• Anonym (Ts)

Måste jag vara med?

Har fött barn och två pappor har dna-testats och barnet har visat sig vara den enas. Nu har jag fått kallelse att vara där och skriva på faderskapsbekräftelse.

Måste jag vara närvarande? Isf varför? Han ska skriva på och det är klart att det är han pga dnatest. Alltså behöver jag väl inte sitta och uppge att bara han kan vara pappan som det annars är.

Jag tänker inte skriva på om gemensam vårdnad i nuläget.

Måste jag gå dit och isf varför??

• Svar på tråden Måste jag vara med?
  • Anonym (E.)
    Ess skrev 2019-05-19 20:11:34 följande:
    Jag tycker du ska strunta blankt i när han säger så. Det är väldigt få kvinnor som faktiskt vill leka familj och ta över föräldrarollen för ett styvbarn, risken är större att hon dumpar honom om han slänger över sitt ansvar för barnet på henne.
    Hon kan gå med på det om hon är tokkär. Att det sedan ofta inte blir så bra i längden är en annan sak. 
  • Anonym (Hm)
    långemendel skrev 2019-05-18 21:31:31 följande:

Eller kan mamman låta bli att ligga runt med olika killar när hon har ägglossning.

Hur smart är man om man lägger upp sig för en kille man inte vill ha barn med???

Så du vill ha barn med alla du ligger med?
  • Anonym (Soe)
    långemendel skrev 2019-05-18 21:14:22 följande:

TS:

BLIR så jävla provocerad. Förstår att hatet mot kvinnor växer.

Varför ska du inte skriva på för vårdnad.

Men du vill ändå ha underhåll???

Men har du läst vad det är för en "karl"/pojke eller? Om ts talar sanning vilket jag förutsätter så verkar han minst sagt obehaglig.

Tycker du att man är lämplig som far om man hotar mamman och vägrar skriva på så att hon och barnet får en större lgh som är till barnets fördel?
    Han får ju träffa ungen ändå. men är man ett sånt svin som bara hotar att sabba och inte har barnets bästa i åtanke bör man kanske inte ha bestämmanderätt om man bara är ute efter att sabba för mamman.

Är snubben en schysst man som har barnets bästa i åtanke-där ingår att vara schysst mot barnets mamma, så ska han självklart ha delad vårdnad.

"Förstår att hatet mot kvinnor växer". Tsss... alltså kom igen. Växer ditt kvinnohat för att okänt psyko hotar att göra allt för att sabba för barnets mamma? Växer ditt kvinnohat för att en extremt liten del av kvinnfolket tycker sej ha rätt till ensam vårdnad i fall där pappan är en schysst snubbe?

Det är lika idiotiskt som att mitt manshat skulle börja växa för alla män för varje gång jag läser om en ny våldtäkt. Jag har normal iq och inser att det är en mycket liten del av alla män, tyvärr verkar du inte lika bright.. om man ser till vad du skrev. 
    Växer ditt manshat varje gång du läser om en misshandlande snubbe eller en våldtäktsman också?
  • Anonym (Soe)
    långemendel skrev 2019-05-18 21:31:31 följande:
    Eller kan mamman låta bli att ligga runt med olika killar när hon har ägglossning.

Hur smart är man om man lägger upp sig för en kille man inte vill ha barn med???
    Och du vill förstås avla med alla kvinnor DU lägger upp dej för?
  • Anonym (Anna)

Ts

Även om han har delad vårdnad kan han självklart inte hindra dig från att flytta med barnet om det är inom samma kommun, så du har missuppfattat det helt.

