• Sasu

    Ryggbedövning

    Hej!


    Har de senaste 2 månaderna blivit matad med bara snack om ryggbedövning från både barnmorska och narkosläkare, har inte blivit erbjuden eller fått någon info om annan sorts smärtstillande alls till förlossningen, utan har bara hört att jag borde ha tidig ryggbedövning med kateter, för att "då känns inte värkarna och att förlossningen gör jävligt ont!" DUH! jag vet att det kommer göra ont, men att inte ens få info om andra hjälpmedel såsom lustgas, lokalbedövning inne i slidan i förlossningsskedet eller de andra hjälpmedel som finns.. det känns som de försöker tvinga mig till att ha ryggbedövning.


    Jag är fullt medveten om att de inte kan tvinga mig till ryggbedövning. Har inte haft ångest inför förlossningen innan, utan har varit positivt inställd till förlossningen, trots att det är min första. Men nu börjar jag få ångest över förlossningen för att det känns som att de kommer pressa mig att ha ryggbedövning inne på förlossningen också!


    Känns som ingen tar mig på allvar när jag säger att jag vill ha mer info om andra smärtstillande, utan jag får kolla upp information på nätet istället..


    Jag har heller inte fått någon förklaring till varför de vill att jag ska ha ryggbedövning? Är det för att jag har högt BMI? eller är detta bara standarden nuförtiden?


    Jag är så aktiv jag kan vara, tar promenader och äter nyttigt, gör så mycket bäckenövningar jag klarar av (trots foglossning).. Försöker hålla min kondis så bra som möjligt för att orka med förlossningen.


    Har hört upplevelser från andra att de har fått kraftig huvudvärk och ryggsmärtor flera månader efter förlossningen som orsakades av ryggbedövningen!


    Jag vill gärna höra med er som har fött med ryggbedövning, hur var eran upplevelse med ryggbedövning?


    Har ni fått problem efteråt och kunde ni vara uppe och gå under öppnings skedet?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-31 16:21
    Pratade med barnmorskan idag hur jag tyckte och kände och fick då mer information om de andra smärtstillande! :) BM sa att det jag ska tänka på att smärtan man känner under förlossningen är en positiv smärta som för med sig något positivt. Vilket jag tycker är ett väldigt bra synsätt!
    Efter jag har läst igenom era upplevelser är jag absolut mer öppen för ryggbedövning då det verkar vara med positiva upplevelser än negativa. Har också hört att narkosläkarna på kristianstad CSK är väldigt duktiga :)

    Tack för alla svar! <3
  • Svar på tråden Ryggbedövning
  • Griseknoen35

    Med första barnet fick jag ryggbedövning. All smärta försvann och jag känd inte va värkarna alls. När bm ville att jag skulle krysta ville jag mest att hon skulle lämna mig ifred så jag fick sova. Det slutar med att två damer står inne i rummet, en mellan mina ben och en hängandes över min mage som skriker att jag ska krysta. Jag kände ingenting.

    Med andra barnet försökte de sätta ryggbedövning, efter 8 stick i ryggen gav de upp. jag fick huvudvärk och smärta i ryggen i några veckor. Det blev en förlossningen utan bedövning precis som med tredje barnet. Jag upplevde förlosningen som bättre med smärtan än utan. Kroppen och jag mentalt hängde med på vad som skedde och känslan när barnet åkt ett var otrolig. Trotts att det gjorde så ont så jag ville dö så fanns den endå en känsla som vår så fantastisk, jag kan inte beskriva den men det fanns någon typ av maktkäsnla att kroppen klarade av det samtidigt som en viss tillfredställelse (inte sexuell om något pervo läser). Jag fick som en känslomässig kick efter som jag inte fick med mitt första barn. Kroppen hängde inte med på vad som skedde riktigt med första som med mina andra två. Vissa säger att ryggbedövningen är det bästa dem tagit, men endel är som jag och gör det hellre obedövat. Huvudvärken och ryggvärken efter att de försökte sätta ryggbedövning med andra barnet gjorde det inte ens värt att tänka tanken på att försöka med det igen heller. 

  • Freya18

    Vad konstigt att dom säger så till dig, att man nästan känner sig tvungen att ta den. Min barnmorska nämnde ingenting faktiskt. Jag ställde själv frågor om olika bedövningsmedel och då informerade hon om allt.

    Jag fick så grymt ont i svanken (som flera knivar som hugger samtidigt) så då valde jag att ta EDA. Det var det bästa! Visst, man är något begränsad med rörelserna för man har en droppställning där apparaten sitter efter sig hela tiden. Om man ska på toa så måste man dra med sig den, men det var faktiskt helt ok. Hellre dra den med sig än att känna kraftig smärta.

