Anonym (Bort) skrev 2019-06-02 23:34:21 följande:
Det skulle bli färre överklaganden om de inte gjorde så många chansningsavslag, där de hoppas att man inte ska orka driva det vidare.
Överklaganden tar nog inte särskilt mycket av deras tid, då i stort sett allt skickas till förvaltningsrätten.
Kraven till kontakt och kommunikation har de än då, det är lagreglerat. Det jag efterfrågat är i stort sett bara sådant de ändå skulle ha kommunicerat, inga konstigheter.
Om myndigheten har problem att hinna med sina lagstadgade plikter är det ett internt problem att lösa, inte mitt.Jag ställer frågor, helt normala enkla frågor i viktiga saker de har skyldighet att lämna information om, inte sällan per automatik....de väljer att inte svara...
Min skuld eller dina förutfattade meningar?Vad får du detta ifrån? Du har väl ingen aning om soc-sekr givit något svar och i så fall vad? Varför sitter du här och bygger upp din egen ihopfantiserade version?
Det säger väl mer om dig än mig!?
Klart att överklaganden tar tid! Först ska en bedömning göras: Baserat på det klienten nu anför, ska en omprövning göras? Om inte, så ska ett yttrande skrivas samt tusen kopior tas (ansökan, överklagan, ev journalanteckningar, utredning och beslut + ev annat som kan vara relevant t ex normberäkning). När allt är insamlat, utskrivet och kopierat skickas det till förvaltningsrätten. Och det är en sådan här procedur per överklagan.
Bifall går mycket fortare att skriva och resulterar i gladare klienter, så jag har svårt att tro att socialsekreteraren ger avslag för att göra det lätt för sig.