• Anonym (Undraren)

    Får man alltid ta sin utländska förälders medborgarskap?

    Om ens förälder har ett annat medborgarskap än man själv får man alltid ta det medborgarskapet själv också då? Fast man är vuxen och aldrig själv har bott i det landet? Dvs kan man som vuxen ansöka om och få medborgarskap i ett land som ens förälder är från? Vad brukar det innebära i pappersarbete? För-och nackdelar med att ha två medborgarskap? Måste man flytta till landet i fråga eller kan man få medborgarskap ändå?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-15 14:25
    Det gäller ett EU-land.

  • Svar på tråden Får man alltid ta sin utländska förälders medborgarskap?
  • Kjell2
    Anonym (Undraren) skrev 2019-05-15 14:18:08 följande:

    Om ens förälder har ett annat medborgarskap än man själv får man alltid ta det medborgarskapet själv också då? Fast man är vuxen och aldrig själv har bott i det landet? Dvs kan man som vuxen ansöka om och få medborgarskap i ett land som ens förälder är från? Vad brukar det innebära i pappersarbete? För-och nackdelar med att ha två medborgarskap? Måste man flytta till landet i fråga eller kan man få medborgarskap ändå?


    Olika länder har olika regler kring detta. Du får kolla upp exakt vad som gäller för det landet du är nyfiken på. Ambassaden är ofta ett bra ställen att börja fråga.


  • Anonym (Undraren)
    Kjell2 skrev 2019-05-15 14:27:48 följande:
    Olika länder har olika regler kring detta. Du får kolla upp exakt vad som gäller för det landet du är nyfiken på. Ambassaden är ofta ett bra ställen att börja fråga.


    Absolut men tänkte börja lite här och se hur andra har gjort och vilka råd dom har att komma med.
  • Kjell2
    Anonym (Undraren) skrev 2019-05-15 14:18:08 följande:

    Om ens förälder har ett annat medborgarskap än man själv får man alltid ta det medborgarskapet själv också då? Fast man är vuxen och aldrig själv har bott i det landet? Dvs kan man som vuxen ansöka om och få medborgarskap i ett land som ens förälder är från? Vad brukar det innebära i pappersarbete? För-och nackdelar med att ha två medborgarskap? Måste man flytta till landet i fråga eller kan man få medborgarskap ändå?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-15 14:25
    Det gäller ett EU-land.


    Om ens förälder har ett annat medborgarskap än man själv får man alltid ta det medborgarskapet själv också då?

    Nej, inte alltid.

    Fast man är vuxen och aldrig själv har bott i det landet?

    Kan gå men är inte säkert

    Vad brukar det innebära i pappersarbete?

    Blanketter att fylla, personbevis, pass mm att skicka in. Oftast en intervju

    För-och nackdelar med att ha två medborgarskap?

    Inte många nackdelar men kolla upp saker som värnplikt . Fördelar att allt som rör inresa, rätt till boende och jobb blir enklare.

    Måste man flytta till landet i fråga eller kan man få medborgarskap ändå?

    I vissa fall






  • Anonym (Undraren)
    Kjell2 skrev 2019-05-15 14:39:54 följande:
    Om ens förälder har ett annat medborgarskap än man själv får man alltid ta det medborgarskapet själv också då?

    Nej, inte alltid.

    Fast man är vuxen och aldrig själv har bott i det landet?

    Kan gå men är inte säkert

    Vad brukar det innebära i pappersarbete?

    Blanketter att fylla, personbevis, pass mm att skicka in. Oftast en intervju

    För-och nackdelar med att ha två medborgarskap?

    Inte många nackdelar men kolla upp saker som värnplikt . Fördelar att allt som rör inresa, rätt till boende och jobb blir enklare.

    Måste man flytta till landet i fråga eller kan man få medborgarskap ändå?

    I vissa fall
    Vi får kolla med en ambassad. Trodde det skulle vara ett mer självklart svar att det inte är några problem i 99% av fallen gällande EU-land men tydligen är det inte det. Tack ändå. 
  • Kjell2
    Anonym (Undraren) skrev 2019-05-15 15:16:13 följande:
    Vi får kolla med en ambassad. Trodde det skulle vara ett mer självklart svar att det inte är några problem i 99% av fallen gällande EU-land men tydligen är det inte det. Tack ändå. 
    Ok då, det är inga problem i 85% av fallen inom EU.


