• Blomkvast

    När kommer gravidmagen?

    Hej! Jag är snart i vecka 9 och magen är uppsvälld så jag kan inte ha tajta kläder eftersom det inte är en ?riktig? gravidmage ännu, utan ser typ bara smygfet ut , känner mig inte snygg alls. Detta är mitt första barn så vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Jag är 160cm lång och normalbyggd innan graviditeten vägde jag 55kg , men nu väger jag nästan 58 redan! Hur ska det här sluta?

    Vad ska jag förvänta mig? Finns det nån här inne med typ samma kroppsstorlek som mig och hur blev magen för er? När börjar man fatta att det är en gravidmage?

  • Svar på tråden När kommer gravidmagen?
  • IceKitten

    Det du upplever just nu är inte gravidmagen utan svullna tarmar osv. Väldigt vanligt och försvinner oftast igen.

    Min "riktiga" mage kom runt v 20 men det är väldigt individuellt. Den magen är betydligt finare, fastare och inte alls lika degig :p

  • Anotherone

    För mig har svullnaden kommit rätt snabbt båda gångerna, men sen har det lagt sig kring v 8-9 nånstans.
    I v 13-14 har jag fått en liten bebismage som jag själv sett och känt. Alltså om jag legat på rygg på morgonen tex så har jag inte kunnat dra in magen helt längre utan det har blivit en liten bulle.
    Men först kring tiden för RUL, alltså runt v 20 har man riktigt sett att det varit en gravidmage och inte bara "för många bullar".

  • 2barnsmorsan

    Efter vecka 20 brukar den komma. Med mitt andra barn syntes ingenting före v.22. Jag kunde dock känna bebisen från ca v.15.

  • Sasu

    min kollega som vägde runt 50 fick knappt någon mage alls, började inte synas förrens hon var någon månad från BF, liten bula typ, men det är väldigt individuellt vilken mage du får!

  • Canama

    Och angående vikten: vissa går upp 5kg och andra 25kg. Jag hör till den senare sorten. Enligt barnmorskan är de bara så vissa kroppar fungerar. Tog mig ganska länge innan jag kunde acceptera att gå upp så hutlöst i vikt utan att frossa i skräpmat och godis...

  • Succisa

    Jag har nu börjat få min gravid mage är i V 32. Har fortfarande mina vanliga kläder, folk tror inte att jag är gravid pga att min mage inte syns. Längtar och hoppas på att det blir en liten mage som syns iallafall

  • Mela88

    Jag är i vecka 4+5 och är jättesvullen jag med. Måste gömma magen så jag annars äe platt som en planka. (Vet att det bara att svullna tarmar och inte bebis. Mitt tredje barn och fått mage tidigt med båda. Svullnaden har vart kvar tills riktiga magen kommit. Men sett den riktiga kulan genom att ligga på rygg och den vart kvar där.

    Vecka 14-16 har jag haft kula med båda barnen. Vid rul så har magen vart riktigt runt o go :)

  • Jilka

    Jag var också jättesvullen. Jag upplevde att svullnaden inte hann gå ned förrän min riktiga mage började komma, då var jag kanske i v 17? Men den såg ju fortfarande större ut pga svullnaden, men snyggare större om du fattar. Jag gick upp 25 kg, från 65lg-90kg, 7 kg de första 12 veckorna. Men nu har jag bara 4 kg kvar, utan att ha ansträngt mig så värst (promenerar varje dag men fikar också varje dag) och sonen är 4,5 månader och jag har helammat. Jag var lite orolig innan, men har förstått att det är väldigt individuellt. Har vänner som gått upp lite men inte gått ner nåt alls trots mer aktiv livsstil än jag osv.

  • jojjea

    Jag är också ca 160 cm lång och vägde 53 innan jag blev gravid. Har varit jättesvullen sen i v 7-8 och är nu i v. 13. Har gått upp ca 3 kg men magen putar ordentligt. Går typ inte att dölja längre, har börjat få många frågor av bekanta och kollegor och alla ser lite snopna ut när jag berättar att jag bara är i v 13. 

Svar på tråden När kommer gravidmagen?