Inlägg från: Anonym (Värdelös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Värdelös)

    Värdelös mamma som måste göra abort? Snälla hjälp!!)))

    Snälla läs allt

    Behöver råd. Jag är gravid i vecka 5, detta var en planerad och väldigt efterlängtad graviditet då vi försökt i några månader, jag har även ett barn sedan tidigare så lyckan över att äntligen fått till ett syskon till hen var total men .. jag har GAD (generaliserat ångestsyndrom) jag hade detta även när jag väntade första men det var inget problem då, jag var orolig för att jag skulle må dåligt under den graviditeten men det gjorde jag tack och lov inte. När min förstfödda vad runt ett år blev ångesten intensivare och jag fick då två olika vid behovs mediciner utskrivna: stesolid och oxascand som jag då tagit vid behov det har varit olika hur ofta det behövts i olika perioder och det har varit i samband med insomnade jag tagit vid behovs medicin eftersom att jag även har stora problem med att somna och en stor anledning till det är just ångesten, den blir som mest påtaglig när jag ska försöka somna helt enkelt men det är ju långt ifrån varje dag jag behövt ta den. Tog för övrigt inte både oxascand och stesolid samtidigt utan hade oxascanden när jag hade svår ångest och stesolid när ångesten var olidlig. Nu har jag ju självfallet fått sluta med dessa medicinerna och det har gått bra, har lergigan till natten som jag somnar på så allting har flutit på men fick sertalin utskrivet att börja ta så fort jag blev gravid eller misstänkte en grav just för att sluta med oxascand och stesolid då sertalinet i långa loppet skulle förebygga stark ångest. Har nu tagit sertalin i snart två veckor och senaste tre dagarna har jag känt mig annorlunda, har svårt att sova och en gnagande ångest, har ont i hela kroppen för att jag spänner mig av ångesten och har hjärtklappning och mår allmänt dåligt, inatt sov jag ingenting och ångesten har hela natten varit outhärdlig och är fortfarande. Vill bokstavligt talat kräkas rätt ut av ångesten. Jag läste bibacksedeln för sertalin inatt och såg att både insomnia, ångest, och konstiga tankar är en del av de biverkningar medicinen har. Jag kan inte tänka klart, är så trött och ångestfylld samt har en stark sjukdomskänsla så det enda jag kan tänka nu är att jag måste göra en abort för allas skull, jag behöver ångestdämpande som fungerar nu med desamma men kan inte på grund av att jag är gravid, jag behöver må bra för min förstföddas skull men dilemmat är att jag någonstans tror att det är sertalinet som har ställt till det,jag har varit stabil en längre tid och nu helt plötsligt kommer detta från ingenstans. Alla värdelöstankar kommer oclså nu, jag är en värdelös mamma och en värdelös människa som planerade denna graviditet. Hade jag varit ångestfri och fått sova 2 timmar hade jag aldrig ens tänkt tanken på abort det VET jag men just nu är det som ett mantra i mitt huvud om "jag måste göra abort det är det enda rätta jag är värdelös". Snälla finns det någon som har råd eller tankar? Kontaktat min läkare och väntar på återkoppling men det kan ta flera dagar

  • Svar på tråden Värdelös mamma som måste göra abort? Snälla hjälp!!)))
  • Anonym (Värdelös)
    Anonym (M) skrev 2019-05-14 11:21:39 följande:

    Som jag uppfattar det började du nyss med sertralin. Det är vanligt med ökad ångest första veckorna av sådan behandling, men detta brukar vara övergående varefter man får önskad effekt i form av minskad ångest. Så försök härda ut och prata med din läkare!


    Ä

    Klarar inte en minut till. Insomnia är också en biverkning jag kommer inte kunna ta hand om det barn jag redan har om detta fortsätter i så "bara" två nätter till jag är redan på bristningsgränsen och min läkare kan ta tid på sig med att återkoppla
  • Anonym (Värdelös)
    Konservativ skrev 2019-05-14 11:15:39 följande:

    Nej, du är inte en värdelös mamma. Du tar ju hand om ett barn redan, eller hur? Mitt råd är att du ska vänta med beslut tills du träffat läkaren. Han kan ge dig perspektiv på saker och ting.