    Jag hade all känsel kvar i benen, men var lite svagare. Så höll på att ramla en gång när benen vek sig, men personalen var bredvid mig då. Det som kan hända med EDA det är att krystvärkarna blir svagare eller uteblir helt. Jag fick så. Fick krysta för egen kraft, men ut kom ungen. :) Dom tog bort EDA:n och satte i värkstimulerande istället, vilket jag inte kände av någonting, men det måste ha hjälpt för jag klarade ändå av att krysta ut honom.

    Jag fick inga besvär efteråt. Bara vanlig ont i svanken som jag har haft sen tidigare. Kände ingenting när dom satte EDA:n heller.

  • JennieLj

    Jag födde mitt första barn för 10 månader sen och för mig var ryggmärgsbedövning guld värt. Gick från att i stort sätt inte vara talbar till att dra skämt på bara någon minut. Upplevde inga problem efteråt.

    Jag var inte uppe och gick under öppningsskedet (mer än under de första timmarna) men det hade inget med ryggmärgsbedövningen att göra. Efter bedövningen hade det nog varit möjligt om jag velat, innan hade det inte gått.

    Anledningen att de lobbar så för just ryggmärgsbedövning är nog för att det är det enda som verkligen fungerar. Jag hade lustgas också och visst underlättade det lite i början men inte i jämförelse med ryggmärgsbedövningen. Konstigt att de inte ger information om något annat dock.

    Det finns ju risker med ryggmärgsbedövning och jag tror att en så naturlig förlossning som möjligt egentligen är det bästa. Med det sagt skulle jag förmodligen ändå ta ryggmärgsbedövning om jag får fler barn.

  • Sasu
    Griseknoen35 skrev 2019-05-30 10:06:25 följande:

    Med första barnet fick jag ryggbedövning. All smärta försvann och jag känd inte va värkarna alls. När bm ville att jag skulle krysta ville jag mest att hon skulle lämna mig ifred så jag fick sova. Det slutar med att två damer står inne i rummet, en mellan mina ben och en hängandes över min mage som skriker att jag ska krysta. Jag kände ingenting.

    Med andra barnet försökte de sätta ryggbedövning, efter 8 stick i ryggen gav de upp. jag fick huvudvärk och smärta i ryggen i några veckor. Det blev en förlossningen utan bedövning precis som med tredje barnet. Jag upplevde förlosningen som bättre med smärtan än utan. Kroppen och jag mentalt hängde med på vad som skedde och känslan när barnet åkt ett var otrolig. Trotts att det gjorde så ont så jag ville dö så fanns den endå en känsla som vår så fantastisk, jag kan inte beskriva den men det fanns någon typ av maktkäsnla att kroppen klarade av det samtidigt som en viss tillfredställelse (inte sexuell om något pervo läser). Jag fick som en känslomässig kick efter som jag inte fick med mitt första barn. Kroppen hängde inte med på vad som skedde riktigt med första som med mina andra två. Vissa säger att ryggbedövningen är det bästa dem tagit, men endel är som jag och gör det hellre obedövat. Huvudvärken och ryggvärken efter att de försökte sätta ryggbedövning med andra barnet gjorde det inte ens värt att tänka tanken på att försöka med det igen heller. 


    Det är det jag är rädd för, att jag inte känner av när jag ska krysta.. Värkarna ska ju säga till när det är dags, men om man inte känner värkarna så känner jag bara att förlossningen kommer bli väldigt långdragen!


    Jag tar nog hellre smärtan från värkarna pch lyssnar på min kropp än att bli helt bedövad.. inte så kul att ha någon som skriker på en när man ska krysta..

  • Sasu
    JennieLj skrev 2019-05-30 10:13:19 följande:

    Jag födde mitt första barn för 10 månader sen och för mig var ryggmärgsbedövning guld värt. Gick från att i stort sätt inte vara talbar till att dra skämt på bara någon minut. Upplevde inga problem efteråt.

    Jag var inte uppe och gick under öppningsskedet (mer än under de första timmarna) men det hade inget med ryggmärgsbedövningen att göra. Efter bedövningen hade det nog varit möjligt om jag velat, innan hade det inte gått.

    Anledningen att de lobbar så för just ryggmärgsbedövning är nog för att det är det enda som verkligen fungerar. Jag hade lustgas också och visst underlättade det lite i början men inte i jämförelse med ryggmärgsbedövningen. Konstigt att de inte ger information om något annat dock.

    Det finns ju risker med ryggmärgsbedövning och jag tror att en så naturlig förlossning som möjligt egentligen är det bästa. Med det sagt skulle jag förmodligen ändå ta ryggmärgsbedövning om jag får fler barn.


