Inlägg från: vill2017 |Visa alla inlägg
  • vill2017

    Vi som precis plussat efter IVF

    mulin skrev 2019-06-01 14:18:27 följande:

    Samma här! Inte druckit en enda kaffekopp på över en vecka nu..

    jag har tvärtom ingen aptit alls, mår dåligt när jag känner för starka matlukter.. men inte så mycket illamående längre. Är lite deppig och orolig idag för tycker de flesta symptom har försvunnit. Har lite ömma bröst och flytningar. Så är det ju dedär med dålig aptit, annars känner jag mig helt som vanligt :(


    Tänk vad olika det kan vara! :) jag tror inte du behöver vara orolig. Mina symtom kommer och går också. Plötsligt är jag normalhungrig och plötsligt är jag dödshungrig. Brösten ömmar typ fortfarande inte, bara lite på morgonen eller när de legat stilla en längre stund. Men jag förstår såklart din PRO. Vi tog ett clearblue digitalt dagen innan UL för att se så att hcg inte minskat. Kändes bra att veta innan så att det inte blev en jobbig överraskning att nivån gått ner. Men efter det har jag inte tagit fler och kommer nog inte göra heller :)

    Är det på tisdag du ska på UL?
  • vill2017
    mulin skrev 2019-06-02 10:18:52 följande:
    Skittrist att det ska göra ont, håller med. Så är jag så rädd att det ska komma blod då också. Även om jag vet att det lätt gör det när man har sex skulle jag bli orolig. Jag törst typ inte ta något utan att fråga bm först haha. Så hör med din barnmorska. Hon har säkert nån smart lösning :) ja guuud jag är så nervös inför vulet!
    Håller tummarna för er på VUL idag!!
  • vill2017
    mulin skrev 2019-06-04 15:45:51 följande:

    Tack :) det gick sååå bra. Fick se och höra hjärtat slå, Gud vad jag började gråta! Så fick jag lära mig att man inte räknar precis som vanligt vid befruktning så jag blev i 7+5 helt plötsligt :) Nej det var verkligen en lättnad och ett delmål, efter detta ska vi faktiskt våga berätta för våra föräldrar :)


    Åh vad skönt! Grattis! Jag började också gråta när jag låg där med benen i vädret. Helt naturligt :) vad sa dom mer?
  • vill2017
    Kandelaber skrev 2019-06-09 17:27:38 följande:

    Ni som gjort era första ultraljud, skriver ni nu in er hos den "vanliga" mvc el liknande?

    Hur funkar det egentligen, alla som meddelar sina graviditeter brukar ju lägga ut ultraljudsbilder men den får man ju oftast först v18? Eller är de i v18 när de berättar om graviditeten i de fallen? Trodde alla slängde ut det direkt de 12 veckorna gått..

    Vi som nu gjort extremt tidiga ultraljud, måste man nu vänta till v18 (hur ska man våga lita på graviditeten i 10 veckor utan bekräftelse??) Eller kan man snacka till sig ett till ultraljud innan v18 ändå?

    Läkaren som gjorde mitt tidiga vul sa att man pga nåt tidigare missfall kanske kan be om ett extra vul i v12 men då ska ju vanliga vården gå med på det tänker jag. Mitt ärende är ju avslutat hos livio nu som jag förstår det.


    Jag ringde till en mvc efter första ultraljudet och förväntar mig att vi ska prata om tester för kub eller nipt osv. Jag tror också att det är just dessa ultraljudsbilder folk postar på sociala medier. Efter kub i vecka 12 dröjer det till vecka 18 för UL där man borde kunna se kön.

    Kub är ju frivilligt så man måste ju inte ta ett UL då om man inte vill.
  • vill2017
    Solros80 skrev 2019-06-12 13:05:05 följande:

    Hej på er alla!

    Idag var vi på Vul och såg 2 fina tickande hjärtan som beräknas vara i vecka 7. Den ena var 0.94 cm o h den andra 0.96. Underbart!


    Åh vad roligt!! Grattis!!
  • vill2017
    mulin skrev 2019-06-14 09:33:10 följande:

    Det förstår jag såklart, men med största sannolikhet kommer allt gå fint :) håller tummarna för er att de går smärtfritt hela vägen :)

    Jag gick in i vecka 10 igår. Ska till barnmorskan på tisdag och få tid för KUB. Mår tyvärr så illa nu att jag nästan inte orkar jobba. Sitter på jobbet nu och är i valet och kvalet om jag ska gå hem eller inte, vet inte vad jag ska skylla på riktigt bara :)


    Mitt riktiga illamående kom inte heller förrän dagen jag gick in i vecka 10! Jag spydde en morgon tre gånger under typ 4 timmar och kunde inte gå till jobbet den dagen. Dagen efter kräktes jag en gång och sen har jag bara varit lite illamående på morgonen. Tror det har att göra med nya hormonnivåerna som kroppen inte hinner vänja sig vid tillräckligt snabbt.
  • vill2017
    LLW skrev 2019-06-14 07:05:22 följande:

    Hej!