  • Anonym (Undraren)
    Kjell2 skrev 2019-05-15 15:22:18 följande:
    Ok då, det är inga problem i 85% av fallen inom EU.


    Hittar du på bara för att få tyst på mig eller vet du det? Skrattande
  • Kjell2
    Anonym (Undraren) skrev 2019-05-15 15:27:15 följande:
    Hittar du på bara för att få tyst på mig eller vet du det? Skrattande
    Hur tusan ska någon kunna veta om det är 12%, 85% eller 99% och vad spelar det för roll i ditt fall?

    Beroende på vilket land det är så kan någon lite detalj verkligen sabba till det, allt från din ålder, föräldrarna nuvarande medborgaskap, ett saknat papper, din födelseort, föräldrarnas födelseort. Å andra sidan kan det gå hur fort och smidigt som helt efter du fyllt i lite blanketter och bifogat en massa kopior.

    Låt oss säga att går bra i 99% av fallen men reglerna i det land du söker gör att du inte kan bli medborgare då du fyllt 21 år. Vad spelar det då för roll om det går bra för 99% av alla andra?

    Men om det känns bättre så här:
    Det kommer gå jättebra för dig och är inte speciellt krångligt.


  • Anonym (Undraren)
    Kjell2 skrev 2019-05-15 15:34:17 följande:
    Hur tusan ska någon kunna veta om det är 12%, 85% eller 99% och vad spelar det för roll i ditt fall?

    Beroende på vilket land det är så kan någon lite detalj verkligen sabba till det, allt från din ålder, föräldrarna nuvarande medborgaskap, ett saknat papper, din födelseort, föräldrarnas födelseort. Å andra sidan kan det gå hur fort och smidigt som helt efter du fyllt i lite blanketter och bifogat en massa kopior.

    Låt oss säga att går bra i 99% av fallen men reglerna i det land du söker gör att du inte kan bli medborgare då du fyllt 21 år. Vad spelar det då för roll om det går bra för 99% av alla andra?

    Men om det känns bättre så här:
    Det kommer gå jättebra för dig och är inte speciellt krångligt.


    Jag tror att det är bäst att jag och du avslutar diskussionen här. Obestämd

    Om någon som läser har sökt medborgarskap från en förälders hemland som vuxen får ni gärna skriva hur det gick till och om det var krångligt.
  • Anonym (EU-land)
    Anonym (Undraren) skrev 2019-05-15 15:45:08 följande:
    Jag tror att det är bäst att jag och du avslutar diskussionen här. Obestämd

    Om någon som läser har sökt medborgarskap från en förälders hemland som vuxen får ni gärna skriva hur det gick till och om det var krångligt.
    Det gick och var krångligt. Tog tid.
  • Anonym (Undraren)
    Anonym (EU-land) skrev 2019-05-15 15:57:10 följande:
    Det gick och var krångligt. Tog tid.
    Du ansökte som vuxen? Det var en väldig massa pappersarbete kan jag tro? Behövde du bli intervjuad också? Kunde ditt land säga nej till din ansökan eller var det bara en fråga om att behöva visa upp massa papper? Behöver man visa upp sin ekonomi osv eller är det bara att man behöver bevisa vem man är och att ens förälder är från landet i fråga?
  • Anonym (EU-land)
    Anonym (Undraren) skrev 2019-05-15 16:02:00 följande:
    Du ansökte som vuxen? Det var en väldig massa pappersarbete kan jag tro? Behövde du bli intervjuad också? Kunde ditt land säga nej till din ansökan eller var det bara en fråga om att behöva visa upp massa papper? Behöver man visa upp sin ekonomi osv eller är det bara att man behöver bevisa vem man är och att ens förälder är från landet i fråga?
    En ren pappersexercis som tog en oändlig tid. Intervju på ambassaden. Fanns ett regelverk så det var inge godtycklig bedömning. Inget om ekonomin men väldigt nog att fastställa mina föräldrar medborgarskap, historia och vem jag var och att de var mina föräldrar.


