• cosinus

10 åring kan inte somna själv, hjälp!!

Jag tycker det är en kombination av att både vara strängare och mjukare.

En 10-åring, med pappa på övervåningen, ska under inga som helst villkor gå ner och förstöra nattningen av småsyskonen. Sitter pappan på övervåningen så är det han som just nu är närmaste vuxen och den hon får vända sig till. Hon styr inte vem hon har till hands.

Men.

Det är ingen vits att lägga en unge kl 20:00 om hon ändå somnar tidigast 23. Jag hade låtit henne vara vaken till småsyskonen somnat på villkoret att hon är tyst och inte stör.

Sen är frågan, måste hon sova utan vuxen. Vi har haft barn i den åldern på madrasser i vårt sovrum i många omgångar för att de helt enkelt varit för stora för att jag ska fixa att sova med dem i min säng men de velat ha sällskap. Så då har de haft en madrass på golvet att antingen somna på eller komma till på natten om de vaknat.

Om det inte funkar i erat sovrum p g a utrymmesskäl eller de små syskonen. Så kanske pappan kan sova med de stora barnen i deras rum en period. Eller att syrran som sover bra byter plats med pappan en period och pappa och dottern med sömnproblem delar rum. 

Du måste kunna få lägga dig utan att hon väcker dig, du måste kunna få lägga barn utan att hon stör. Men det betyder inte nödvändigtvis att hon måste sova utan vuxen. Vet hon att någon kommer och lägger sig med henne senare kan det mycket väl bli lättare att somna.

Svar på tråden 10 åring kan inte somna själv, hjälp!!