    Problemet är att jag inte orkar jag ju inte vänta, då är risken stor att jag inte kan ta hand om det barn jag redan har om detta fortsätter för det är riktigt illa känner jag , jag är riktigt dålig och kommer bli sämre om detta fortsätter. Sedan det enda han kommer göra är att byta ssri men det kan ju bli samma sak??? Får panik
  • Anonym (Värdelös)
    Zakopane skrev 2019-05-14 12:20:52 följande:

    Her du nån som kan avlasta dig med barnet här och nu?

    Om du ska göra abort är det inte heller nåt som sker på en kafferast, så hur du än väljer så kan inget fixas idag eller imorgon.


    Nej men väljer jag abort kan jag få hjälp med min ångest medans jag väntar på tiden.

    Sambon jobbar skift och annan avlastning än så har jag inte just nu
  • Anonym (Värdelös)
    Zakopane skrev 2019-05-14 12:24:21 följande:

    Att du varit sömnlös nu precis i början av graviditeten betyder inte att det kommer vara så i nio månader!

    Som sagt, kroppen reagerar ofta på medicinbyten men det går i allmänhet över.

    Dina sömnproblem kan ju också bero på att du blivit väldigt uppstressad av både positivt besked att du är gravid och oro för vad som ska hända.

    Även folk som inte har GAD brukar hamna i en sorts shit vad har jag gett mig in på-känsla. Graviditet sätter i allmänhet tankarna i spinn de första veckorna.


    Känner bara att jag inte klarar av detta, jag fungerar inte som människa när jag mår sådär dåligt helt enkelt och det barn jag satt till världen kommer bli lidandes. Jag kommer inte fixa att vänta på att "det ska gå över" jag behöver hjälp nu :(
  • Anonym (Värdelös)
    Konservativ skrev 2019-05-14 11:58:13 följande:

    Varför kan du inte vänta? Gör du abort kommer du att få ångest för det eftersom du planerat graviditeten.


    Jag förstår att detta låter galet men jag sitter inte på jobbet och panikskriver i smyg jag ligger hemma , orkar ingenting ångesten är så bisarr att det är jobbigt att röra sig och när jag ska svara här i telefonen så flimmrar det i ögonen av trötthet när jag ser skärmen samma sak med solen jag kan inte minnas när jag mådde så här dåligt sist. Hade jag inte haft en liten att tänka på sedan tidigare hade jag antagligen sökt akut hjälp på psyk men nu kan jag inte det för lillan ska snart hämtas på fsk
  • Anonym (Värdelös)
    Konservativ skrev 2019-05-14 13:31:18 följande:

    Akut hjälp på psyk kanske är det bästa? Hur ska du kunna ta hand om lillan om du mår så dåligt? Ring nu!


    Kan inte ta med mig barnet dit, är just därför jag överväger abort för bestämmer jag mig för det kan jag ta mina gamla mediciner och fungera bättre nästan på direkten detta är absolut akut men jag måste jobba med det jag har på egen hand och just nu är det enda jag har är att fatta ett beslut om jag ska göra abort eller ej
  • Anonym (Värdelös)
    Anonym (GADdare) skrev 2019-05-14 13:27:43 följande:

    Om barnet är planerat så ska ni så klart ge det alla möjligheter till andra åtgärder innan abort är ett alternativ. Är du föräldraledig just nu? Om du är för sjuk för att ta hand om ditt barn och klara av dig själv i samband med graviditet och medicinbyte kan du sjukskrivas från din föräldraledighet och lämba över den tillfälligt på din sambo. Jag vet att det är svårt att se lösningar när man är ångestfylld, men det handlar om ett efterlängtade barn. Ge det tid och låt din sambo ta över hemma, fortsätt med medicinerna, eller om läkaren rekommenderar det, prova ett annat alternativ och ge sig själv tiden att bli frisk.

    Om ekonomin är tajt, låt den vara det en period, det finns viktigare saker i livet än pengar, din hälsa och ert kommande barn.

