• EllieJo

    Vagn nyfödd resa!

    Hej på er familjisar!

    Vi kommer att behöva åka utomlands när vår mini är knappa månaden (om hen föds på BF) hehe..

    En vecka blir vi borta & nu skulle jag behöva era tips på vad man tar med för vagn? Vår riktiga vagn med liggdel? Eller vagnen med babyskydd? För vi kommer behöva åka lite bil på plats. Eller ska vi investera i en resevagn?

    Kom med tips & trix :)

  • Svar på tråden Vagn nyfödd resa!
  • BuoBä
    EllieJo skrev 2019-06-10 21:26:52 följande:

    Tänkte försöka hinna fixa pass, men går det inte då var det ok ändå enligt ambassaden! Resan är inom EU, men alltid skönast att ha med pass såklart :)


    Det där skulle inte jag lita på. Ska ni flyga är det inte säkert ni får komma ombord utan pass.
  • EllieJo

    Nej, som sagt pratat med både flygbolag & ambassad, så känner mig rätt lugn i den frågan ändå :)


    BuoBä skrev 2019-06-10 21:32:34 följande:

    Det där skulle inte jag lita på. Ska ni flyga är det inte säkert ni får komma ombord utan pass.


  • EllieJo

    Nu handlar ju inte min fråga om varken vaccin, pass eller andra typer av lätt ?mom-shaming?, utan om tips och råd kring vagn. Anybody? :)

  • möjligt
    EllieJo skrev 2019-06-10 22:02:29 följande:

    Nu handlar ju inte min fråga om varken vaccin, pass eller andra typer av lätt ?mom-shaming?, utan om tips och råd kring vagn. Anybody? :)


    Nog inte så mycket mom shaming som välmenta(men kanske oönskade) råd från de som fått sitt första barn.

    Jag hade rekommenderat att ta vagn med bara babyskyddet och komplettera med sele istället. Många riktigt små bebisar vill vara på en hela tiden iaf och de kan åka en bra promenad i babyskyddet också.

    Som oönskat råd så lägger jag till, ta med en massa ombyten, oavsett om du ska amma eller inte för det finns en god chans att du kommer att läcka mjölk i floder.

    Ta även med massa ombyten till babyn och små handdukar, för det blir ofta mycket minikräkningar

    Oönskat men ignore if you wish ;)

    Grattis till kommande bebisen!
  • EllieJo

    Stort tack, precis vad jag efterfrågade :) jättebra råd - tack!

    Jag tycker att det är skillnad på att ge råd och att ge råd, en del är mer ifrågasättande än konkreta råd & det är inte vad jag är ute efter.

    Vet absolut att det inte är optimalt med en resa så tidigt, har avbokningsskydd & alla vet att vi kanske hoppar av, men det är ingen solsemester utan en resa vi behöver göra. Så jag tar tacksamt emot alla tips vi kan få! :) och önskar självklart att vi slapp denna resa & bara kunde slappa hemma.


    möjligt skrev 2019-06-10 23:02:38 följande:

    Nog inte så mycket mom shaming som välmenta(men kanske oönskade) råd från de som fått sitt första barn.

    Jag hade rekommenderat att ta vagn med bara babyskyddet och komplettera med sele istället. Många riktigt små bebisar vill vara på en hela tiden iaf och de kan åka en bra promenad i babyskyddet också.

    Som oönskat råd så lägger jag till, ta med en massa ombyten, oavsett om du ska amma eller inte för det finns en god chans att du kommer att läcka mjölk i floder.

    Ta även med massa ombyten till babyn och små handdukar, för det blir ofta mycket minikräkningar

    Oönskat men ignore if you wish ;)

    Grattis till kommande bebisen!


  • EllieJo

    Stort tack, precis vad jag efterfrågade :) jättebra råd - tack!

    Jag tycker att det är skillnad på att ge råd och att ge råd, en del är mer ifrågasättande än konkreta råd & det är inte vad jag är ute efter.

    Vet absolut att det inte är optimalt med en resa så tidigt, har avbokningsskydd & alla vet att vi kanske hoppar av, men det är ingen solsemester utan en resa vi behöver göra. Så jag tar tacksamt emot alla tips vi kan få! :) och önskar självklart att vi slapp denna resa & bara kunde slappa hemma.


    möjligt skrev 2019-06-10 23:02:38 följande:

    Nog inte så mycket mom shaming som välmenta(men kanske oönskade) råd från de som fått sitt första barn.

    Jag hade rekommenderat att ta vagn med bara babyskyddet och komplettera med sele istället. Många riktigt små bebisar vill vara på en hela tiden iaf och de kan åka en bra promenad i babyskyddet också.

    Som oönskat råd så lägger jag till, ta med en massa ombyten, oavsett om du ska amma eller inte för det finns en god chans att du kommer att läcka mjölk i floder.

    Ta även med massa ombyten till babyn och små handdukar, för det blir ofta mycket minikräkningar

    Oönskat men ignore if you wish ;)

    Grattis till kommande bebisen!


  • oshark
    EllieJo skrev 2019-06-10 21:23:15 följande:

    Tack för tips, vet ej vart du fått den informationen ifrån, men jobbar i branschen & aldrig hört att en sådan begränsning finns bland flygbolagen, vilket bolag känner du till med den regeln?