    Jag tänkte lite försiktigt smyga in här i tråden.. känns läskigt och som att man jinxar det på något sätt.

    Igår plussade jag för första gången i mitt liv, efter nästan tre år, tre ivf behandlingar och otaliga misslyckanden.

    Är livrädd men så glad. Har testdag 19/6, det känns som en evighet bort.

    Jag är idag på BIM +5, ruvardag 14. Har haft lite blödningar sedan RD 8 men försöker att tänka positivt. Vi har aldrig kommit såhär långt!

    Hoppas så innerligt att det här går vägen nu, och att vi kan följas åt hela vägen :)


    Vad roligt!!! Grattis! Förstår din känsla. Vi har inte vågat tro på det än och då börjar ändå vecka 11 på söndag. Ta det i små steg och skäms inte över att vara orolig eller några känslor du känner. Håller tummarna för dig!
  • vill2017
    LLW skrev 2019-06-14 22:34:11 följande:

    Tack!! Har sett dig i flera trådar jag varit med i här på fb, så himla roligt att ni lyckats äntligen! Hur mådde du mellan testdag och första ultraljudet? Både fysiskt och rent orosmässigt?


    Tack! :) ja det var verkligen en omställning att plussa.

    Ja du... jag var både lugn och hysterisk skulle jag säga. Jag var lugn de dagarna jag kände molvärken för då kändes det som att det verkligen fanns något där. Men det var det enda symptom jag kände. Mina bröst har i princip inte ömmat alls! De var kanske lite svullna ibland men inte mer. De dagarna man inte känner några symptom blir man lätt hysterisk. Men jag har varit väldigt duktig på att lyssna på mitt eget psyke när jag behöver vara ledig. Hela den här resan har tagit två år och jag har aldrig varit sjukskriven för psykiska besvär trots att jag kanske egentligen borde varit det. Så om jag fått panik och varit ledsen har jag ringt mig sjuk från jobbet och varit hemma i två dagar. Jag gjorde det de dagarna då jag läste att hjärtat skulle börja slå. Det blev helt enkelt för stor press på mig då.

    Sen tog jag typ 40 graviditetstest för att se att hcg stegrade också. Det gjorde mig lite lugnare. Köpte billiga och tog varannan dag typ. Min man tyckte nog att jag var knäpp men jag tror det lugnade honom också :)
  • vill2017
    Kandelaber skrev 2019-06-16 11:17:24 följande:

    När får ni Andra nästa ultraljud, är det rutinultraljudet ni väntar på? Jag ska få komma igen i v.13 för att sedan vänta till slutet på aug. Känns tryggt att få en till kontroll innan man sticker iväg på semester, känns konstigt att berätta till folk efter v12 utan att ha sett att den lever av nån anledning!

    I övrigt tickar v.10 på nu, betydligt skönare med 2siffrig vecka och att vi kommit förbi vår "missfallsvecka"! Lite jobbigt att inte kunna berätta än, börja bli mycket festliga tillställningar nu i värmen.


    Hej!

    Vi gjorde ett tidigt VUL i vecka 7 och nu i vecka 13 gör vi ett i samband med KUB och sen blir det RUL i vecka 19. Vi tänkte berätta för folk i typ vecka 14-15.
  • vill2017
    Kandelaber skrev 2019-06-16 20:07:58 följande:
    Ok. Vad avgör om man ska göra kub? Våra föräldrar och några närmsta par vet om att vi reste iväg för ivf så det har eg vetat om att det funkat hela tiden men vi har inte direkt pratat högt om graviditeten, känns lite som att den inte räknas på samma sätt innan 12v gått som när alla "vanliga" berättar!
    Man får välja helt själv om man ska göra KUB eller inte. Barnmorskan informerade oss om fosterdiagnostik och vilka tester som fanns att välja på men det är helt frivilligt. I Stockholm är det gratis med KUB-test men det är olika i olika landsting. Vi kommer till exempel vara på västkusten i sommar och har bokat tid i Göteborg men där kostar det 1900 kr att göra testet.
  • vill2017
    mulin skrev 2019-06-26 11:35:23 följande:

