Inlägg från: Anonym (Träple) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Träple)

    Ni med fler än 1 barn - Hur jobbigt/stressigt är det jämfört med att ha 1 barn?

    Jag väntar första barnet och har av olika anledningar tänkt mig kanske 4 barn, även om jag vet att jag kan komma att ändra inställning med tiden. Men jag var ute och gick en promenad för en stund sen och såg en mamma med 5 barn. Barnen betedde sig fint, bråkade/tjafsade inte, gick glatt efter mamman osv. men ändå blev jag plötsligt väldigt rädd vid tanken på flera barn. De såg så många ut och kvinnan så ensam. Började fundera på hur man orkar och hinner. Vilket stort ansvar det är. Det är det oavsett om man har 1 eller 10 barn såklart, men ändå. Skolavslutningar, aktiviteter, föräldramöten, utvecklingssamtal, vård- och tandvårdsbesök, läxor osv... Laga mat till alla, handla och tvätta kläder etc. etc. Hur orkar och hinner man?

    Såg sedan en kvinna som gick med sina två barn och jag kände då att även det såg jobbigt ut, trots att de både var lite äldre, kanske 11-12 och 8-9! Nu bråkade i och för sig dessa barn med varandra men ändå. Hon var ensam och de var två. 

    Längre bort gick ett par med bara 1 barn, runt 11-12 års åldern kanske. Det såg så mycket enklare, mer hanterbart och mindre överväldigande ut att jag började fundera på om jag kanske "bara" skulle ha ett barn. Samtidigt vill jag ju ha flera barn och när jag tänker på framtiden vill jag ha en lite större familj, och med tanke på att jag haft rätt liten familj från början och hälften nu är döda så känns det extra viktigt för mig. Har inte så mycket familj kvar. Sen är mitt syskon en av de absolut viktigaste personerna i mitt liv som jag absolut inte skulle vilja vara utan, jag vill därför att mitt/mina barn ska ha syskon även om jag vet att alla inte kommer lika nära sin syskon som jag och mitt gjort.

    Vet att det givetvis inte är något jag egentligen behöver fundera på eller bestämma nu, men vill ändå höra med er som har fler än ett barn - hur jobbigt/krävande är det jämfört med att "bara" ha 1? Hur orkar och hinner man med? Ni som är ensamstående, skriv gärna ut att ni är det för jag är väldigt intresserad av att specifikt höra hur ni upplever det också, det kan kanske skilja sig från de som lever i parförhållande. (Förstår att alla upplever det olika men dela gärna med dig av just din upplevelse). 

  • Svar på tråden Ni med fler än 1 barn - Hur jobbigt/stressigt är det jämfört med att ha 1 barn?
  • Anonym (Träple)
    Anonym (Ett barn i taget) skrev 2019-06-02 20:54:59 följande:

    Börja med ett barn och känn efter därifrån, att du ens kan få ett barn är ett mirakel, så sluta planera som om du går till affären och köper hem barn för du vet aldrig om det kommer att funka till att börja med. 


    Nej, efter 4 års försök, väldigt många fertilitetsbehandlingar och 4 missfall så vet jag det bättre än de flesta. Kan du inte hålla dig till frågorna som ställs i trådstarten så kan du låta bli att svara alls.
Svar på tråden Ni med fler än 1 barn - Hur jobbigt/stressigt är det jämfört med att ha 1 barn?