    Jag kommer inte ihåg exakt vilken hemsida det var, men jag googlade kring regler för gravida och hur länge in i graviditeten man fick flyga och fick då upp en bra lista med olika regler för olika flygbolag och i den listan stod det att flera flygbolag hade som regel att bebisen skulle vara över 4 veckor.
  • EllieJo

    Tack för varningen :)


    oshark skrev 2019-06-11 07:41:13 följande:

    Jag kommer inte ihåg exakt vilken hemsida det var, men jag googlade kring regler för gravida och hur länge in i graviditeten man fick flyga och fick då upp en bra lista med olika regler för olika flygbolag och i den listan stod det att flera flygbolag hade som regel att bebisen skulle vara över 4 veckor.


  • möjligt
    EllieJo skrev 2019-06-11 06:31:05 följande:

    Stort tack, precis vad jag efterfrågade :) jättebra råd - tack!

    Jag tycker att det är skillnad på att ge råd och att ge råd, en del är mer ifrågasättande än konkreta råd & det är inte vad jag är ute efter.

    Vet absolut att det inte är optimalt med en resa så tidigt, har avbokningsskydd & alla vet att vi kanske hoppar av, men det är ingen solsemester utan en resa vi behöver göra. Så jag tar tacksamt emot alla tips vi kan få! :) och önskar självklart att vi slapp denna resa & bara kunde slappa hemma.


    Nä jag fattar vad du menar :)

    Tycker du verkar realistisk och väl förberedd så det går nog bra och du har gjort en backup plan ifa det inte alls skulle kännas bra.

    Det är lätt att bli lite nojig och hysterisk när man får barn(inkluderar mig själv) och det sitter för många i och projiceras även på alla andras små barn.

    Ok om du är öppen för fler generella restips så kommer här några till.

    Solsufflet till

    Babynest, för när de är så små kan man då lägga dem att sova lite var som iom att de inte är så rörliga.

    Och en rejält bred säng så att ni får plats allihop alternativt möjlighet att flytta ned madrasser på golvet.

    Massa!!! blöjor (om ni inte vill där)

    De flesta små bebisar har förutom mycket kräk VÄLDIGT löst bajs som kommer med Kraft och gärna går förbi varje blöja. Och de kan Bajsa kanske 8 ggr per dag så ha beredskap för antingen många ombyten eller att tvätta där. Skaffa även snabbt en plan för hur bajsbytena ska fungera utan skötbord och rinnande vatten.

    Ett hett tips är även en babymonitor. Om ni har en bebis som kan tänka dig att sova någon annanstans än på er så att ni inte behöver sitta brevid I ett helmörkt rum i tystnad hela kvällen.
  • ciann
    EllieJo skrev 2019-06-10 22:02:29 följande:

    Nu handlar ju inte min fråga om varken vaccin, pass eller andra typer av lätt ?mom-shaming?, utan om tips och råd kring vagn. Anybody? :)


    Menar du att det är mom-shaming att påminna om att man kanske inte mår så bra efter en förlossning, och att det då kanske inte funkar att resa utomlands? Eller att påminna om vaccin, pass och smittrisk. 
    Hur tänker du då?
  • BuoBä

    Kommer ni resa ofta även senare kanske en Babyzen yoyo+ kan vara värd pengarna (ev begagnad, det brukar finnas ganska många på Blocket). Med adaptrar ska man kunna ha babyskydd på också, men jag har inte koll på vilka märken. Men det beror lite på hur gatorna ser ut dit ni ska. Är det mycket kullersten är större hjul bättre.

    Har ni familj dit ni ska kan ett alternativ vara att kolla om någon har en vagn att låna ut.

  • jennie08

    Vi reste utomlands när bebisen var 5 veckor. Vi köpte en Carena Kobbe Lux med nyföddsinlägg. Inlägget använde vi aldrig utan bäddade med lakan direkt i vagnen och det fungerade toppen. Jag letade efter en bra sulky där bebisen kunde vara vänd mot den som kör men hittade ingen bra och hade ingen lust att lägga flera tusen på en vagn som skulle användas under en vecka. Men det fungerade hur bra som helst ändå och det gällde ju bara en vecka.

    Tyvärr var vagnen någon cm för lång för att få tas med på flyget (norwegian) men vi tog med bärselen så det löste sig ändå.

  • jennie08
    jennie08 skrev 2019-06-12 09:09:10 följande:

    Vi reste utomlands när bebisen var 5 veckor. Vi köpte en Carena Kobbe Lux med nyföddsinlägg. Inlägget använde vi aldrig utan bäddade med lakan direkt i vagnen och det fungerade toppen. Jag letade efter en bra sulky där bebisen kunde vara vänd mot den som kör men hittade ingen bra och hade ingen lust att lägga flera tusen på en vagn som skulle användas under en vecka. Men det fungerade hur bra som helst ändå och det gällde ju bara en vecka.

    Tyvärr var vagnen någon cm för lång för att få tas med på flyget (norwegian) men vi tog med bärselen så det löste sig ändå.


    För att få tas med in i kabinen menar jag såklart.
Svar på tråden Vagn nyfödd resa!