåldern pratade hen med flerordsmeningar. Men sånt är väldigt individuellt. Förstår han vad ni säger? Det andra känner jag igen från den åldern förutom minns ej att hen skulle ätit kritor och papper i den åldern längre. Men kan ha fel. Trotsig var hen också rätt länge. Tror det började nån gång när hen var 2 eller 3. Men det är normalt. Mitt barn var också utåtagerande men självkontrollen ökade i takt med åldern. Tror hen var 5 sista gången som hen slog mig, kastade nåt i väggen eller gjorde nåt annat okontrollerat.

Är ditt barn ljuskänsligt kanske?

• Anonym (Mammi)
    Anonym (mu) skrev 2019-05-13 21:23:19 följande:

Mitt barn kunde använda enstaka ord mellan 1 och 2 år. Från 2-årsåldern pratade hen med flerordsmeningar. Men sånt är väldigt individuellt. Förstår han vad ni säger? Det andra känner jag igen från den åldern förutom minns ej att hen skulle ätit kritor och papper i den åldern längre. Men kan ha fel. Trotsig var hen också rätt länge. Tror det började nån gång när hen var 2 eller 3. Men det är normalt. Mitt barn var också utåtagerande men självkontrollen ökade i takt med åldern. Tror hen var 5 sista gången som hen slog mig, kastade nåt i väggen eller gjorde nåt annat okontrollerat.

Är ditt barn ljuskänsligt kanske?

Ljuskänslig? Näääe, eller hur vet man sånt? Tanken har aldrig ens slagit mig, inget jag har märkt iaf. Fattar inte vad det skulle ha med saken att göra heller?

Han förstår en del men inte allt. Missförstår en del har jag märkt. Förstår ändå enkla uppmaningar och instruktioner. Längre meningar är oklart.
  • FuckGoggleAskMe

Tycker han låter normal. Min 2,5åring trotsade inte, hade inget intresse för tekniska prylar, duplex, kritor eller pussel. Han kunde inte många ord och hittade på egna ord. Han gillade rollspel, djur, monster och sång. Han trotsade inte och älskade stenar, pinnar, bakning och att leka med vatten. Han kan inte ens nu, som tolvåring, skruva isär teknisk prylar. Låter avancerat!

• annabellelee

Min pojke talade flerordsmeningar, lekte ofta rollekar och älskade att läsa böcker i den åldern. Mycket intresserad av djur och småkryp,men gillade inte att rita, bara att bestämma vad vi skulle rita. Pyssel med pärlor och liknande var inte intressant. Fantasilekar var hans grej.

Men ts, alla 2.5 åringar är olika, så jag vet inte vad den jämförelsen ger. Prata med förskolan som ser massvis av ungar, de har mycket större jämförelsematerial. Och prata med bvc.

• Aliona

Vet inte vad som räknas som normal utveckling, men min son är 2 år och 7 mån. Han började prata först för ca två månader sedan, men då gick han i princip från ett tiotal enstaka ord till tre/ och fyrordsmeningar på någon månad. Han har länge förstått det mesta på sina två modersmål, men kommunicerar bäst på svenska. Han kan nynna med i några sånger, men säger ofta också neeeej när jag sjunger. Han ritar utan att äta på kritor och kan klippa hyffsat bra med sax. Rollekar är mycket begränsat och kort. Idag tex låtsades han att en docka var ledsen, tröstade den i famnen och bäddade ner i vagnen, sen var det slut. Han har slutat tugga på böcket och pussel - men just nu äter han sina kråkor stup i kvarten! Han leker också bra med andra barn i olika åldrar.

Trotsen har börjat komma så smått. Mest är det storgråt om man råkar göra fel, typ skära hans fiskpinnar när han skulle göra det, trycka på hissknappen etc. Det går bäst om man försäkrat sig innan, typ var vill du ha kerchupen? Ska mamma eller du trycka på hissen? Det händer att han slår men mest i lek när han tappar kontroll över vad han gör, och mycket sällan i trots-utbrott. Han gråter mest då. Vi har gjort det absolut klart att våld inte är ok, då sätts han in på sitt rum, men jag har ingen aning om det har gett effekt eller om han bara inte är så utåtagerande.

Det var mitt barn. Tycker egentligen inte att man ska jämföra men jag vet ju att som oerfaren förälder (som jag är) så gör man ofta det ändå för att bilda sig en uppfattning. Personligen tycker jag att ditt barn låter normalt, dvs lite sen på vissa saker och tidig på andra.

• Anonym (Mammi)
    annabellelee skrev 2019-05-13 21:39:31 följande:

Min pojke talade flerordsmeningar, lekte ofta rollekar och älskade att läsa böcker i den åldern. Mycket intresserad av djur och småkryp,men gillade inte att rita, bara att bestämma vad vi skulle rita. Pyssel med pärlor och liknande var inte intressant. Fantasilekar var hans grej.

Men ts, alla 2.5 åringar är olika, så jag vet inte vad den jämförelsen ger. Prata med förskolan som ser massvis av ungar, de har mycket större jämförelsematerial. Och prata med bvc.

Han går inte på förskolan utan börjat där först i höst. Just nu är han hemma med min mamma som är pensionär.
  • Aliona
    Anonym (Mammi) skrev 2019-05-13 21:43:04 följande:

Han går inte på förskolan utan börjat där först i höst. Just nu är han hemma med min mamma som är pensionär.

Då kanske en del av det andra kommer när han börjar på fsk och stimuleras till andra saker på ett annat sätt?
  • Anonym (November)

Har ni inte varit på 2,5 årskollen på bvc? Vi ska dit imorron. Fick fylla i 3 sidor hemma med frågor och sen ska de tydligen testa en hel del av det imorron. Om Bvc är oroliga får de ju slussa er vidare tänker jag.

