• mandelskrutten

    Vad är Alphakurs? Vad gör man där?

    Bor i en ort i landet och har blivit tillfrågad genom ett reklamblad om att gå med i en Alphakurs genom en kyrka.

    Kan någon berätta för mig vad det innebär och vad för personer som går på sådana kvällskurser?

  • Svar på tråden Vad är Alphakurs? Vad gör man där?
  • Clementinan

    Tråkigt att kursdeltagare förstör för er andra. Känns som att det är denna man som gör det olustigt och att prästen är ok? Om det är så tycker jag du ska ge kursen en chans, o kanske prata med prästen om den här mannen. En alphakurs är ju för alla, och då kan det ju tyvärr hända att det kommer oseriösa typer.

    Det som är meningen med en alphakurs är att lära sej mer om kristen tro, sen får man självklart välja själv hur man tar ställning till detta. Det ska också va en stund för trevlig gemenskap där man får chans att ventilera sina frågor, både med prästerna och de andra deltagarna som både kan va troende och icke troende.

  • mandelskrutten
    Clementinan skrev 2019-05-18 00:09:51 följande:

    Tråkigt att kursdeltagare förstör för er andra. Känns som att det är denna man som gör det olustigt och att prästen är ok? Om det är så tycker jag du ska ge kursen en chans, o kanske prata med prästen om den här mannen. En alphakurs är ju för alla, och då kan det ju tyvärr hända att det kommer oseriösa typer.

    Det som är meningen med en alphakurs är att lära sej mer om kristen tro, sen får man självklart välja själv hur man tar ställning till detta. Det ska också va en stund för trevlig gemenskap där man får chans att ventilera sina frågor, både med prästerna och de andra deltagarna som både kan va troende och icke troende.


    Denne äldre creepy man tar även enorm plats och talar mest i gruppen.

    Så han har självförtroende karln som ger handkyssar hej vilt och gör vad han själv vill.
  • Trent
    Fjäril kär skrev 2019-05-14 19:13:22 följande:

    Alphakursen är för alla som är intresserade av att upptäcka vad kristendomen handlar om. Det är en plats där människor kan komma och koppla av, äta, dela tankar och utforska meningen med livet. Alphakursen är för alla som vill delta och är särskilt anpassad för personer som inte är vana kyrkobesökare. Alphakursen varar under tio veckor, Varje kväll inleds med en måltid, sedan följer ett kort föredrag där vi tittar på en ny aspekt av den kristna tron varje vecka. Detta följs av en tid för diskussion, där gästerna kan ställa frågor och bidra med sina åsikter.

    Varför delta i Alphakursen?

    Deltagarna kommer på Alphakursen av många olika skäl, en del vill undersöka om Gud finns och vissa har frågor de vill diskutera. Många deltagare har aldrig varit i kyrkan och andra kan ha gått i kyrkan, men känner att de aldrig haft en personlig förståelse av den kristna tron.


    Varför skickar de inte bara ut en tom folder med titeln: Bevis för guds existens.
  • mandelskrutten

    [quote=79632734][quote-nick]Trent skrev 2019-05-18 07:50:10 följande:[/quote-nick]Varför skickar de inte bara ut en tom folder med titeln: Bevis för guds existens.[/

    Vad jag har förstått är att alla som närvarar inom kursen har varit med om saker.

    Till exempel är en man nykristendom. Har genom lexbase sett att han har varit med i flera brottsmål. Är fock frånskild pappa med barn med olika mammor men är iallafall mkt trevlig,

  • pyssel
    mandelskrutten skrev 2019-05-18 08:19:43 följande:

    [quote=79632734][quote-nick]Trent skrev 2019-05-18 07:50:10 följande:[/quote-nick]Varför skickar de inte bara ut en tom folder med titeln: Bevis för guds existens.[/

    Vad jag har förstått är att alla som närvarar inom kursen har varit med om saker.