    Vill du göra abort så är det ditt val och ingen annans, men kom ihåg att när man är ångstfylld så är man inte sig själv och de beslut man tar är inte alltid det man egentligen ville.

    Ta hand om dig, jag tror inte du är en dålig mamma alls, du har en sjukdom, låt den inte tvinga dig till saker bara.


    Jag är inte föräldraledig och min sambo är inte pappa till barnet jag har sedan innan så tror inte han kan vara hemma
  • Anonym (Värdelös)
    Zakopane skrev 2019-05-14 13:29:21 följande:

    Kan du inte ringa hem sambon? Du behöver stöd och avlastning nu.


    Ekonomin är tight så han skulle inte komma hem nu. Han vet dessutom om läget och säger att han stöttar mig oavsett
  • Anonym (Värdelös)
    Anonym (Medicin) skrev 2019-05-14 13:58:13 följande:

    Du kan ta dina gamla mediciner (stesolid och oxascand) och ändå fortsätta med graviditeten!

    Är det något annat som gör att du vill avbryta? Du verkar inte vilja lyssna på att dina ångestlindrande läkemedel är ok.


    Det är inte det att jag inte vill lyssna för drömmen hade varit att kunna fortsätta med dem men min läkare har ju sagt att jag ska sluta med dem av en anledning och vill ju inte skada bebis :(

    Hittade studier som säger att stesolid i tidig grav kan orsaka gomspalt sedan spekulationerna om ryggmärgsbråck men jag är i vecka 5 (vecka 6 imorron) sst den biten är väl redan "klar" med bebis?
  • Anonym (Värdelös)
    Frejv skrev 2019-05-14 13:55:35 följande:

    Abort är väntetid på med! Så då kan du väl lika gärna vänta på läkartid och få hjälp? Eftersom det är planerat barn? Förklara läget när du ringer och att du verkligen behöver hjälp snabbt!

    Lycka till!


    Grejen är att då hade jag kunnat ta mina vid behovsmediciner i väntan på aborten, läkaren går bara att nå via 1177 mina vårdkontakter man skriver och han ringer upp eller så här han telefontid på fredagar men förra veckan mådde jag ju bra. Många skriver att jag kan ta medicinerna ändå men han bad mig sluta så är rädd att skada bebisen genom att ta stesolid eller oxascand
  • Anonym (Värdelös)
    Anonym (Medicin) skrev 2019-05-14 13:58:13 följande:

    Du kan ta dina gamla mediciner (stesolid och oxascand) och ändå fortsätta med graviditeten!

    Är det något annat som gör att du vill avbryta? Du verkar inte vilja lyssna på att dina ångestlindrande läkemedel är ok.


    Så nej inget annat som gör att jag vill avbryta, det är mitt mående som ställer till det hade jag vetat att det skulle bli Så här så hade jag inte vågat bli gravid igen och sedan att jag inte vet om det är min GAD som denna graviditet ballat ur eller om det är medicinen sertalin gör det ännu mer rörigt. Jag vill allt på samma gång, kunna må bra och ta hand om det barn jag redan har men samtidigt inte riskera att pyret skadas är väl därför jag nästan ställt in mig på abort nu eftersom läkarens ord någonstans ändå borde väga tyngst? Jag vette fan alltså jag har inte mått såhär på flera år allt var toppen enda som vi kände fattades var en liten till sedan skulle allt vara komplett och så började jag må såhär pang bom då blir jag nästan rädd för mig själv för känner mig otacksam och värdelös och att jag inte förtjänar barnet:(
  • Anonym (Värdelös)
    Anna60 skrev 2019-05-14 14:15:00 följande:

    Vad tror inte han kan vara hemma? man kan vabba för ditt barn. Man måste inte vara biologisk pappa för att vabba. Då hade ju massor av kvinnor fått det besvärligt.


    Men vad för typ av vab blir det då eftersom att barnet inte är sjukt? Jag har tagit all vabb och bio pappan har vabbat en gång, vet att sambon kan vabba om barnet blir sjukt men inte om jag blir det väl? Låter säkert stendum men har inte koll på sådant eftersom jag aldrig varit i denna sitsen innan
  • Anonym (Värdelös)
    Anonym (Medicin) skrev 2019-05-14 14:18:09 följande:

    Jag förstår att du är rädd. Jag är läkare, men det är såklart inget du kan lita på.

