• Lumas

BIM juli 2019

Lyckoklöver skrev 2019-07-19 19:36:35 följande:

Det var nog inget spökstreck på det andra från clearblue. Nu blev allt väldigt verkligt :)

GRATTIS !!
  • Lumas
    Pyret13 skrev 2019-07-19 23:48:39 följande:

Kan det vara tvillingar? Då producerar man väl mkt mer hcg, vilket skulle kunna ge det resultatet på testet då du kommer upp snabbare i samma mängd som du kanske gjort med ett barn i den perioden. Vet inte alls, bara en tanke.

i vårat fall är det inte helt omöjligt faktiskt. Vi får se vad dom säger på ultraljudet den 20/8 :)
    Espresso skrev 2019-07-20 06:33:47 följande:
    Med första barnet fick jag 2-3 veckor på digitalt på äl+14 så det är nog inga konstigheter. Inga tvillingar för mig pga det.
    men kan ägget alltså bli befruktat så snabbt som en dag efter äl? Och vet du hur testet kan "veta sånt"? Haha förlåt för dumma frågor men jag är lite förvirrad och nyfiken! Kanske då att spermierna har legat där och väntat redan innan ägget släppte? Mycket intressant det här :D

tack för era svar tjejer <3
  • Lumas
    Pyret13 skrev 2019-07-20 07:36:37 följande:

Spännande! Och grattis oavsett en eller två små!

Taack <3
  • Lumas

Fick konstaterat MA idag så får snällt hoppa till augusti tråden :'(

• Lumas
    glitterhitta skrev 2019-07-23 14:59:21 följande:

Hur har de kunnat konstatera det? Det är ju för tidigt för att ens kunna se någonting på ultraljud ännu.

Läkaren sa att han endast såg en hinnsäck som motsvarar v 5+6 och mitt HCG va för lågt (740) gentemot vad det borde vara i motsvarande vecka.
  • Lumas
    Lustablong skrev 2019-07-23 18:11:27 följande:

Vilken vecka skulle du varit i?

Enligt måtten på hinnsäcken 5+6. Enl senaste mensen 5+3.
    glitterhitta skrev 2019-07-23 18:19:02 följande:

Men låg inte du någon dag före mig bara? Jag är äl+15 idag, alltså vecka 4+1 idag och då hade det inte synts något och den nivån hade inte alls varit för låg då.

Se svar ovan.
  • Lumas
    glitterhitta skrev 2019-07-23 18:19:02 följande:

Men låg inte du någon dag före mig bara? Jag är äl+15 idag, alltså vecka 4+1 idag och då hade det inte synts något och den nivån hade inte alls varit för låg då.

Och äl+17
  • Lumas
    glitterhitta skrev 2019-07-23 19:56:53 följande:

Men då är du ju bara i vecka 4+3 idag, inte alls konstigt att ingenting syns och att hcg var 740. Du ska väl tillbaka för att ta ett nytt hcg och ultraljud?

Ja alltså dom räknar ju från senaste mensens första dag, som för mig va den 16/6. Fick positiv ÄL den 6/7. Jag känner mig så förvirrad just nu och helt förstörd. Hoppas du har rätt och att de endast är pga de som dom inte kan se nåt :(. Ska ta blodprov igen på torsdag för att kontrollera min hcg och har remiss till gyn för ett nytt ultraljud (vul) senast nån gång under nästa vecka.
  • Lumas
    glitterhitta skrev 2019-07-23 23:40:40 följande:

Nej då är det ju inte så konstigt då det skiljer sig så pass mycket, ägglossningen sker dessutom 12-36 timmar efter det positiva testet så det kan ha varit den 7 eller 8. Nästa vecka kan också vara för tidigt för att se någonting då du är ca 5+5 på fredagen. Du sa aldrig om att ägglossningen var senare?

Hur kommer det sig att du fick göra ett ultraljud och ta blodprov? De brukar snåla med det väldigt mycket.

Nu skiljer det dig ju bara 3 dagar för min del så jag kommer nog säga rätt datum när jag bestämmer mig för att ringa bm men hade det varit mer än 5 dagar hade jag absolut satt sista mensdagen som 14 dagar före ägglossningen så det inte ska diffa allt för mycket vid RUL. Och för min egna skull.