    Är inte just känslan av att symptomen minskat som gör mig orolig, jag vet ju att det väldigt ofta lugnar sig efter några veckor och de säger ju att illamåendet brukar bli bättre efter ca 12 veckor och jag går in i veck 12 imorgon :) är bara oron över lag.. måste åka minst två timmar enkelväg för att få tillgång till ett privat UL så jag ska försöka hålla ut :)


    Hej Mulin! Mitt illamående har släppt helt nu (peppar,peppar) och mina symtom är typ helt borta förutom små ilningar ibland. Tycker också det är jättejobbigt när symtomen avtar men det står som du säger typ överallt att det är normalt. Har KUB om exakt en vecka.
  • vill2017
    Solros80 skrev 2019-06-27 09:30:46 följande:

    Oh va skönt att slippa illamåendet ändå! Jag förstår att det kan få igång orostankar. Men när jag ligger och plågas av illamåendet kan jag inte låta bli att bli avundsjuk på dig. Njut av att vara gravid och mår bra.


    Åh jag hoppas det släpper för dig också snart! När man inte är illamående så saknar man det (sjukt nog) eftersom det är ett tecken på att det går bra där i magen. Men när jag låg hemma från jobbet och inte kunde sluta kräkas ville jag inget hellre än att bli av med det. Men naturligtvis ska jag skatta mig lycklig :)

    När jag mådde som sämst tvingade jag min man att gå upp två ggr per natt och mata mig med små jordgubbsyoghurtar. En gång kl 03, den andra kl 05 och sen frukost vid 07. Mitt problem var att jag jämt vaknade och var hungrig och därför illamående.
  • vill2017
    LLW skrev 2019-06-27 15:34:03 följande:

    Jag tror det här håller på att gå åt helvete.

    För två timmar sen började det komma rött blod. Riktigt sådär klarrött precis som mens. Har inte ont än men det känns som att det är påväg.

    Ringde 1177 men som väntat finns ingen hjälp/försäkran att få. Har sökt efter kliniker som gör privata ultraljud men hittar INGEN som har telefontid eller lediga tider. Hur kan det vara så svårt att få tag på någon? Inte heller kan man ringa kvinnokliniken eller mvc då deras kö blir fylld innan 7 på morgonen.

    Jag vill bara veta om det finns ett tickande hjärta där inne. Om det någonsin funnits.

    Vi fick iallafall vara lyckliga i två veckor.. det kanske är allt vi kommer få.


    Åh nej!! Vissa blöder ju extra mycket under tidig graviditet ävensom allt är okej och jag mins att kramperna var mycket starkare precis i början jämfört med nu. Det kunde vara rätt läskiga kramper faktiskt.

    Jag hade nog också gjort som Mulin skriver. Åkt in till akuten och sagt att jag nog har lite ondare än vad det gör.

    Jag håller tummarna för dig!! Stor kram!
  • vill2017
    LLW skrev 2019-06-28 16:19:39 följande:

    Tack för peppen <3

    Vi åkte in till kvinnokliniken idag och fick ta lite prover och göra vul.

    Läkaren kunde se en hinnsäck på ca 9 mm och vad han trodde var en gulesäck, men inget foster. Jag borde vara i vecka 6+2 nu men han sa att det är mer troligt att jag är i 5+ något.. känns inte bra men jag försöker att inte deppa ihop allt för mycket. Är jag i 5+ kan det ju absolut vara för tidigt för att se någonting. Då kan det ju också förklara att jag fick 3+ på digitala senare än jag räknat med.

    Det som var positivt var att min blödning inte hade gjort att något lossnat. Slemhinna och hinnsäck såg bra ut trots allt.

    Fick en ny tid nästa torsdag, men har också en tid hos rmc sen innan på tisdag. Vet inte om jag ska avboka den eller gå dit. Läkaren tyckte absolut vi skulle vänta minst till torsdag innan vi kollade igen men jag känner att det skadar ju inte att kolla på tisdag också. I värsta fall vet jag ju att det fortfarande kan vara för tidigt om de inte hittar något då.

    Ååh varför kan det inte bara få gå lätt? Känns så jävla tråkigt att fortsätta må dåligt och oroa sig efter allt vi redan gått igenom :(

    I vilken vecka gjorde ni första vul och vad kunde man se då?


