• Anonym (-)

    Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?

    Jag har flera gånger varit med om att främlingar suttit sig vid mig i bussen för att det inte finns plats - helt ok varsågoda. Men sen när folk gått av och det finns lediga säten så hoppar dom inte över till ett ledigt säte utan sitter kvar. VARFÖR gör man så? Är dom så kär att dom måste sitta nära eller vill dom jävlas och ta upp platsen för min handväska?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-15 16:57
    Med "det finns inte plats" så menar jag att det inte finns två lediga parsäten ihop så man kan sitta själv.

  • Svar på tråden Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?
  • Xenia
    Anonym (-) skrev 2019-05-16 21:23:53 följande:
    Om personen kanske trycker på stoppknappen, eller börjar stänga jackan eller packa ner sina hörlurar i väskan eller bara blir lite mer "alert" och kanske ändrar sin kroppsställning lite grand så ska helt klart den andra fatta att nu ska personen av, ojdå, nu ska jag ställa mig och lämna plats. Jag som har asperger har absolut inte problem att varken signalera det här med mitt kroppspråk så den andra förstår, eller förstå när nån annan behöver gå av. Rätt märkligt en icke aspergare skulle finna det här problematiskt.

    En gång var jag dock med om att en kille sittandes knuffade sina ben i mina ganska hård när han ville av. Det kändes däremot lite "eh.. okej" . 
    Det är en orsak att jag inte kan läsa när jag sitter på ytterplatsen. Jag måste kunna upptäcka mer el mindre subtila tecken på att "innerplatsen" vill gå av.
  • Pilsner
    Anonym (Fredag?) skrev 2019-05-17 16:23:38 följande:
    Enda du bevisar här att du har aldrig varit på en riktig restaurang , bara snabbmatställen.

    ;)
    Finns det inga lediga bord på snabbmatstället upplåter jag givetvis en plats vid mitt bord till den som behöver. Vore det däremot en romantisk middag på lyxrestaurang skulle jag säga nej till extra sällskap.

    På bussen/tunnelbanan förväntar jag mig inte ledig plats bredvid mig. Tar jag en taxi förutsätter jag det.
  • Mandel

    Var glad att du har kollektivtrafik att utnyttja för det är väldigt många i detta land som inte har!
    Jag betalar gladeligen skatt som går till dina bussar om någon kan reta dig bara genom att råka sitta kvar på sätet bredvid dig några minuter för länge.
    Hoppas personen börjar prata med dig också!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (-)
    Mandel skrev 2019-05-19 20:05:46 följande:

    Var glad att du har kollektivtrafik att utnyttja för det är väldigt många i detta land som inte har!
    Jag betalar gladeligen skatt som går till dina bussar om någon kan reta dig bara genom att råka sitta kvar på sätet bredvid dig några minuter för länge.
    Hoppas personen börjar prata med dig också!


    hade isåfall skämts ihjäl, lovar.
  • Anonym (JT)
    Pilsner skrev 2019-05-19 20:01:57 följande:
    Finns det inga lediga bord på snabbmatstället upplåter jag givetvis en plats vid mitt bord till den som behöver. Vore det däremot en romantisk middag på lyxrestaurang skulle jag säga nej till extra sällskap.

    På bussen/tunnelbanan förväntar jag mig inte ledig plats bredvid mig. Tar jag en taxi förutsätter jag det.
    Har du ätit på restaurang någon gång? Du är medveten om att man inte väljer plats själv utan blir ledd till ett bord av personalen? Det är alltså inte ens möjligt att välja att "våldsgästa" eller få oväntat sällskap på en romantisk middag på lyxrestaurang.
  • Anonym (-)
    Anonym (JT) skrev 2019-05-19 21:03:16 följande:
    Har du ätit på restaurang någon gång? Du är medveten om att man inte väljer plats själv utan blir ledd till ett bord av personalen? Det är alltså inte ens möjligt att välja att "våldsgästa" eller få oväntat sällskap på en romantisk middag på lyxrestaurang.
    pratar om max
  • Pilsner
    Anonym (JT) skrev 2019-05-19 21:03:16 följande:
    Har du ätit på restaurang någon gång? Du är medveten om att man inte väljer plats själv utan blir ledd till ett bord av personalen? Det är alltså inte ens möjligt att välja att "våldsgästa" eller få oväntat sällskap på en romantisk middag på lyxrestaurang.
    Ja, jag har ätit på restaurang.