• Anonym (Alvis)

Som svar på din fråga Ts så nej du måste inte vara där samtidigt som fadern men ja du måste även du skriva under faderskapspappren. Det kan verka märkligt när det är bekräftat med DNAtest men det finns vissa (undantags)situationer när inte den biologiske fadern ska vara den juridiska. (Tex ivf med donerad sperma. Där ska ju den man som givit sitt medgivande till befruktningen, inte spermadonatorn, registreras) Just för att täcka in alla eventualiteter så behövs moderns medgivande även efter DNAtest. Skulle du då vägra skulle nog socialtjänsten för ditt barns räkning väcka talan i domstol mot dig. Så ja du kan vägra skriva under. (Men det är ju så klart inte särskilt lönt)

Vad gäller det där med gemensam/ensam vårdnad så är det ju såklart inte så att en förälder får vårdnad "nästan oavsett vad" utan precis som du skriver så gör domstolen en saklig prövning av de skäl som läggs fram för och emot. Det är barnets bästa som ska vara avgörande. Inte någon förälders rättigheter.

Jag tror du förstår allt det där. Du låter klok och sansad. Men jag får alltid huvudvärk av svaren som dyker upp i såna här trådar. Så jag ville svara ändå.

Mvh A - som dömt i både vårdnads- och umgängesmål och i talan om faderskapsmål Och därför känner dig hyfsat trygg med att ha koll på läget :)

• Anonym (Barnet)
    Anonym (E.) skrev 2019-05-19 20:21:57 följande:

Det kan handla om föräldradagarna. Om den här killen, som tydligen blivit ofrivillig pappa, vill jävlas - så kan han, om han har del i vårdnaden, vägra att skriva över dagar på henne. Det är jättevanligt att killar i den situationen jävlas så. Då sitter hon där utan pengar när barnet är sju månader gammalt, och spädbarnsdagis finns inte i Sverige... barnet måste ha fyllt ett för att få börja på dagis. 

Det är verkligen inte jättevanligt. Han kanske inte vill skriva över dagar utan vill ta ut pappaledighet? Varför skulle han hindras att få nära kontakt med sitt barn bara för att mamman inte vill jobba?

Det finns kommunala förskolor i Sverige som tar emot barn från 6 månader.
  • Anonym (D)
    Anonym (E.) skrev 2019-05-19 20:21:57 följande:
    Det kan handla om föräldradagarna. Om den här killen, som tydligen blivit ofrivillig pappa, vill jävlas - så kan han, om han har del i vårdnaden, vägra att skriva över dagar på henne. Det är jättevanligt att killar i den situationen jävlas så. Då sitter hon där utan pengar när barnet är sju månader gammalt, och spädbarnsdagis finns inte i Sverige... barnet måste ha fyllt ett för att få börja på dagis. 

Anonym (Barnet) skrev 2019-05-19 21:27:41 följande:
    Det är verkligen inte jättevanligt. Han kanske inte vill skriva över dagar utan vill ta ut pappaledighet? Varför skulle han hindras att få nära kontakt med sitt barn bara för att mamman inte vill jobba? Det finns kommunala förskolor i Sverige som tar emot barn från 6 månader.

I detta fallet har barnet redan fyllt ett år och börjat på förskola. www.familjeliv.se/forum/thread/79633069-maste-jag-vara-med/1/nick/79633069
  • Anonym (n)
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-19 20:56:46 följande:

Ts

Även om han har delad vårdnad kan han självklart inte hindra dig från att flytta med barnet om det är inom samma kommun, så du har missuppfattat det helt.

Men nu det kan ju faktiskt vara så att man vill flytta utanför kommunen. Rätt vanligt att man gör det idag faktiskt.
    Dessutom behövs pappans godkännande vid byte av förskola och man kan behöva byta förskola även inom kommunen. En kommun kan vara ett stort geografiskt område.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (n) skrev 2019-05-19 22:03:15 följande:

Men nu det kan ju faktiskt vara så att man vill flytta utanför kommunen. Rätt vanligt att man gör det idag faktiskt.

Dessutom behövs pappans godkännande vid byte av förskola och man kan behöva byta förskola även inom kommunen. En kommun kan vara ett stort geografiskt område.

Fast hon skrev ju att hon ville flytta inom stan därav mitt svar. Spelar ingen roll om kommunen är stor hon skulle ha rätt att flytta med barnet utan hans medgivande ändå (alltså inom kommunen)
Svar på tråden Måste jag vara med?