• Anonym (Mamma)

    Okej att tvinga att läsa?

    Är det okej att tvinga ett barn med stora lässvårigheter att läsa högt inför en hel klass? Mitt barn har sån ångest över det här och jag tycker det är riktigt elakt att tvinga när de vet vilken kamp läsningen är för mitt barn.

  • Svar på tråden Okej att tvinga att läsa?
  • nernu

    Jag vill minnas att alla läste högt när vi var små. En del läste som ett rinnande vatten och en del stakade sig massor. Det var ingen stor grej.

  • ventilera mera
    Brumma skrev 2019-05-20 19:57:05 följande:

    Verkligen inte ok!

    Om läraren inte lyssnar på er föräldrar så skulle jag ta det vidare till rektorn.

    I min sons klass läser de aldrig högt för hela klassen (tvåan) utan de läser för sin kompis samt för läraren. Läraren parar ihop med ngn de vet att barnet är bekväm med och när man byter "läskompis" tas frågan upp med barnet först.


    Samma här, jag gör det med mina elever och båda mina barn har haft det systemet i sina klasser.
  • Brumma
    nernu skrev 2019-05-21 08:32:42 följande:

    Jag vill minnas att alla läste högt när vi var små. En del läste som ett rinnande vatten och en del stakade sig massor. Det var ingen stor grej.


    Fast hur vet du vad andra barn kände?

    Att det inte var en ator grej för DIG innebär ju inte att det inte var det för andra.

    Hade det INTE varit en stor grej för TS barn hade problemet knappast uppstått, eller vad tror du?
  • Anonym (Mia)

    Nej, ett så pass litet barn som mår dålig över att lösa högt ska inte behöva göra det. Min son går i tvåan och läser fortfarande väldigt stappligt. Han behöver inte läsa inför klassen, det är inget vi drivit utan lärarens egna bedömning. Han får dock som alla andra prata inför klassen då de redovisar projekt mm så det är nog ingen som tänker på att han aldrig läser.

  • Anonym (hm)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-20 17:07:06 följande:

    Är det okej att tvinga ett barn med stora lässvårigheter att läsa högt inför en hel klass? Mitt barn har sån ångest över det här och jag tycker det är riktigt elakt att tvinga när de vet vilken kamp läsningen är för mitt barn.


    Nej det är inte OK. Man måste börja att kanske läsa högt för läraren och sedan kanske för en liten grupp.
  • nernu
    Brumma skrev 2019-05-21 08:39:28 följande:

    Fast hur vet du vad andra barn kände?

    Att det inte var en ator grej för DIG innebär ju inte att det inte var det för andra.

    Hade det INTE varit en stor grej för TS barn hade problemet knappast uppstått, eller vad tror du?


    Jag menar att det fanns en spridning. Det var inte så att alla läste perfekt utom en så det var ingen som stack ut som särskilt dålig. Men vad vet jag. Alla sjuåringar kanske läser Kafka felfritt idag och ts barn är helt ensam. Så kan det ju vara.

    Låter som ett ypperligt tillfälle att bekräfta barnet i att det känns jobbigt och ändå peppa att fortsätta försöka.
  • Anonym (qwerty)

    Nej FY! Jag minns det där från när jag var barn. Jag hade inga problem. Men jag minns en kille i klassen som hade. Jag minns att jag tyckte det gick så långsamt och kanske satt jag och suckade. Han var inte mobbad eller så, men jag har tänkt i dag att det måste varit jättejobbigt för honom just i dessa situationer. Hela klassen sitter och suckar och vrider på sig när han stakar sig fram. 

    Så när mina barn började lågstadiet blev jag så glad över att se att det inte var så längre. Läsboken första året fanns i tre varianter, med olika mycket text. Den lättaste var kanske bara 2-3 meningar. Läraren läste hela det långa kapitlet för alla i början på veckan, sen övade varje barn i den bok som passade dem. Och på fredagen så läste de högt för varandra i små grupper med barn som låg på samma nivå, och ibland för läraren själv. Men aldrig för hela klassen. 

  • CarinaL26
    Anonym (Också mamma) skrev 2019-05-20 17:20:20 följande:

    Nej det tycker jag inte är ok! Om man vet att barnet har de svårigheterna är det bara grymt. När min dotter gick i 4:an tvingades hon redovisa en uppgift framme vid tavlan inför hela klassen. Hon blev så nervös att hon kissade. Vi fick byta skola för att hon skulle komma över det.

    Lider med din son!