  • Anonym (EU-land)
    Anonym (Undraren) skrev 2019-05-15 16:02:00 följande:
    Du ansökte som vuxen? Det var en väldig massa pappersarbete kan jag tro? Behövde du bli intervjuad också? Kunde ditt land säga nej till din ansökan eller var det bara en fråga om att behöva visa upp massa papper? Behöver man visa upp sin ekonomi osv eller är det bara att man behöver bevisa vem man är och att ens förälder är från landet i fråga?
    Jag var myndig
  • Anonym (Undraren)
    Anonym (EU-land) skrev 2019-05-15 16:05:29 följande:
    En ren pappersexercis som tog en oändlig tid. Intervju på ambassaden. Fanns ett regelverk så det var inge godtycklig bedömning. Inget om ekonomin men väldigt nog att fastställa mina föräldrar medborgarskap, historia och vem jag var och att de var mina föräldrar.


    Anonym (EU-land) skrev 2019-05-15 16:05:57 följande:
    Jag var myndig

    Säkert en mardröm gällande just pappersexercisen. Men jag antar att man inte får avslag så länge man kan visa att ens förälder är från landet? Har du ångrat att du skaffade ett till (?) medborgarskap eller tycker du att det var värt det? Var båda dina föräldrar från det landet eller bara en förälder? Snällt att du svarar förresten.
  • Anonym (EU-land)
    Anonym (Undraren) skrev 2019-05-15 16:10:04 följande:
    Anonym (EU-land) skrev 2019-05-15 16:05:57 följande:
    Jag var myndig

    Säkert en mardröm gällande just pappersexercisen. Men jag antar att man inte får avslag så länge man kan visa att ens förälder är från landet? Har du ångrat att du skaffade ett till (?) medborgarskap eller tycker du att det var värt det? Var båda dina föräldrar från det landet eller bara en förälder? Snällt att du svarar förresten.
    Båda föräldrarna var från landet och jag har inte ångrat det . Avslag hänger på regelverket. I mitt fall gick det då båda föräldrarna var födda som medborgare i landet och fortfarande var medborgare. Jag vet faktiskt inte exakt vilka regler som gällde.
  • Anonym (Undraren)
    Anonym (EU-land) skrev 2019-05-15 16:16:10 följande:
    Båda föräldrarna var från landet och jag har inte ångrat det . Avslag hänger på regelverket. I mitt fall gick det då båda föräldrarna var födda som medborgare i landet och fortfarande var medborgare. Jag vet faktiskt inte exakt vilka regler som gällde.
    Du ska ha ett jättetack för att du delade med dig av din erfarenhet.

    Om andra har ansökt  så får ni jättegärna skriva en rad också.
  • Aliona

    Mitt barn är fortfarande litet, men vi kollade upp saken när han föddes. Om det är krångligt beror väl på hur svårt man har för byråkrati och pappersarbete. En hel del dokument som ska översättas och vidimeras och lämnas in och vara korrekta. Sen beror det på om landet i fråga godkänner dubbelt medborgarskap. Om du är man kan du behöva göra värnplikt. För vår del var den stora nackdelen att sonen med dubbelt medborgarskap är utestängd från en massa jobb. En annan nackdel är att du inte kan få konsulär hjälp från Sverige om du är i landet som du är medborgare i och råkar illa ut. En del länder (Danmark t.ex.) har språktest för alla som vill bli medborgare, även om de har föräldrar som är danska.

  • FuckGoggleAskMe

    Tycker detta är intressant så kollade upp två EU-länder för skojs skull. I det ena skulle du inte möta kriterierna för medborgarskap, i det andra skulle det däremot gå bra men du skulle inte få behålla ditt svenska medborgarskap. M.a.o., det hjälper dig inte ett dugg att höra om proceduren och möjligheten för ett annat än det aktuella landet Och, mitt nick till trots, varför googlar du inte detta?

  • Anonym (Fiona)

    Inte riktigt samma sak, men man kan ju förlora sitt svenska medborgarskap om man fyllt 22, aldrig bott i Sverige och "inte har varit i Sverige under förhållanden som visar samhörighet med Sverige" om man inte ansökt om att få behålla medborgarskapet (eller om förlusten skulle resultera i att man blir statslös).

    Alla länder är olika och alla har olika regler. Mitt tips är att kolla upp landet och se vad som gäller där.

Svar på tråden Får man alltid ta sin utländska förälders medborgarskap?