• Anonym (va?)

    Hur bli av med socialsekreterare?

    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-03 00:07:06 följande:
    Jag bara misstänkte innan att du är en sådan klient som är jobbig. I och med detta inlägg bekräftade du detta. Du har helt enkelt tröttat ut din socialsekreterare. Jag gissar att han/hon håller på att gå i väggen pga dig. Vet du hur krävande det kan vara att hantera en överklagan? Och du skickar 5-10 stycken per månad. Utöver dina överklaganden måste din socialsekreterare hantera övriga delar i ditt ärende samt hantera övriga klienters ärenden. Vill du ha en någorlunda normal relation med soc så tänk ett varv extra innan du överklagar. Känns som att du gör detta enbart för att jävlas.
    Vet du hur krävande det är att vara i kontakt med det sociala systemet?

    Jo, även socialsekreterare är människor: De följer också vägen med minst motstånd. Att tro annat är naivt.
  • Anonym (va?)
    Anonym (Jösses) skrev 2019-06-08 01:55:58 följande:
    Ja, såklart jag vet hur krävande det kan vara. Det sista du skrev var det som var naivt...
    Naivt att tro att alla inte får samma behandling?

    Det är människor som tolkar lagen och tar besluten, inte maskiner.
  • Anonym (va?)
    oAnonym191 skrev 2019-06-03 10:55:18 följande:

    Det vanligaste felet jag ser hos männisor är att de ringer eller kontakter kundservice, myndighet osv och börjar skälla på personen som svarar, eller så börjar de gnälla över hur förfärligt något är. Eller båda.

    Personen som svarar kan hjälpa dig men då behöver de veta vad du behöver för hjälp och hur de kan ge den till dig. INGET ANNAT.


    Nja, nu sitter ju den personen där som första kontakt, så vem skulle man annars skälla på?

    Eftersom den som klagar faktiskt inte har andra att vända sig till, är det kundservicens uppgift att skicka personen vidare eller vidarebefordra upplysningar  och feedback till sin överordnade.

    Ofta blir man mött med skuldbeläggande ("det är ditt eget fel"), ansvarsvägran ("jag kan inte göra något") och försvar ("du ska inte tala så till mig" eller andra standardfraser från kursen i konfliktlösning). 

    Klart att folk blir frusterade och kommer i affekt. 
Svar på tråden Hur bli av med socialsekreterare?