Inlägg från: Anonym (Jösses) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jösses)

    Hur bli av med socialsekreterare?

    Anonym (Bort) skrev 2019-05-27 14:25:53 följande:

    I nuläget misstänker jag även slarv med handläggning av överklaganden.

    Har skickat in 20-30 st sedan i januari, ca 5-10 per månad, har bara fått bekräftat från förvaltningsätten att de mottagit de jag lämnat i februari.


    Jag bara misstänkte innan att du är en sådan klient som är jobbig. I och med detta inlägg bekräftade du detta. Du har helt enkelt tröttat ut din socialsekreterare. Jag gissar att han/hon håller på att gå i väggen pga dig. Vet du hur krävande det kan vara att hantera en överklagan? Och du skickar 5-10 stycken per månad. Utöver dina överklaganden måste din socialsekreterare hantera övriga delar i ditt ärende samt hantera övriga klienters ärenden. Vill du ha en någorlunda normal relation med soc så tänk ett varv extra innan du överklagar. Känns som att du gör detta enbart för att jävlas.
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (Bort) skrev 2019-06-03 00:17:02 följande:

    Ja, jag är antagligen en jobbig klient som överklagar beslut som klienten anser felaktiga, för det har de flesta varken ork eller kunskapen till.

    Men det är inte ett problem som får göras till mitt, det ingår fortfarande i myndighetens och myndighetens tjänstemäns skyldighet att hantera.

    Nej, jag gör inte detta för att jävlas. Jag överklagar bara det jag faktiskt är övertygad om är ett felaktigt beslut.

    Däremot tror jag de jävlas lite med mig, genom att hela tiden påpeka krav på mig, men aldrig svara på krav som ligger på dem och genom chansningsavslag som de säkert förstår själva inte är rätt enligt lagar och regler.

    Jag upplever det som en öttröttningstaktik de kör med.

    Om mina överklaganden och krav på kommunikation upplevs lika tillbaka så är det inget jag kan ha dåligt samvete över, för det hade ju inte behövt vara så, med ett bättre bemötande från deras sida.


    Men du är en del av problemet som är svår att hantera. Att gömma dig bakom vad en myndighet är skyldig till håller uppenbarligen inte. Du ser ju resultatet.

    Det finns inget chansningsavslag när man jobbar på soc. Däremot kan man ibland fatta fel beslut. Eftersom du tror dig besitta mer kunskaper än din socialsekreterare (vilket en del klienter tror) och därför är otroligt krävande så ja, de undviker säkert en hel del onödigt "brus" ifrån dig. Så måste man göra ibland som socialsekreterare för att kunna avsätta tid och arbete på det som faktiskt är väsentligt i ärendena. Du har satt dig på tvären och försöker tvinga till dig det du vill ha med bland annat motiveringen om att du och de dina minsann betakat skatt. Det håller absolut inte.

    Tänk längre än näsan räcker; hur hade du klarat dig om soc inte fanns?
  • Anonym (Jösses)

    Jag är också väldigt säker på att din socialsekreterare inte vill ha dig som klient men det finns nog ingen öppning hos någon annan att ta över ditt ärende.

  • Anonym (Jösses)
    Anonym (Bort) skrev 2019-06-03 00:50:29 följande:

    Nej, att jag ställer lite krav på att de tar sitt lagstadgade ansvar får inte ses som ett problem hos mig, då är man ute och cyklar. Problemet upptår ju i det läget de tummar på detta och vill vara lite bekväma.Vad grundar du det på?Jag tror inte jag kan mer än de, men jag tror de tror de kan fatta beslut med den fördelen att de flesta inte vet vad lagar och regler egentligen säger.

    De vet således att de i många fall fattar ett felaktigt beslut, men att de kan göra det utan konsekvenser.

    Anser man att det arbete man är förpliktigad att utföra är "onödigt brus", för att det efterfrågats och inte initierats av dem själva så ska de nog byta jobb.

    Jag vet inte hur du får det till att hantering av överklaganden och att informera klinenten om detta eller att skicka begärd dokumentation skulle utgöra en icke väsentlig del av arbetet? Vad som är väsentligt kan inte bara ses ur myndighetens synpunkt, utan även ur klientens synpunkt.Jag har aldrig använt den motiveringen i varken ansökningar eller överklaganden, utan bara sådant som står i lagar och riltlinjer i förhållande till min verkliga situation.Det vet jag inte, men det hade i alla fall givit lägre skatt...

    Vad tänker du själv om du betalar dyrt för en dålig produkt?

    Vilket ansvar vill du lägga på leverantören och vilket ansvar ska du själv ta?

    Garantier och försäkringar...ska de gälla och när ska de gälla eller är de bara något man ska betala för?


    Du gömmer dig bakom lagar och riktlinjer för att inte behöva möta konsekvenser av dina trakasserier. Du kommer i de flesta fall ändå inte få rätt eftersom det ju verkar som att de i stort följer de lagar och regler som du tror dig besitta så mycket kunskaper i. Om du slutar att snöa in dig i vad det nu är som du snöat in dig på så ska du nog se att knutarna börjar lösas upp. Alla lagar och regler som finns för utomstående är mer generella. När socialsekreteraren fattar beslut kommer det långt fler detaljer som finns i alla dessa regelverk.

    Som sagt så kan du inte tvinga till dig nånting från en myndighet. Dessutom anses alla dina många månatliga överklaganden som oseriösa och som något stört. Snart kommer inte ens förvaltningsrätten att ta dig på allvar. Utöver detta finns en risk att allt detta vänds mot dig som trakasserier och du KAN riskera en polisanmälan plus att du är en uppenbar arbetsmiljöproblem för socialsekreterare.

    Som frågat innan; hur hade du gjort om inte soc fanns? Börja agera utifrån DEN tanken.
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (va?) skrev 2019-06-03 20:00:28 följande:

    Vet du hur krävande det är att vara i kontakt med det sociala systemet?

    Jo, även socialsekreterare är människor: De följer också vägen med minst motstånd. Att tro annat är naivt.


    Ja, såklart jag vet hur krävande det kan vara. Det sista du skrev var det som var naivt...
Svar på tråden Hur bli av med socialsekreterare?