• mandelskrutten

Vad är Alphakurs? Vad gör man där?

Bor i en ort i landet och har blivit tillfrågad genom ett reklamblad om att gå med i en Alphakurs genom en kyrka.

Kan någon berätta för mig vad det innebär och vad för personer som går på sådana kvällskurser?

• Svar på tråden Vad är Alphakurs? Vad gör man där?
  • Aniiee
    mandelskrutten skrev 2019-05-15 18:59:22 följande:

På Alphakursen sade Pastorn att jag har träffat Gud men inte släppt in honom än.

Vad menar han med det?

Han menar at du ska sluta tänka själv och lyssna på och kyda vad han säger om sin gud istället.
    I have a growing lack of disgust for you
  • mandelskrutten
    Aniiee skrev 2019-05-15 19:21:13 följande:

Han menar at du ska sluta tänka själv och lyssna på och kyda vad han säger om sin gud istället.

Förstår inte.
  • Fjäril kär
    mandelskrutten skrev 2019-05-15 18:59:22 följande:

På Alphakursen sade Pastorn att jag har träffat Gud men inte släppt in honom än.

Vad menar han med det?

Det är det du ska diskutera under kursen och få svar på.
  • mandelskrutten
    Fjäril kär skrev 2019-05-15 20:07:05 följande:

Det är det du ska diskutera under kursen och få svar på.

Känns som vitsen är att ventliera sina bekymmer eller?
  • mandelskrutten

Ingår det inom Alpha kursen att tala om förening mellan man och kvinna?
    Talas alltid om sex varje gång och förening mellan man och kvinna.

Dessutom menar en äldre man att Gud nog inte är en man utan en kvinna.

• JodiBabe

Kanske inte är en sån bra kurs på just den kyrkan/plats du går kursen.

Pingstkyrkan tycker jag känns mindre seriös än svenska kyrkan, så känns det inte rätt så ska du inte fortsätta. 

Om kursledaren ger dig konstig känsla så behöver du ju inte fortsätta. Tror inte syftet med kursen är att tala om sex liksom.

• mandelskrutten
    JodiBabe skrev 2019-05-16 21:53:53 följande:

Kanske inte är en sån bra kurs på just den kyrkan/plats du går kursen.

Pingstkyrkan tycker jag känns mindre seriös än svenska kyrkan, så känns det inte rätt så ska du inte fortsätta. 

Om kursledaren ger dig konstig känsla så behöver du ju inte fortsätta. Tror inte syftet med kursen är att tala om sex liksom.

Förmodar att det är inom den svenska kyrkan Alphakursen är.
    Prästen är kursledare och sin fru. Prästen har väll ett förflutet inom Pingstkyrkan tror jag.
    En av de äldre manliga deltagarna är rätt sliskig dessutom med handkyssar på mig som kvinna och ska alltid slänga in ngt om vikten om att enas mellan man och kvinna.
    När jag berättade att jag har rest till ett land nyligen som är mycket rent sade han att då är jag nog för smutsig för dig rätt otrevligt inför alla och jag blev ställd.

• JodiBabe
    mandelskrutten skrev 2019-05-16 22:12:19 följande:
    Förmodar att det är inom den svenska kyrkan Alphakursen är.
    Prästen är kursledare och sin fru. Prästen har väll ett förflutet inom Pingstkyrkan tror jag.
    En av de äldre manliga deltagarna är rätt sliskig dessutom med handkyssar på mig som kvinna och ska alltid slänga in ngt om vikten om att enas mellan man och kvinna.
    När jag berättade att jag har rest till ett land nyligen som är mycket rent sade han att då är jag nog för smutsig för dig rätt otrevligt inför alla och jag blev ställd.
    Låter som sexuella anspelningar åt det obehagliga hållet. Fy.

Bra sätt att svara på sådant tycker jag är att säga "vad menar du med det?" eller "vad menar du?"
    Då kastar man tillbaka bollen till den som sade den underliga kommentaren.
Svar på tråden Vad är Alphakurs? Vad gör man där?