• 2barnsmorsan

    Första mensdagen?

    Vad räknas som första mensdagen? Räknar ni från första droppen/första blodblandade flytningen eller från när det riktiga mensflödet kommer igång?

  • Svar på tråden Första mensdagen?
  • Mathilda999

    Jag räknar från blodblandade flytningar som ofta blir rent mensblod mellan 12-24 timmar. Främsta anledningen är att jag då säkerställer att jag räknar från samma tidpunkt vid varje ny cykel. Annars upplever jag att det blir svårt att hålla koll...

  • 2barnsmorsan
    Mathilda999 skrev 2019-05-21 12:57:28 följande:

    Jag räknar från blodblandade flytningar som ofta blir rent mensblod mellan 12-24 timmar. Främsta anledningen är att jag då säkerställer att jag räknar från samma tidpunkt vid varje ny cykel. Annars upplever jag att det blir svårt att hålla koll...


    Okej. Smart tänkt.

    Jag har gjort lite olika för ibland kommer min mens som en flod direkt och ibland kan jag ha några dagar av små spottings eller enstaka blodblandade flytningar innan. Men nu inser jag att jag inte vet min riktiga BIM? :/

    Ligger din alltid regelbundet när du räknar från första droppen?
  • Mathilda999

    Okej förstår, ja alltså jag har alltid samma tecken på mens - mens/bruna flytningar.

    En annan tanke om någon skulle fråga dig när du har spotting om du har mens - skulle du svara ja då? I vilket fall kan du ju följa den principen. Sedan tycker jag oavsett att du lägger in blödningarna innan mens för att kolla om det finns ett mönster, kanske är spottings var tredje mens eller liknande?

  • 2barnsmorsan
    Mathilda999 skrev 2019-05-21 13:08:29 följande:

    Okej förstår, ja alltså jag har alltid samma tecken på mens - mens/bruna flytningar.

    En annan tanke om någon skulle fråga dig när du har spotting om du har mens - skulle du svara ja då? I vilket fall kan du ju följa den principen. Sedan tycker jag oavsett att du lägger in blödningarna innan mens för att kolla om det finns ett mönster, kanske är spottings var tredje mens eller liknande?


    Tack för tips! Jag ska följa det lite noggrannare, skriva upp istället för bara logga i appen så att jag får koll.

    Jag brukar nog tänka att det är mens redan när jag har spottings men om jag räknar alla dagar från spottings till helt blödningsfri så blir det väldigt många dagar totalt jämfört med de månader som jag bara börjar blöda ordentligt från början.

    Jag vet inte vad det beror på riktigt, men det gör ju att jag får lite svårt att avgöra var den exakta starten är.
  • 2barnsmorsan
    Gimele skrev 2019-05-21 22:20:18 följande:

    Tips är mens app ?????? den hjälper mej!


    Jo jag har det men vet inte från vilken när jag borde skriva in första mensdagen. Från första enstaka droppen eller från när mensen kommer igång, för mig kan det skilja flera dagar vissa månader.

    Det var därför jag undrade hur andra gör. :)
Svar på tråden Första mensdagen?