• Anonym (L)

Hemorrojder - ONT !

Jag är gravid i vecka 32.

Igår fick jag plötsligt ont i rumpan. När jag kände efter hade det ploppat upp två st vindruvsstora hemorrojder.

Smärtan har ökat och nu har jag SJUKT ont, så ont så jag vill gråta. Jag kan inte röra mig, är en plåga att gå, att resa sig och sätta sig. Vad ska jag göra?! Lyckades ta mig till apoteket imorse och köpte en salva samt alsollösning och xylocain. Tycker inte xylocain hjälpte någonting. Vad kan jag göra för att lindra fort? Hjälp!

• Svar på tråden Hemorrojder - ONT !
  • Lilla Gs mamma

Sitt på en badring/nackkudde, smörj med xyloproct. Är de ytliga går de ibland att trycka in igen...

• Lilla Gs mamma

Sitt på en badring/nackkudde, smörj med xyloproct. Är de ytliga går de ibland att trycka in igen...

• Anonym (L)

Tack för svar. Fick köpa en annan salva då hon på apoteket avrådde från xyloproct om inte en läkare ordinerat det..

Någon som har nåt annat tips? Står inte ut! Smärtan är vidrig.

Men man kan ju liksom inte åka till akuten för hemorrojder.. gah!

• Anonym (Man 48)

Hej , när ja hade hemorrojder så funkade alcosanal salva bättre än xyloproct. Med stolpiller blev det värre. Prova att duscha dom också, det lindrar lite. Sen gick ja till doktorn och fick nån annan salva utskriven. Till slut försvann dom.

• Anonym (Ojoj)

Jag hade likadant när jag var gravid. Det är ganska vanligt med hemorrojder under graviditeten. De gör ont när de kommer utanför analöppningen. Vad du behöver göra är att trycka in dem igen oavsett hur ont det gör just då. Smärtan kommer släppa när de är inne igen. Använd babyolja eller annan olja och försök slappna av när du trycker in dem och så fort de är tillbaka in så kniper du så mycket du orkar till de stannar där. Smärtan kommer att lätta ganska direkt.

• AndreaBD

Jag säger också: Sitt på en badring och smörj med xyloproct. Det tar några dagar tills de har minskat. Det du kan göra dessutom är lägga något kallt på (påse med is t.ex., men det får inte vara alltför kallt. Man kan ha någon handduk runt påsen). Kyla hjälper både mot smärtan och får hemorrojderna att krympa. 

• Anonym (L)
    Anonym (Ojoj) skrev 2019-06-01 23:33:07 följande:

Jag hade likadant när jag var gravid. Det är ganska vanligt med hemorrojder under graviditeten. De gör ont när de kommer utanför analöppningen. Vad du behöver göra är att trycka in dem igen oavsett hur ont det gör just då. Smärtan kommer släppa när de är inne igen. Använd babyolja eller annan olja och försök slappna av när du trycker in dem och så fort de är tillbaka in så kniper du så mycket du orkar till de stannar där. Smärtan kommer att lätta ganska direkt.

Tack för ditt svar. Igår tryckte jag in dom igen flera gånger men de kom ut lika fort igen och idag känns dom ännu större och det gör svinont att försöka få in dom.

Har aldrig haft hemorrojder innan men är det normalt att de är så stora? Kan de ändå gå över av sig självt?
  • Anonym (L)
    AndreaBD skrev 2019-06-02 00:16:52 följande:

Jag säger också: Sitt på en badring och smörj med xyloproct. Det tar några dagar tills de har minskat. Det du kan göra dessutom är lägga något kallt på (påse med is t.ex., men det får inte vara alltför kallt. Man kan ha någon handduk runt påsen). Kyla hjälper både mot smärtan och får hemorrojderna att krympa. 

Tack för tips!
  • Anonym (L)
    Anonym (Man 48) skrev 2019-06-01 21:53:11 följande:

Hej , när ja hade hemorrojder så funkade alcosanal salva bättre än xyloproct. Med stolpiller blev det värre. Prova att duscha dom också, det lindrar lite. Sen gick ja till doktorn och fick nån annan salva utskriven. Till slut försvann dom.

Tack, ska testa duscha dom.
  • Anonym (Been there)

Usch, minns att jag hade så en gång. Gjorde frukstansvärt ont. Stod inte ut så jag åkte faktiskt till akuten där läkare tryckte in den. Smärtan försvann på en gång. Vågade inte göra det själv, gjorde för ont.

Svar på tråden Hemorrojder - ONT !