• Nicke88

Tjejens gravid-kilon

Hej alla! 

Skriver i jakt på råd och tips! 

Min flickvän har haft svårt att bli av med sina gravid-kilon trots träning och "hyfsad kost". 

Det är nu 10 månader sedan vår dotter kom och jag ser hur mycket detta tär på henne. 

Mammor (pappor får gärna svara också), hur gjorde ni för att bli av med era extra kilon. Någon som har erfarenhet från någon diet etc? 

Tackar på förhand för era svar! 

ps. Kilona är ingenting som jag bryr mig om, utan min flickvän mår dåligt över detta och det tär på relationen, vill bara hjälpa henne må bra igen. ds.  

• Svar på tråden Tjejens gravid-kilon
  • Monni1

För mycket träning kan också blockera fettförbränningen. Långa promenader och styrketränibg 3 ggr/vecka är bättre än pass.

• Krokodilmajonnäs
    annabellelee skrev 2019-06-02 15:33:09 följande:

Inget tjatande - säg att hon är vacker. Mår man dåligt sluter man sig bara och tröstäter.

Det kommer bli bra skrev 2019-06-02 16:41:44 följande:

Säg inget om hennes vikt, prata uppskattande om hennes utseende, berätta och visa att du älskar henne.

erikaABC skrev 2019-06-02 20:48:38 följande:

Det bästa du kan göra för hennes självförtroende är att tycka att hon duger som hon är.

Nu är det inte självförtroendet hon har problem med, utan vikten. 
  • Mimosa86
    Nicke88 skrev 2019-06-02 13:45:54 följande:

Hej alla! 

Skriver i jakt på råd och tips! 

Min flickvän har haft svårt att bli av med sina gravid-kilon trots träning och "hyfsad kost". 

Det är nu 10 månader sedan vår dotter kom och jag ser hur mycket detta tär på henne. 

Mammor (pappor får gärna svara också), hur gjorde ni för att bli av med era extra kilon. Någon som har erfarenhet från någon diet etc? 

Tackar på förhand för era svar! 

ps. Kilona är ingenting som jag bryr mig om, utan min flickvän mår dåligt över detta och det tär på relationen, vill bara hjälpa henne må bra igen. ds.  

1) perspektiv. Det har bara gått 10 månader efter förlossningen.

2) tillvispad måste man acceptera att en graviditet och förlossning ändrar kroppen.

3) be henne stänga ner instagram och alla perfekta fake flöden över kändismammor som sitter pudrade och tindrande på väl arrangerade bilder.

4) har hon om ett år fortfarande problem och inte minskar i vikt trots kost och träning, kan det vara dags att kolla upp sköldkörteln. Köldkörtelsrubbning är vanligt bland krvinnor, främst i samband med eller efter en graviditet.
  • Nicke88
    annabellelee skrev 2019-06-02 15:33:09 följande:

Inget tjatande - säg att hon är vacker. Mår man dåligt sluter man sig bara och tröstäter.

Avlastning i form av att hon får sova hela nätter. Är man trött kanske man äter sött för att pigga upp sig och orka genom dagen.

Tillräckligt med egentid så att hon hinner pusta ut men också träna.

Laga god och nyttig mat med magert protein och mycket grönsaker till er båda.

Jag själv gick inte på diet utan tränade bort kilona från ettan. Nu efter tvåan sitter flera kilon kvar pga sömnbrist som tar energi och brist på egentid till träning.

Om hon fortfarande ammar bör hon vara försiktig med dieter där vissa livsmedel utesluts, tex Lchf.

Tack för svar! 

Som jag skrev så har jag inget emot hennes extra kilon! Det är tjejen som har något emot det och om jag kan hjälpa till så gör jag gärna det! 

Tack för dina tips!

• Nicke88
    Siden skrev 2019-06-02 16:53:33 följande:

Hur många kilon rör det sig om, ungefär? Jag hade bog sju extrakilon kvar efter ett år, pga sömnbrist och tröstätande. Vi tränade tillsammans hela andra året, jag och min man, det var jättekul. Kanske nåt för er?