    Jag undrar var din vanliga läkare jobbar. Är det på MVC/gyn, eller tex en vårdcentral? Jag tycker det är viktigt att du får prata med någon som verkligen kan det här med foster/graviditet/risker.

    Du skulle kunna åka tex till någon gynakutmottagning. Där kan du få höra att några stesolid eller oxascand inte kommer skada ditt foster.

    Det är högre risk för skador om du tar mycket höga doser, men inte ens då är det på något vis värre än en mycket liten ökad risk. Man har inte kunnat visa ökade risker i alla studier.

    I det svenska Medicinska födelseregistret finns 3 047 barn vars mödrar rapporterat användning av bensodiazepiner i tidig graviditet. Av dessa hade 81 barn en missbildningsdiagnos (2,7%) mot 63 förväntade (2,1%) vilket är en något förhöjd frekvens. Häribland finns dock tex 8 st med Downs syndrom istället för 3 st förväntade, vilket inte på något vis har med själva användningen av oxascand att göra.

    Alternativet till att ta någon enstaka tablett vid starkt behov är mycket sämre.


    Siffrorna lugnade mig lite eftersom de lät realistiska, vart kan jag läsa om just detta? Min läkare är överläkare på psykiatrin därför han är omöjlig att få tag i. Vad räknas som mycket hög dos? Tabletterna jag har är stesolid 10 mg och oxascand 15 mg nämligen har en tablett vid behov max tre gånger om dagen som icke gravid har dock aldrig blivit tre om dagen däremot så här det hänt att jag tagit en oxascand som inre hjälpt och då fått ta en stesolid också så kanske är bättre att ta en stesolid direkt isåfall så man inte tar en oxascand i onödan nu som gravid? Det tar emot som fan detta med första barnet hade jag ecitalopram och mådde bra, sedan glömde jag ta den två dagar slutade då med den men mådde fortfarande kanon och nu några år senare så är det som natt och dag
  • Anonym (Värdelös)
    Anonym (Medicin) skrev 2019-05-14 14:50:11 följande:

    Detta går att läsa på janusinfo. En mycket pålitlig sida. Det gäller att väga risker mot nytta. En läkare i psykiatri har inte självklart full koll på läkemedel vid graviditet.

    En "hög" dos skulle jag kalla ett missbruk, där man tar högre doser än vad läkaren ordinerat.


    Har varit inne där och kollat nu. Det finns ju lägre dos på stesolid och oxascand men då räknas inte 10 vs 15 mg som hög dos? Är bara rädd att göra något korkat vilket både en abort men också medicinering kanske är
  • Anonym (Värdelös)
    Anonym (Medicin) skrev 2019-05-14 15:18:12 följande:

    Nej, 10-15 mg är ingen hög dos. Någon enstaka tablett just nu när du mår som sämst kommer inte skada alls. Kanske kan det kännas lugnare bara att veta att det går om du måste.


    Jag tog en stesolid. Tog inte bort all ångest såklart men kan hantera den nu. Jag är dock nojig för bebisen nu, inser ju hur mycket jag vill ha det här barnet nu när jag kan tänka klart igen
  • Anonym (Värdelös)
    Anonym (E) skrev 2019-05-15 20:51:27 följande:

    Hej. Vill börja med att säga att jag förstår hur du känner, lider själv av fruktansvärd ångest, social fobi, depression och grava sömnproblem. Jag är också gravid, i vecka 14. Fick också sluta med mediciner i vecka fem, blev då av med stillnoct, oxascand, melantonin och klomipramin. Fruktansvärda veckor där, har fått börja med mina antidepp nu igen (klomipramin) då ångesten tog över för mycket.

    Du får ta oxascand, vid nödfall, som min läkare säger. Och i början med en ny medicin kan det vara fruktansvärt, men om en vecka eller två bör du må bättre. Hoppas att sertralin ger effekt på dig, dessutom har du massor med hormoner i kroppen som gör sin del med känslorna.