    Till exempel är en man nykristendom. Har genom lexbase sett att han har varit med i flera brottsmål. Är fock frånskild pappa med barn med olika mammor men är iallafall mkt trevlig,


    De som "varit med om saker" och/eller är väldigt ensamma är lättare att värva. Vad är det som gör att du själv väljer detta, om du inte är troende alls, och inte söker dig till en vanlig förening istället? Om det är någon slags umgänge och gemenskap du söker (?)
    Alla hästar hemma
  • mandelskrutten

    [quote=79632791][quote-nick]pyssel skrev 2019-05-18 08:31:18 följande:[/quote-nick]De som "varit med om saker" och/eller är väldigt ensamma är lättare att värva. Vad är det som gör att du själv väljer detta, om du inte är troende alls, och inte söker dig till en vanlig förening istället? Om det är någon slags umgänge och gemenskap du söker (?)[/

    Bra fråga. Tror jag hoppar av kursen. Dock har Pastorn nu ändrat tiden från 18.30 till 16.00 för min skull. Tidigarelagt då jag har tyckt att det har varit för sent på kvällen.

    Dessutom har de förlängt kursen i några veckor. Mysko.

    De har haft svårt att finna folk att vilja gå på kursen och de har berättar att många har valt att sluta. Var tydligen fler från början men folk slutar dyka upp.

  • pyssel
    mandelskrutten skrev 2019-05-18 08:52:50 följande:

    [quote=79632791][quote-nick]pyssel skrev 2019-05-18 08:31:18 följande:[/quote-nick]De som "varit med om saker" och/eller är väldigt ensamma är lättare att värva. Vad är det som gör att du själv väljer detta, om du inte är troende alls, och inte söker dig till en vanlig förening istället? Om det är någon slags umgänge och gemenskap du söker (?)[/

    Bra fråga. Tror jag hoppar av kursen. Dock har Pastorn nu ändrat tiden från 18.30 till 16.00 för min skull. Tidigarelagt då jag har tyckt att det har varit för sent på kvällen.

    Dessutom har de förlängt kursen i några veckor. Mysko.

    De har haft svårt att finna folk att vilja gå på kursen och de har berättar att många har valt att sluta. Var tydligen fler från början men folk slutar dyka upp.


    Känn ingen press för det, även om du får förebråelser. Söker du egentligen något annat så fundera över vad som kan finnas i lokalmiljön istället för religiösa samfund.
    Alla hästar hemma
  • mandelskrutten
    pyssel skrev 2019-05-18 09:00:07 följande:
    Känn ingen press för det, även om du får förebråelser. Söker du egentligen något annat så fundera över vad som kan finnas i lokalmiljön istället för religiösa samfund.
    Är väll tvungen att sluta Alpha-kursen då det blir för laddat mellan mig och den äldre 65-årige mannen.
    När han sade att han nog är för smutsig för mig var måttet rågat kände jag.
    Jag bara ignorerade honom totalt.
    Det värsta är hans självförtroende som är på max trots sina snart 65 år.
    Han tror att han är kvinnornas Gud.
    Varenda en som han träffar ska in på Facebook dessutom..
  • Egon den stora
    mandelskrutten skrev 2019-05-18 20:28:40 följande:

    Är väll tvungen att sluta Alpha-kursen då det blir för laddat mellan mig och den äldre 65-årige mannen.

    När han sade att han nog är för smutsig för mig var måttet rågat kände jag.

    Jag bara ignorerade honom totalt.

    Det värsta är hans självförtroende som är på max trots sina snart 65 år.

    Han tror att han är kvinnornas Gud.

    Varenda en som han träffar ska in på Facebook dessutom..


    Tyvärr verkar du träffat på en idiot av sämsta slag. Tyvärr kan det hända i alla samanhang. Jag hade bytt till ett annat ställe.
Svar på tråden Vad är Alphakurs? Vad gör man där?