Alltså dom ringde mig från sjukhuset i morse och bad mig komma in igen. Måste vänta tills mina nya blodprover som jag ska ta i morgon för att se om mitt HCG går upp. Men läkaren vi träffade idag gjorde nytt vul och sa att vi inte skulle oroa oss i onödan och att de kanske inte alls är en MA?! Jag går psykiskt sönder. Hon sa att de e alldeles för tidigt för att se ett eventuellt foster och gulesäck. Och jag har varken ont eller blöder. Testade på skoj i dag att ta ett graviditetstest mitt på dagen (hade hållt mig i knappt 2h) och det visade såhär. Övre är det testet jag tog nu och den med två är en jämförelse bild på det test jag tog med morgonurin i förrgår:

• Lumas
    glitterhitta skrev 2019-07-24 18:04:54 följande:

Men varför fick du göra ett ultraljud och ta blodprov från första början?

Det är väl självklart att det inte är ett MA, iaf inte just nu. Du ligger max en dag före mig och det syns ingenting på ultraljud just nu då embryot är ungefär lika stort som ett vallmofrö. Det låter väldigt konstigt alltihop.

Jag ringde in då mina graviditetssymptom försvann i samband med första lilla blödningen. Har en historia med problemgraviditeter och har spenderat många av mina graviditeter på sjukhus. Så när jag kontaktade dom så erbjöd dom mig blodprov och ett vul för att se om det fanns några uppenbara"problem" och sen för att även kunna följa upp min hcg nivå. Sen att jag i går verkade hamna hos sjukhusets mest inkompetenta läkare måste ha varit ren otur, en sommarvikarie jag aldrig sett förut.

Läkaren jag fick träffa idag ifrågasatte till och med att han i journalen från i går hade skrivit tidigt missfall. Jag är ärligt talat så upprörd att jag inte vet vad jag ska ta mig till!!

Jag vågar inte svara på hur sjukvården i Sverige fungerar då jag inte bor där längre.
  • Lumas
    Bellaa123 skrev 2019-07-24 15:36:25 följande:

Alltså jag tycker du verkar ha träffat en inkompetent läkare som ens gjorde ett vul på dig när du inte ens var tre veckor efter ägglossning... helt onödigt och skapar bara massa ångest hos dig!! Det enda rimliga att göra så tidigt i graviditeten är två-tre hcg-prov för att se hur det utvecklas. Tycker du ska försöka att inte oroa dig förrän du ser resultatet på hcg. STRUNTA i vad den första läkaren sa efter vul!!!!!

Kram!

Tack snälla för dina peppande ord <3 ja som jag svarade till glitterhitta så verkade jag hamna hos sjukhusets mest inkompetenta läkare och de måste ha varit ren otur, en sommarvikarie jag aldrig sett förut.. detta är fruktansvärt psykiskt påfrestande :'(

Ska lämna HCG prov igen i morgon och hoppas att det har gått upp som det ska.
  • Lumas
    Bellaa123 skrev 2019-07-24 15:50:01 följande:

Om du googlar på "HCG dagar efter ägglossning" kan man se tabeller för hur hcg ska ligga på ett ungefär x antal dagar efter ägglossning. Ditt resultat är inte alls lågt för att vara 17 dagar efter ägglossning.. vad är det som tyder på att du har ett MA? Förutom den dåliga läkarens uttalande om foster/hinnsäcken. I normala fall får man inte göra vul så tidigt just på grund av att du inte kan se något särskilt givande då :)

Ja jag har googlat hela kvällen och vad jag kan se så ligger jag inte alls lågt? Kan säga att han gav ett allmänt oprofessionellt intryck då han hade "fusklappar" med ta eller och massa annat jox. Just i den stunden va jag redan så ledsen när han sagt att de va ett MA så jag ifrågasatte inget, va förtvivlad och förvirrad :(. Men ju mer tiden gått så blir jag bara mer o mer förbannad. Känner att en anmälan till pstientombudsmannen vore på sin plats nästan..
  • Lumas
    Okej tyvärr är det omöjligt att göra den här historian kort so here we go:

I Fredags förra veckan så fock jag en liten rosa blödning, i den så fanns det spår av färskt mörkare blod men ytterst sparsamt. Jag försökte intala mig själv att "ingen panik d
    et här kan va ett blodkärl som brustit, lugn Emma". Gick och la mig och morgonen därpå så kom det fortsatt färgade flytningar, det i kombination med att mina graviditetssymptom såsom illamåeende, växtvärk, halsbränna etc hade försvunnit, fick mina varningsklockor att ringa. 