    Men det borde väl stämma att du är i 5+ nånting? Visst gjorde du väl ET runt 1/6? Och så börjar du räkna typ exakt två veckor innan det. Hoppas det stämmer i alla fall för då är det kanske för tidigt fortfarande! Och så kanske du får blödningar för att din kropp fortfarande är inställd på att ge dig mens. Vi gjorde värt första VUL i 7+2 och då såg vi hjärta och typ nånting som såg ut som en räka.
  • vill2017

    Nu har vi gjort KUB och fått bra resultat så jag känner mig nöjd. Kändes skönt att se den sprattla och vi har stirrat ihjäl oss på kortet vi fick med oss. Hoppas det gått bra för er andra också!

  • vill2017
    LLW skrev 2019-07-06 11:48:27 följande:

    Hej tjejer.

    Igår fick jag genomgå en medicinsk abort för att få ut det som fanns kvar av mitt MA. En extremt traumatisk upplevelse som tog 12 timmar från att vi kom till sjukhuset tills att vi äntligen fick åka hem. Har aldrig varit med om sådan smärta i hela mitt liv, och vill aldrig uppleva det igen.

    Vi kommer ta en paus nu ett tag framöver. Om vi orkar börjar vi med ivf nr 4 i höst, annars avvaktar vi längre. Sen i oktober förra året har vi gjort tre behandlingar och genomgått ett missfall, så jag tror att min kropp behöver vila och återhämta sig ett tag.

    Önskar er här i tråden stort lycka till, ni förtjänar all verkligen all lycka efter att ha gått igenom ivf och allt som hör till. Kram


    Åh jag vet inte ens vad jag ska säga :( så oerhört tråkigt att höra. Önskade så att det skulle gå vägen för er nu. Så jävla orättvist livet kan vara ibland! Jag hoppas verkligen att du vilar upp dig i sommar och har tid, pengar och ork att börja med försök 4 i höst. Håller tummarna för er!
  • vill2017
    mulin skrev 2019-07-10 13:10:38 följande:

    KUB i måndags som gick såå bra, vi fick låg sannolikhet på avvikelser och en 10 cm lång bebis dök upp på skärmen och sprattlade runt och drack vatten när vi gjorde oss en kik. Gud vilken lättnad <3


    Åh vad skönt! Grattis!
  • vill2017

    Länge sedan nu! Hur mår alla? Lämnat familjeliv kanske?

    Var på RUL idag och fick se en liten sprattlandes pojke :)

  • vill2017
    Kandelaber skrev 2019-08-16 12:13:19 följande:
    Kul, längtar så till vårat om 12 dagar, tiden går så sakta!! Jättehungrig jämt men inget chokladsug längre. Sex funkar ej pga taskiga slemhinnor, fler som har så?

    Insåg att hormonerna nog slagit till en del ändå. Har upptäckt att texten i Winnerbäcks Elegi går: "..för en mor som sjukna in, och ett barn som aldrig kom..". Slår som en bomb och börjar typ grina varje gång jag hör den meningen, shit vad det tar i hjärtat efter det som varit, ivf m.m..
    Ja det är värst vad tiden går sakta när man längtar till något :) Är också väldigt hungrig men har mer varit sugen på salt än på sött så det är lite skönt. Sex har vi inte haft så mycket men när vi väl haft det har vi tagit ordentligt med glidmedel så jag har inte känt av några besvär.

    Börjar sakta försöka lägga IVF bakom mig men på nåt sätt tycker jag fortfarande att det är jobbigt att höra när andra vänner och bekanta blir gravida. Jag tänker genast på hur lätt det måste gått för dom osv.
  • vill2017
    mulin skrev 2019-08-19 21:30:25 följande:
    Vad kul! :) grattis till en pojke :) vi ska på RUL på fredag, nästan alla tror på pojke, men jag tror på en tjej :)

    I övrigt når jag ganska bra, men tyvärr haft en hel del intimbesvär... svamp, uvi, hemorrojder , det har INTE vart roligt! :(

    Hur mår du själv? :)
    Tack! :) Vad skönt att höra att det ändå har gått bra med graviditeten. Väldigt trist med alla intimbesvär dock. Då tillåts man ju inte att nju8ta ordentligt. Har du varit mycket förstoppad? Kanske därför hemorojder dykt upp?

    Jag mår relativt bra! Magen växer så att det knakar och jag har köpt massor med tajtakläder för jag vill verkligen visa upp magen! Känner mig så mycket smalare nu ironiskt nog. Kan verkligen tipsa om trikåklänningar från HM.

    Rent psykiskt börjar det bli bättre. Min man påminde mig häromdagen om att jag inte gråtit på flera veckor och det stämmer ju. Jag grät ju hysteriskt minst en gång i veckan innan detta lyckades. Så skönt att få vara lite glad och se ljust på framtiden.
Svar på tråden Vi som precis plussat efter IVF