    Åh nej, samma sak hände mig en gång i mellanstadiet när jag blev lina nervös. Hoppas allt gick bra för henne sedan.
  • Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-20 17:07:06 följande:

    Är det okej att tvinga ett barn med stora lässvårigheter att läsa högt inför en hel klass? Mitt barn har sån ångest över det här och jag tycker det är riktigt elakt att tvinga när de vet vilken kamp läsningen är för mitt barn.


    Detta tycker jag är svårt att svara på utan att vara mer insatt.

    Jag anser att man måste utmanas i sitt lärande och öva även på det som är svårt, men man får inte gå så långt att det sker på ett sätt som är förnedrande.
    Detta är en avvägning som måste göras i varje enskilt fall.
  • Anonym (Mamma)
    Tom Araya skrev 2019-05-21 16:01:57 följande:

    Detta tycker jag är svårt att svara på utan att vara mer insatt.

    Jag anser att man måste utmanas i sitt lärande och öva även på det som är svårt, men man får inte gå så långt att det sker på ett sätt som är förnedrande.

    Detta är en avvägning som måste göras i varje enskilt fall.


    Mitt barn behöver inte utmanas mer än hen redan gör i nuläget.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-21 16:25:43 följande:
    Mitt barn behöver inte utmanas mer än hen redan gör i nuläget.
    Det förstår jag
  • Anonym (Mamma till fyra)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-20 17:07:06 följande:

    Är det okej att tvinga ett barn med stora lässvårigheter att läsa högt inför en hel klass? Mitt barn har sån ångest över det här och jag tycker det är riktigt elakt att tvinga när de vet vilken kamp läsningen är för mitt barn.


    Jag tycker det är okej. I mina barns skola har de högläsning i princip dagligen. Barnen läser ett stycke var ur någon bok, ibland något de haft som läxa, ibland inte. En del barn läser flytande, andra tragglar sig genom orden och ingen gör någon stor sak av att alla är olika. Ska de lära sig läsa är ju just läsa det enda man kan göra för att bli bättre.

    Är samma sak med gymnastiken. Ibland blir den minst smidiga tvungen att göra någon övning inför klassen. Har en dotter som inte uppskattar detta då hon är ganska stel i grovmotoriken. Skulle aldrig komma på tanken att kräva att läraren ska låta henne slippa göra de motoriska övningar hon ogillar. Övar hon inte på det som känns svårt kommer hon sldrig att lära sig.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till fyra) skrev 2019-05-21 21:20:13 följande:

    Jag tycker det är okej. I mina barns skola har de högläsning i princip dagligen. Barnen läser ett stycke var ur någon bok, ibland något de haft som läxa, ibland inte. En del barn läser flytande, andra tragglar sig genom orden och ingen gör någon stor sak av att alla är olika. Ska de lära sig läsa är ju just läsa det enda man kan göra för att bli bättre.

    Är samma sak med gymnastiken. Ibland blir den minst smidiga tvungen att göra någon övning inför klassen. Har en dotter som inte uppskattar detta då hon är ganska stel i grovmotoriken. Skulle aldrig komma på tanken att kräva att läraren ska låta henne slippa göra de motoriska övningar hon ogillar. Övar hon inte på det som känns svårt kommer hon sldrig att lära sig.


    Det är inte samma sak som de lässvårigheter mitt barn har.
  • Bagar Bengtsson
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-21 21:21:42 följande:
    Det är inte samma sak som de lässvårigheter mitt barn har.

    Tror faktiskt det är värre att vara sämre i gymnastik då det är lite mer status i den åldern. Det är ofta de som är duktiga i gymnastik som har många kompisar i den åldern så du ska inte förringa detta.


    Visst hade vi högläsning i skolan på min tid. Vissa va bättre än andra. Jag var inge vidare men det fanns sämre elever. Det suckades runt om i klassen när vissa läste. Det  många lärare gör idag att man delar in elever i mindre grupper är jättebra. Ibland måste man dock bli utmanad. I årskurs ett kanske är lite tidigt men de måste ju lära sig.


    Jag hade väldigt svårt att hålla föredrag under hela min skoltid så jag förstår verkligen problemet.


     

  • Anonym (Mamma till fyra)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-21 21:21:42 följande:

    Det är inte samma sak som de lässvårigheter mitt barn har.


    Själfallet inte samma sak men känslan hos barnet är densamma för ett barn som har problem med motoriken. Detta blir väldigt tydligt föe både barnet och resten av klassen.
  • Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-21 16:25:43 följande:
    Mitt barn behöver inte utmanas mer än hen redan gör i nuläget.
    Men det är inget jag vet något om och kan göra en egen bedömning av.
  • Anonym (fd)

    Det går väl i linje med tidens curling av ungar.
    Tar det emot, så ska man genast slippa.
    Ingenting får vara jobbigt.

Svar på tråden Okej att tvinga att läsa?