Jag kontaktade därför sjukhuset på måndagen pga min oro att jag hade drabbats av ett MA och att kroppen inte själv kunde eller tänkte stöta ut graviditeten. Så jag bad om att få komma inpå en koll samt lämna blodprov för att kontrollera min hcg nivå. Fick en tid på tisdagen, lämnade prov och fick sen träffa en manlig gynekolog som va sommarvikarie. Han gjorde en VUL och konstaterade att han endast såg en hinnsäck och inget annat. Han va väldigt hårdhänt under förloppet och när han med instrumet skulle kontrollera min livmodertapp så släppte den ut gammalt blod. Han verkade då bli stressad och ursäktade sig för att be om en annan läkares åsikt och försvann därefter ut ur rummet. När jag hade klätt på mig mina underkläder så va han tillbaka och sa att det dessvärre inte va någon mer på plats men att vi kunde röra oss tillbaka till hans "kontor". Väl där inne så säger han att "ja det är vanligt att kroppen stöter bort sånt som inte är livsdugligt. i ditt fall så har den bara inte kommit igång helt själv ännu". Han fortsatte predika om hur vanligt det var etc etc. Jag frågade om jag kunde ha nåt hopp men han sa att mitt HCG värde va alldeles för lågt för min vecka (jag var då i v 5+2 och hade ett värde på 730 och han ansåg att jag borde ha legat på minst 1400 för att det skulle va en hälsosam/aktiv graviditet). Han gick sen igenom mig hur jag skulle bete mig vid ev smärtor samt större blodmängder, eventuella skrapningar, operationer osv. Jag skulle också tillbaka efter 48 timmar för att ta ett till HCG prov så att vi skulle se att det gick ned som det skulle o inte va ett utomkveds. Knäckt åkte jag sakta hem och kände en enorm tomhet. hemligheten man tidigare gått och ruvat på va nu i stället en sorg ????.

Nu kunde jag enbart gå runt och vänta på att börja blöda ut det som skulle va min och min mans lilla bebis. Livet va inte rättvist och jag va så arg över att min kropp lurat mig, även om jag visste att det inte va mitt fel.

Jag vaknar på onsdagen av att sjukhuset ringer och ber mig om att komma in på ännu en kontroll. Denna gång till en annan läkare som är en kvinna och som vi har haft förut med våra tidigare barn. Jag blev såklart orolig och trodde att nåt va allvarligt fel eller att dom kanske skulle hjälpa mig och min kropp att komma igång så att jag skulle slippa tortyren med att bara vänta. Men när vi väl kommer på plats så vill hon göra en ny VUL. Hon tittar och mäter min fosterhinna och konstaterar att allt ser bra ut och att det är alldeles för tidigt för att se nåt annat än just en hinna. Mina blodblandade orange aktiga flytningar va helt normala, förekommer mer ofta än sällan i tidig graviditet. Hon kunde inte se nåt avvikande och när hon läste den föregående mannens anteckningar så skakade hon bara på huvudet och sa " tidigt missfall?". -"Hur kan han diagnostisera ett missfall när det inte finns några tecken på missfall, ja jag undrar ibland ja hur vissa fungerar, och dina HCG värden är helt normala för din vecka". Jag fattade ingenting, ena stunden va det lilla livet slut innan de knappt hunnit börja, och i nästa så är allt som det ska? Vi kommer överens om att jag ska komma in igen nästa dag (dvs 48 timmar efter senaste hcg prov) för att lämna ett till prov så att vi kan följa upp nivåerna att dom går åt rätt håll, dom ska ha fördubblats på den tiden för att räknas som en "normal" graviditet.