Kul att höra! 

10 kilo! Vi tränar så ofta vi hinner ihop!

Brukar åtminstone ta en kvällspromenad varje kväll, (Då jag jobbar) Helgerna kör vi minst en dag träning tillsammans! 

• Nicke88
    Livetslycka2017 skrev 2019-06-03 00:36:15 följande:

Hej! Jag födde mitt andra barn för 4 månader Sen, gick ner endast 4 kg från att jag födde tills bebisen var ca 3 månader. Jag förstår hur din flickvän känner. Jag var inte heller bekväm med att ha massa gravidkilon. Lite råd och tips kommer här, detta har funkat på mig. För Jag har gått ner 10 kg på ca 6 veckor.

Man måste äta var 3:e timme för att maxa förbränningen . Tex frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Drick mycket vatten med citron i.

Endast lördagar kan man ha som fuskdag ( äta något gott utan att överdriva)

Man ska undvika massa onyttigt o även läsk, bröd. Pasta, ris Alkohol, osv.

Istället för potatis, pasta o ris till maten kan hon byta ut det till kokta eller råa grönsaker. Ät mycket kycklingfilé, fisk ägg och magert kött. Ha kezo, grönsaker, nötter eller frukt till mellanmål.

Jag Promerar 4 gånger i veckan och gymmar 2 ggr i veckan. Det viktigaste är kosten sen träningen, man måste förbruka den energin man äter för att kunna gå ner i vikt.

Oj blev ganska långt inlägg???? lycka till nu. Obs kom ihåg att peppa henne och avlasta så hon får tid till träning och sömn. Heja heja?

Tack för ditt utförliga svar! Uppskattas! 
  • Persikaplommon

Precis.

Och TS tjej vill kanske trivas med sitt eget utseende och vill gå ner i vikt för sin egen skull.

Alla kvinnor ser inte som sitt livsuppgift att TS / män ska tycka att de är vackra utan vill må bra själva också.

• Bertram

Lchf, gick ner 15 kg på två månader. Fick på köpet ökad och bättre mjölkproduktion och en nöjdare bebis :)

• Wench85

Att börja jobba igen! ;)

Jag vet inte om den stora skillnaden var att jag då fick sova hela nätter (för min partner tog föräldraledighet) och därmed började slippa mycket av sömbrist- och stressvikten.. Kanske var det lite ordning på rutinerna, äta regelbundet istället för att som under första månaderna ibland inte äta alls på ett halvt dygn och ibland äta en jätteportion mitt i natten mellan vakande.

• Bjoer
    Livetslycka2017 skrev 2019-06-03 00:36:15 följande:

Man måste äta var 3:e timme för att maxa förbränningen . Tex frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål.

Alltså, det här ser jag lite här och var och det kan ju bara inte stämma. Förbränningen har ju inget med hur mycket du äter att göra, utan med hur mycket du gör av med. Om man förbränner mer om man äter ofta, vart tar energin vägen? Det är ju inte så att man sitter och har feber för att man producerar extra mycket värme om man käkar oftare.

Generellt så förbränner du mycket om du behöver andas mer. Det är där vikten försvinner. Koldioxid och vatten i utandningen. Blir du inte anfådd eller behöver andas mer så förbränner du inte mer. Oavsett ätvanor.

Till TS. Det finns tusen dieter. Nästan alla funkar om man håller sig till dem eftersom nästan alla innebär sänkt kaloriintag. Vissa är lättare att hålla än andra. Men generellt, mindre in, mer ut så går man ner i vikt. Det krävs ganska mycket jobb för att förbränna rätt lite vikt, så det är lättare att äta mindre i ansträngning, men det är svårare i disciplin eftersom man kommer vara hungrig oftare. Och ja, ska man gå ner i vikt kommer man vara hungrig då och då.
Svar på tråden Tjejens gravid-kilon