• Wed 22 May 2019 18:43
    611 visningar
    13 svar
    13
    611

    Vi har haft sex bokstavligen en gång om dagen de senaste 5 månaderna men jag har fortfarande inte plussat!

    Som rubriken lyder, varje dag de senaste 5 månaderna och fortfarande ingen bebis. Vi båda vill, han har barn sen tidigare och jag har varit gravid en gång tidigare (abort). Så det bör ju inte vara något fel på oss. Eller?

    Vi dricker inte eller röker. Jag är dock överviktig, väger nästan 80 kg och är 160 lång. Kan det ha med saken att göra?

    Jag är så stressad, ledsen och känner mig fruktansvärt otillräcklig som hans fru. Även om han är hur lugn som helst och säger att det kommer om det kommer. Jag vill ju bara ha min bebis..

    Jag får aldrig positiva ägglossningstest men har regelbunden mens. Sexet blir så himla framtvingat nu när jag börjar bli desperat. Märker att han börjar tycka det är jobbigt. Vad ska jag göra? Någon som har erfarenhet eller råd? Kontakta vc? Gyn? Vad gör jag?

    /desperat tjej

  • Svar på tråden Vi har haft sex bokstavligen en gång om dagen de senaste 5 månaderna men jag har fortfarande inte plussat!
  • Wed 22 May 2019 19:09
    #1

    Eftersom du inte får positivt på ägglosningstest så borde du kontakta en gynekolog. Så kan de kolla upp hur det står det med din ägglossning.

  • Wed 22 May 2019 19:13
    #2

    Men om man har regelbunden mens och likt mensvärk ca 10-12 dagar innan mens betyder det inte att man har ägglossning?????

  • Wed 22 May 2019 19:15
    #3

    Det kan mycket väl vara så att du har ägglossning men att det inte syns på ägglossningstest men jag skulle ändå kolla upp det.

  • Wed 22 May 2019 19:15
    #4

    Absolut kan övervikt spela in när det gäller svårigheter att bli gravid. Eftersom du inte får utslag på ÄL-tester heller så hade jag kontaktat en gyn om jag var du. Sen så är det inte nödvändigt att ligga varje dag heller för att bli gravid. Varannan till var tredje är optimalt för att få bra kvalitet på spermierna var vad min gyn sa iaf :)

  • Wed 22 May 2019 19:20
    #5

    Så om jag ska kolla upp det vem är det jag kontaktar och vad ska jag säga till dom?

  • Wed 22 May 2019 19:27
    #6

    Eftersom ni båda varit gravida tidigare är det väl lika stor risk mannen har fått nedsatt fertilitet. Tyvärr är regeln i många landsting att man måste försökt själv i minst tolv månader för att bli utredda. Men så länge ni bott ihop minst så länge så är det ju bara att säga tolv månader

  • Wed 22 May 2019 19:28
    #7

    Kontakta en gynekolog och berätta som det är. Att du aldrig fått utslag på ägglossningtest och du vill utreda om du har ägglossning.

  • Marie7
    Wed 22 May 2019 19:28
    #8

    Försök få fatt i när din ägglossning kommer. Ha sex dagarna innan ägglossningen och under. Det är endast då du blir gravid. Och försök stressa ner. Stress hindrar kroppen. Andas. Ha inte sex varje dag. Det hjälper inte. Kram!

  • Wed 22 May 2019 19:31
    #9
    Krumelur skrev 2019-05-22 19:20:49 följande:

    Så om jag ska kolla upp det vem är det jag kontaktar och vad ska jag säga till dom?


    Kontakta en gyn och säg precis det du skrev här. Att du inte får nåt utslag på ÄL-test och att ni försöker bli gravida.

    Men sen såg jag nu att ni ju ?bara? har försökt i 5 månader. Förstår att det känns jättejobbigt men det är helt normalt att det kan ta upp till ett år med aktiva försök innan du blir gravid. Har för mig att medeltalet för par som aktivt försöker är 7 månader såg jag nånstans. Så än skulle jag inte oroa mig om jag va du. Försök att slappna av, ha sex 2-3 gånger i veckan istället. Kanske nån gång extra när du tror att du har ÄL. Har det inte hänt nåt om ett halvår till så har ni ju rätt att söka hjälp via landstinget för att göra en utredning!
  • Wed 22 May 2019 19:37
    #10

    Sluta tänk och njut av sexet istället ska du se att du blir gravid ganska snart

  • Wed 22 May 2019 19:46
    #11

    Tack för era svar. Blev lite lugnare i denna stress!

  • Fri 24 May 2019 11:18
    #12

    Jag tycker du ska ringa och boka in en tid hos en gynekolog för att få råd om hur du ska tänka kring din ägglossning och hur du ska kunna hitta din ägglossning lättast.

    Tycker inte att du ska oroa dig, 5 månader är inte en lång tid för att försöka bli gravida. Men jag vet att det känns som en evighet.

    Lycka till!


  • LLW
    Sat 25 May 2019 18:15
    #13

    1. Sex varje dag är inte optimalt. Dels är det påfrestande att tvinga fram det och dels är det inte det bästa för spermierna. Varannan, var tredje dag är rekommenderat, om du vet när du har ägglossning vilket du inte verkar veta.

    2. Att ha försökt i fem månader utan resultat är inget konstigt. Upp till ett år är helt normalt, MEN eftersom du inte fått utslag på ägglossningstesten än tycker jag att du ska kolla upp det. Hade du vetat att du haft ägglossning hade det inte varit något att oroa sig för, men lider du av tex PCOS är det bra att få reda på det så snart som möjligt.

    3. Övervikt spelar tyvärr en stor roll kring hur fertil men är, men behöver inte vara ett hinder. Men om man redan har problem kan vikten vara nödvändig att ta tag i först.

    4. Din stress, din oro och dina tankar HAR INGENTING MED DIN FÖRMÅGA ATT BLI GRAVID ATT GÖRA. Blir galen på folk som skriver sånt, det är så dumt att försöka skuldbelägga kvinnan på det sättet! Kvinnor blir gravida i krig och misär, bara det borde vara bevis nog. Däremot kan det vara bra för ditt psyke i längden att försöka hitta ett sätt att distrahera dig från jobbiga tankar, men det kommer inte att påverka om du blir gravid eller inte.

    Ring till kvinnokliniken i ditt landsting och berätta att du inte fått utslag på testerna och att ni försöker skaffa barn, men var beredd på väntetid beroende på vart i landet ni bor.

Svar på tråden Vi har haft sex bokstavligen en gång om dagen de senaste 5 månaderna men jag har fortfarande inte plussat!