Åker hem, försöker få tiden att gå, men den sniglar sig fram. Kan knappt sova på natten, vaknar tidig morgon efter ha sovit kanske 2 h totalt. Åker iväg till labbet och lämnar provet. Hade fått en telefontid då läkaren skulle ringa upp mig vid 16 tiden. Kändes precis som om man väntade på en dom som kunde bli antingen en dödsdom (igen) eller ett mirakel! Vi hinner knappt hem innan telefonen ringer och jag ser att det är sjukhuset. Katastroftänk om jag har så tänkte jag såklart att de här kan inte va bra, hon vill bara få slut p åmitt lidande. Men snabbt så tjoar hon ut att mitt HCG ligger på 1500 och har därmed fördubblats! Grattis du har en graviditet som beter sig precis så som den ska göra. Den lilla blödningen som kommer och går kan va ett blodkärl eller sköra slemhinnor.

Och nu sitter jag här, vet knappt om jag vågar glädjas igentligen men har lovat mig själv att NJUTA av varje dag jag får nu <3 Jag menar, vad som helst kan fortfarande hända men nu fick jag extra tid med min lilla rackare där inne och jag tänker värdesätta varenda minut.

Kan tillägga att jag kommer att göra en anmälan till patientombudsmannen ang läkaren som sa och diagnostiserade mig med MA/tidigt missfall. TÄNK om jag hade gått ut och festat och "dränkt mina sorger". Jag övervägde faktiskt att köra ett riktigt HÅRT träningspass och ta en feting-lång rask promenad för att skynda på att kroppen skulle blöda ut. Tänk om jag hade gjort allt det.. och istället orsakat att min egentligen friska graviditet hade äventyrats och avslutats? Usch vågar knappt tänka tanken ????.
  • Lumas
    glitterhitta skrev 2019-07-24 23:58:25 följande:
    Nej vet du vad, andas och återhämta dig! Just för tillfället är du absolut gravid och det ligger väldigt bra till. Nästa gång du har kontakt med det stället ska du också berätta att du hade ägglossning 7 eller 8 juli iom positivt äl-test den 6 juli.

Du ska se att hcg ligger högre efter nästa mätning!
    tack för din pepp betyder massor! Jag är gravid, mitt HCG låg på 1500 idag <3
  • Lumas
    Anonym (Tidigt) skrev 2019-07-25 21:14:41 följande:

Tur allt slutade väl, men tänk såååå mycket pengar och resurser som sjukvården slösat för att du inte kunde heja dig. Men för allt i världen, anmäl till patientnämnden.

Och hur menar du riktigt med "inte kunde vänta"? Du har ingen aning om min medicinska historia och varför jag behöver uppsöka vård i dom lägena jag gör :) Du tycker alltså att det som hände va acceptabelt? Att anmäla (eller meddela om du tycker att det låter mildare, för de är samma sak) är för att hjälpa till för att kunna förbättra vården och sättet en arbetar på ^^,
  • Lumas
    Mima93 skrev 2019-07-25 21:19:34 följande:

Vilken lättnad för dig! Måste kännas såå skönt! Fruktansvärt hur du blivit behandlad :( Håller tummarna att allt går bra för dig nu <3

/från en annan Emma

Tack snälla och detsamma till dig <3
    glitterhitta skrev 2019-07-25 20:23:00 följande:

Och det ligger HELT i linje med din ägglossning! Vem vet vad som händer framöver men det är bara att ta en dag i taget och blicka framåt!

Exakt! Helt rätt, tack igen :)
  • Lumas
    kronisktförvirrad skrev 2019-07-25 22:03:16 följande:

Ja stort grattis till dig! <3

Tack fina <3
    glitterhitta skrev 2019-07-25 22:51:22 följande:

I månadskiftet mars/april kommer våra bebisar, så är det bara ????

Ja du har så rätt <3 om du ville va med i Facebook gruppen jag nämnde förut så skicka meddelande åt mig här på FL så kan jag fixa in dig :)
Svar på tråden BIM juli 2019