    Jag har sagt till min BM att jag helst inte vill ha ryggmärgsbedövning förrens jag verkligen inte klarar av smärtan mer, men det är nästan som hon vänder dövörat till och fortsätter babbla på om ryggmärgsbedövningen.. Narkosläkaren sa också att min rygg ser bra ut och att sticka inte skulle vara något problem, men får ändå lite ångest över att eventuellt få besvär efteråt..


     

  • Sasu
    Freya18 skrev 2019-05-30 10:10:37 följande:

    Vad konstigt att dom säger så till dig, att man nästan känner sig tvungen att ta den. Min barnmorska nämnde ingenting faktiskt. Jag ställde själv frågor om olika bedövningsmedel och då informerade hon om allt.

    Jag fick så grymt ont i svanken (som flera knivar som hugger samtidigt) så då valde jag att ta EDA. Det var det bästa! Visst, man är något begränsad med rörelserna för man har en droppställning där apparaten sitter efter sig hela tiden. Om man ska på toa så måste man dra med sig den, men det var faktiskt helt ok. Hellre dra den med sig än att känna kraftig smärta.

    Jag hade all känsel kvar i benen, men var lite svagare. Så höll på att ramla en gång när benen vek sig, men personalen var bredvid mig då. Det som kan hända med EDA det är att krystvärkarna blir svagare eller uteblir helt. Jag fick så. Fick krysta för egen kraft, men ut kom ungen. :) Dom tog bort EDA:n och satte i värkstimulerande istället, vilket jag inte kände av någonting, men det måste ha hjälpt för jag klarade ändå av att krysta ut honom.

    Jag fick inga besvär efteråt. Bara vanlig ont i svanken som jag har haft sen tidigare. Kände ingenting när dom satte EDA:n heller.


    Tycker det också, känns som de undviker de andra smärtstillande helt..


    Hur lång tid tog det att krysta utan värkarna? Var det extra jobbigt? tänker ju att värkarna hjälper ju till mycket..

  • JennieLj
    Sasu skrev 2019-05-30 10:35:40 följande:

    Jag har sagt till min BM att jag helst inte vill ha ryggmärgsbedövning förrens jag verkligen inte klarar av smärtan mer, men det är nästan som hon vänder dövörat till och fortsätter babbla på om ryggmärgsbedövningen.. Narkosläkaren sa också att min rygg ser bra ut och att sticka inte skulle vara något problem, men får ändå lite ångest över att eventuellt få besvär efteråt..

     


    Konstigt att hon inte lyssnar på dig. Jag tycker att det låter bra att satsa på att klara det utan men ändå vara öppen för att ändra dig när du väl är där. Innan jag födde tyckte jag att ryggmärgsbedövning lät otäckare än själva förlossningen så min tanke var att jag inte skulle ta det. Sen fick jag en ganska tuff och långdragen förlossning så jag ändrade mig under tiden.

    Jag tror att det är ganska ovanligt att man får besvär efteråt, men det är klart det händer ju.
  • Hawk

    Själv skulle jag aldrig välja att föda utan EDA men alla är ju olika. Var öppen för val av smärtlindring men det visade sig att EDA var det enda rätta. Hade ganska långdragna värkar, vilket var utmattande och där hjälpte verkligen EDA. Inga komplikationer. De stack lite fel först, vilket kan ge komplikationen huvudvärk etc efter men om jag minns rätt ska det visa sig ganska snart efter.

    Du gör helt rätt att informera dig om alternativen. Vad som är rätt för dig kan du inte veta i förväg, men du ska givetvis ha rätt information för att göra rätt val när det gäller.

  • Anonym (Grodan)

    Måste ju finnas något skäl till att du träffat narkosläkare osv. Har du väldigt högt BMI eller några skador i ryggen?

  • IceKitten
    Sasu skrev 2019-05-30 10:27:22 följande:

    Det är det jag är rädd för, att jag inte känner av när jag ska krysta.. Värkarna ska ju säga till när det är dags, men om man inte känner värkarna så känner jag bara att förlossningen kommer bli väldigt långdragen!

    Jag tar nog hellre smärtan från värkarna pch lyssnar på min kropp än att bli helt bedövad.. inte så kul att ha någon som skriker på en när man ska krysta..


    Förlossningen kan bli långdragen oavsett. Jag hade krystvärkar i 5-7 h men fick inte krysta (ingen bedövning). Det var hemskt.

    Nu fick inte jag någon EDA då jag redan var fullt öppen när narkosläkaren dök upp men mitt råd är att du läser på om de olika smärtlindranden online och sedan bestämmer dig på förlossningen. Dock bör du tänka på att det dröjer innan narkosläkaren dyker upp vilket innebär att det kan vara för sent sen.

    Lustgasen är ett skämt dock om du frågar mig. Den enda effekten den hade var att jag fick fokusera tankarna på något annat.
Svar på tråden Ryggbedövning