  • Anonym (JT)
    Anonym (-) skrev 2019-05-19 21:04:32 följande:
    pratar om max
    Menar du att max innebär romantisk middag på lyxrestaurang?
    Pilsner skrev 2019-05-19 21:11:03 följande:
    Ja, jag har ätit på restaurang.
    Är du ts?

  • Anonym (JT)
    Anonym (JT) skrev 2019-05-19 21:16:58 följande:
    Menar du att max innebär romantisk middag på lyxrestaurang?
    Pilsner skrev 2019-05-19 21:11:03 följande:
    Ja, jag har ätit på restaurang.
    Är du ts?

    Såg nu att jag läste fel i ditt inlägg där nu, läste att du inte skulle tacka nej till sällskap.
    Däremot så är det ju fortfarande inte ens möjligt att hamna i den situationen där man behöver tacka ja eller nej till sällskap vid ens bord om man sitter på en romantisk middag på lyxrestaurang..
  • Pilsner
    Anonym (JT) skrev 2019-05-19 21:16:58 följande:
    Menar du att max innebär romantisk middag på lyxrestaurang?
    Pilsner skrev 2019-05-19 21:11:03 följande:
    Ja, jag har ätit på restaurang.
    Är du ts?

    Nej, jag är inte ts. Jag är Pilsner!

    Jag tycker inte att Max innebär att det är romantiskt. Jag har ätit där flera gånger utan att det varit speciellt romantiskt. (Inte heller lyxigt.)
  • Anonym (Jag)
    Anonym (-) skrev 2019-05-15 16:52:44 följande:

    Jag har flera gånger varit med om att främlingar suttit sig vid mig i bussen för att det inte finns plats - helt ok varsågoda. Men sen när folk gått av och det finns lediga säten så hoppar dom inte över till ett ledigt säte utan sitter kvar. VARFÖR gör man så? Är dom så kär att dom måste sitta nära eller vill dom jävlas och ta upp platsen för min handväska?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-15 16:57
    Med "det finns inte plats" så menar jag att det inte finns två lediga parsäten ihop så man kan sitta själv.


    Jag själv brukar inte fundera över det kan byta plats om personen jag sitter bredvid ska av annars byter jag inte plats 
  • Anonym (JT)
    Pilsner skrev 2019-05-19 21:26:04 följande:
    Nej, jag är inte ts. Jag är Pilsner!
    Om man ställer en fråga till en specifik person så brukar det vara den som svarar. Frågan jag ställde var till ts och du svarade på den.. så..
  • Pilsner
    Anonym (JT) skrev 2019-05-19 21:42:09 följande:
    Om man ställer en fråga till en specifik person så brukar det vara den som svarar. Frågan jag ställde var till ts och du svarade på den.. så..
    Ibland kan det bli missförstånd. Vilket nummer har inlägget du skrev till en specifik person men som jag ändå svarade på?

  • Anonym (Tobias)
    Anonym (-) skrev 2019-05-15 16:52:44 följande:

    Jag har flera gånger varit med om att främlingar suttit sig vid mig i bussen för att det inte finns plats - helt ok varsågoda. Men sen när folk gått av och det finns lediga säten så hoppar dom inte över till ett ledigt säte utan sitter kvar. VARFÖR gör man så? Är dom så kär att dom måste sitta nära eller vill dom jävlas och ta upp platsen för min handväska?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-15 16:57

    Med "det finns inte plats" så menar jag att det inte finns två lediga parsäten ihop så man kan sitta själv.


    Ja alla vill bara jävla med dig och din handväska.
Svar på tråden Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?