• Anonym (Ilse)
    Anonym (Mammi) skrev 2019-05-13 21:00:47 följande:

Min son är 2,5 år men han känns yngre på så många plan. Han pratar inte (eller jo, 10 ord säger han) och i övrigt är det mest gaga-språk. Inga rollekar, härmar inga ord eller så. Tycker om att bygga med duplo, plocka stenar, leka i sandlådan, fylla hinkar med vatten, skruva isär tekniska prylar och kolla på ipaden.

Ger jag honom kritor att måla med så tuggar han bara sönder dem och river sönder pappret och äter det. Pusselbitar, pärlor och böcker stoppas också in i munnen. Sång och klapplekar är han inte ett dugg intresserad av och när jag sjunger skriker han ?neeeej? och smäller till mig på munnen.

Är just nu i en trotsperiod och väldigt arg på allting samt vill bestämma. Mycket slag och utagerande beteende mot närmaste familjen.

Är nyfiken på andra barn. Kommunicerar bra trots inget språk.

Jag funderar mycket på om min 2,5-åring har en normal utveckling eller om det stämmer som jag känner att han är yngre än sin egentliga ålder. Så nu undrar jag hur en normalt utvecklad 2,5-åring är.

Kanske någon form av autism?

Låter som min pojke med asperger. Han var så när han var liten. Precis så som du beskriver! Men han pratade väldigt väl. Och gillade musik och sång. Annars var det som att läsa en beskrivning av honom.

En liten autistisk pojke i min närhet blir vansinnig om han hör mig spela instrument. Helt vansinnig, han börjar skrika och slåss. Han pratar nästan inget trots att han går i förskoleklass.

Alla här tror olika men jag tycker inte det verkar som helt normalt beteende. Fast det betyder inte att det behöver vara illa. Alla har sina små "fel" :)

Men jag skulle nog ringa vårdcentralen och se om de ville remittera till BUP eller någon annanstans (det kan vara fysiska fel i munnen om barn inte pratar, exempelvis för kort tungband). Jag skulle rekommendera en undersökning av läkare som är utanför BVC och se vart det leder. På BVC verkar ALLT vara normalt...

Det kan vara bra att veta orsaken för då vet man bättre hur man angriper problem som uppstår.

Önskar dig och den lille all lycka!

• Anonym (Anonymm)

Min kompis son är 4 och kan knappt prata än.

• Anonym (olika)

Har 2 barn. Det ena pratade med ett rätt stort ordförråd vid 2,5 men så otydligt att i stort sett ingen förstod utan bara trodde att det var gaga-språk. Pratade knappt alls på förskolan.
    Det andra pratade tydligare vid 1,5 än vad det första gjorde vid 3,5. Pratade vid 2,5 tillräckligt rent för att de flesta skulle förstå.
    I den åldern skiljer sig allt så mycket att det är svårt att säga.

• Anonym (mu)
    Anonym (Mammi) skrev 2019-05-13 21:34:15 följande:

Ljuskänslig? Näääe, eller hur vet man sånt? Tanken har aldrig ens slagit mig, inget jag har märkt iaf. Fattar inte vad det skulle ha med saken att göra heller?

Han förstår en del men inte allt. Missförstår en del har jag märkt. Förstår ändå enkla uppmaningar och instruktioner. Längre meningar är oklart.

Tänkte på att han reagerade så starkt när du sjunger. Men kan ju vara annat. Att du inte har talang för sång, att han inte gillar sång eller nåt annat.
  • Anonym (Hn)

Min son är 2.5 år och han ska nu utreda sin hörsel och träffa logoped. Han säger några tvåordsmeningar och har väl ett 30-tal ord han säger men i övrigt bubblar han obegripligt. Han är duktig på att måla, dansa och radda saker. Slutade stoppa saker i munnen vid 1.5 års ålder. Han förstår enklare instruktioner. Förskolan har reagerat på hans bristande språkutveckling.

• Anonym (Mammi)
    Anonym (mu) skrev 2019-05-13 22:50:49 följande:

Tänkte på att han reagerade så starkt när du sjunger. Men kan ju vara annat. Att du inte har talang för sång, att han inte gillar sång eller nåt annat.

Jag sjunger hyfsat bra ändå, men han gillar inte sång. Det varianter uppskattat att gå på lek och sjung-stund på föris heller, haha.
  • Anonym (Mammi)
    Anonym (Ilse) skrev 2019-05-13 22:13:00 följande:

Kanske någon form av autism?

Låter som min pojke med asperger. Han var så när han var liten. Precis så som du beskriver! Men han pratade väldigt väl. Och gillade musik och sång. Annars var det som att läsa en beskrivning av honom.

En liten autistisk pojke i min närhet blir vansinnig om han hör mig spela instrument. Helt vansinnig, han börjar skrika och slåss. Han pratar nästan inget trots att han går i förskoleklass.

Alla här tror olika men jag tycker inte det verkar som helt normalt beteende. Fast det betyder inte att det behöver vara illa. Alla har sina små "fel" :)

Men jag skulle nog ringa vårdcentralen och se om de ville remittera till BUP eller någon annanstans (det kan vara fysiska fel i munnen om barn inte pratar, exempelvis för kort tungband). Jag skulle rekommendera en undersökning av läkare som är utanför BVC och se vart det leder. På BVC verkar ALLT vara normalt...

Det kan vara bra att veta orsaken för då vet man bättre hur man angriper problem som uppstår.

Önskar dig och den lille all lycka!

Hans ena kusin har autism och jag ser faktiskt inte alls några såna tendenser här. Han är väldigt intresserad av andra barn och bra på kroppsspråk. Empatisk. Men ja, det är bara en känsla som sagt.
Svar på tråden Vad bör en normal 2,5-åring kunna?