    Du kan inte be om att få propavan utskrivet till dig för sömnen? Dem fick jag fortsätta med, tack och lov funkar det ok. Känns onödigt att ge dig råd om att tänka att dina tankar bara är tankar och ingen verklighet, att du ska försöka djupandas och endast fokusera på andningen för att hamna i ett lugn. Det är ju så svårt när man mår så dåligt, men försök.

    Men framförallt, ta kontakt med vården! Kanske du redan har en samtalskontakt, använd dig av den, ta all hjälp du behöver, du klarar detta!


    .

    Tack för ditt svar :)

    Jag har mått bra i flera år, visst får jag uppenbarligen stark ångest emellanåt men har ändå inte sett det som att jag mår dåligt. Sertalinet satte min läkare in förebyggande eftersom jag enligt honom inte kunde ta oxascand eller stesolid under graviditeten, jag hade alltså ingen depression eller så utan den sattes in för att undvika stark ångest under graviditeten men istället fick jag både insomnia och ångest som biverkningar jag slutade med medicinen och ni två dagar senare börjar jag känna mig som mig själv igen. Läkaren vet att jag slutat med medicinen men kontaktar mig först på måndag. Till natten har jag lergigan och propavan men det hjälpte inte förens jag slutade med sertalinet igen, hade jag varit deprimerad kanske det varit lättare att stå ut eftersom allt redan hade känts skit så att säga men att gå från att må bra, äntligen blivit gravid och känna att livet leker till att pang bom vara på botten blev för svårt och outhärdligt helt enkelt. Kommer avvakta med antidepp nu, får jag mycket ångest kan jag tänka mig prova en annan medicin men vågar inte testa något förebyggande igen :/
  • Anonym (Värdelös)
    Anonym (...) skrev 2019-05-16 20:57:36 följande:

    Ts ge inte upp. Sertalinet ger en ökad ångest innan kroppen ställer in sig på medicinen. Du kommer må bättre. Ätit det i snart fyra år och ångesten är hanterbar.


    Känner bara att detta är biverkningar jag absolut inte fixar, från att vara fungerande och må bra till en grönsak. Måste kunna ta hand om mitt barn och försörja mig. Jag stod verkligen inte ut så ska jag fortsätta behöver jag ta vid behovs medicinen regelbundet för att kunna fungera och i sin tur hade abort känts som enda vägen och ska jag göra abort så är sertalin ändå överflödigt så blir konstigt alltihop :( eftersom den var förebyggande och jag mådde bra innan så avvaktar jag ????
  • Anonym (Värdelös)
    Anonym (...) skrev 2019-05-16 20:57:36 följande:

    Ts ge inte upp. Sertalinet ger en ökad ångest innan kroppen ställer in sig på medicinen. Du kommer må bättre. Ätit det i snart fyra år och ångesten är hanterbar.


    Känner bara att detta är biverkningar jag absolut inte fixar, från att vara fungerande och må bra till en grönsak. Måste kunna ta hand om mitt barn och försörja mig. Jag stod verkligen inte ut så ska jag fortsätta behöver jag ta vid behovs medicinen regelbundet för att kunna fungera och i sin tur hade abort känts som enda vägen och ska jag göra abort så är sertalin ändå överflödigt så blir konstigt alltihop :( eftersom den var förebyggande och jag mådde bra innan så avvaktar jag ????
  • Anonym (Värdelös)

    Uppdatering

    Jag började må bättre sedan kom illamåendet och i samband med det började jag känna mig galet deppig igen vilket gjorde att min sambo fick ta mer ansvar för barnet jag har sedan innan. Han fixade inte det och var arg på mig, tyckte jag var barnslig och omogen och att det inte var normalt att må så dåligt som jag mådde. Hans ilska gjorde inte saken bättre, han kom plötsligt på en kväll att han inte var redo för att bli pappa så det i kombination med mitt mående gjorde att jag genomgick en abort. Jag mår fruktansvärt dåligt efter aborten, mycket värre än vad jag gjorde när jag startade den här tråden. Jag dumpade min sambo och fortsätter framåt nu.

Svar på tråden Värdelös mamma som måste göra abort? Snälla hjälp!!)))