Inlägg från: Kalle83 |Visa alla inlägg
  • Kalle83

    Utländska kvinnor är inte förstörda...

    Ursäkta den aningens provocerande rubriken, men måhända lockar den till läsning. Jag och två singelvänner i 40-årsåldern konstaterar - efter att ha hängt på Tinder och Happy Pancake i uppåt ett år (diffar lite mellan oss) så undrar vi: Vad har hänt med svenska tjejer/kvinnor. Det verkar som att det finns några gemensamma nämnare: Alla är trendkänsliga, alla kör pass på gym, alla går i tights, alla högaktar Netflix, och nästan alla ser ungefär likadana ut. 

    Är de Instagram-förstörda, Meetoo-knäckta, lost?

    Så till saken.Vi (nåväl, två av oss) har lätt att träffa kvinnor från andra länder. De tar kontakt, är påslagna, och vill ses. Det är enkelt, oytligt och innerligt. Jag har detta år träffat tre tjejer från Afrika, min andra vän har träffat mest tjejer från Mellanöstern, och min tredje vän verkar gå hem i alla läger, även om han är lite tafatt och ängslig av sig, och därför inte riktigt vågar ta för sig. Dessa kvinnor är inte outbildade, utan merparten har akademisk examen från sina hemländer, och är sanslöst trevliga. 

    Så frågan är: Hur kommer det sig att denna minoritet av kvinnor som finns i Sverige, utgör majoriteten av de som jag och mina vänner får kontakt med?

  • Svar på tråden Utländska kvinnor är inte förstörda...
  • Kalle83
    Anonym (***) skrev 2019-06-13 23:35:22 följande:

    Min första tanke är att svenska kvinnor har högre krav. 


    På vilket sätt har de högre krav? Utbildning? Intressen? Längd? Jobb?
  • Kalle83
    Anonym (Tights på gym?) skrev 2019-06-13 23:51:26 följande:

    Hur kan du dissa tränande kvinnor som använder tights och framställa det som något dåligt? Jag önskar att alla 40-åriga kvinnor tränade på gym och bar tights. Men det är slafsiga mjukisbyxor och har inte tränat sedan skolgympan feta plufskvinnor allt som vanligast.


    Därför att de i mitt tycke blir en kliché. De har måhända en fin fysik, men ägnar så mycket tid åt det, så att de får ett tomt inre. För mig är verkligen det som finns inuti mycket viktigare. Dock är plufskvinnorna inget jag föredrar, men hos kvinnor verkar det inte finnas någon balans. Antingen gymhysteri ELLER soffpotatis. Hos män verkar det vara annorlunda (dock helt ovetenskapligt tänkt).
  • Kalle83
    annabellelee skrev 2019-06-13 23:58:39 följande:

    Om man gillar att träna och sedan varva ner med en film på netflix, innebär det att man är "metoo-knäckt"?

    Varför du klickar mest med afrikanska tjejer vet du nog bäst själv, men jag förstår inte varför det är ett problem.Det är väl bara att dejta på?


    Hm. Det är nog det att vi de senaste åren sett en trend. Typ som när IKEA lanserade vita möbler för runt tio år sedan. Då köpte alla dem. Förutom kanske 5 %. Det var då jag insåg hur trendkänsliga människor (tjejer/kvinnor) är, och om det även gäller för andra samhälleliga grejer, så blir det som det är: Tjejer/kvinnor kör netflix och pass på gym. Oerhört ointressant enligt mig. Att det dessutom råkade (jag använder dåtid för känns som det är på väg bort nu) finnas en trend att packetera män som grupp som är idioter, tror jag påverkade tjejer/kvinnor mer än vad vi vet, ungefär på samma sätt som med IKEA. Trenderna är lika lättköpta, men ack så konsekvensnegativa. Så jag tror helt enkelt att majoriteten av svenska tjejer inte bryr sig så mycket om djup, utan hellre vill ha en snygg yta. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om detta, men ger mig nu haha  
  • Kalle83
    Anonym (Tvärtom) skrev 2019-06-14 00:06:19 följande:

    Kvinna med egen gård som hatar gym, tights, netflix. Det duger inte heller, kan jag meddela. Jag är i stället FÖR annorlunda. Killar verkar bli nervösa med tjejer som inte vill åka till Ullared eller semestra utomlands, som inte kollar på tv, som inte är som "alla andra". Tröttsamt.


    Du är cool! Fler av dig! :)
  • Kalle83
    Anonym (Många) skrev 2019-06-14 00:00:42 följande:
    Det vet jag inte kanske det är en slump bara? Trodde dock inte tjejerna var intresserade. Tog tjejerna alltid kontakt med dig först 
    Japp. Och det underliga i kråksången, är att de inte bara är intresserade. De är hyperintresserade och visar det. Inget spel, och inget knas. Bara rätt på liksom. Och det är väldig udda för mig som precis kommit från en lång relation. Och dessa tjejer är dessutom fina. Men de svenska tjejerna lyser med sin frånvaro. 
  • Kalle83
    Anonym (Många) skrev 2019-06-14 00:18:46 följande:
    Jag antar att det var på dejtingappar.  Tog tjejerna kontakt med dig på andra ställen? var det utbytesstudenter eller är tjejerna uppväxta i Sverige 
    Jag kan bara tala för mig själv. Utan att röja deras identitet, så har de tre senaste tjejerna jag träffat tagit kontakt med mig först. De har varit 25, 25, och 21. Jag är 40. Jag har varit tveksam till kontakten, eftersom jag tänkt att de är för unga och jag för gammal. Tji fick jag, enligt dem. För varför skulle vi vilja ha en omogen kille utan trygghet och ekonomi, tänkte de. 

    Den ena är politiskt aktiv och arbetar för jämställdhet i ett centralafrikanskt land. Hon har varit i Sverige i 2 år. Den andra arbetar på en förskola och vill fortbilda sig. Den tredje, och yngsta, jobbar inom äldrevården och vill förändra synen på hur vi svenskar ser på våra äldre, eftersom hon anser att vi borde låta de bo hemma hos oss själva (som de gör i Uganda) haha. Väldigt fint, dock. 
  • Kalle83
    Anonym (H) skrev 2019-06-14 00:37:31 följande:

    Och ni svenska män gnäller på att vi kvinnor är rasförädare som väljer utländska män istället för Kalles kaviar-män.. :)


    Win-win, med tanke på hur många utländska människor det kommit till vårt land de senaste åren. Mulatt-barn är ju de sötaste!
  • Kalle83
    Fiona M skrev 2019-06-15 09:35:09 följande:

    Vad har du själv för speciella intressen, och hur håller du dig i form?
    Vad menas med me too-knäckta?


    På Tinder spelar inte intressen och att hålla sig i form om man inte ens matchar med en svensk kvinna. På Happypancake är det dock annorlunda, och mina intressen varierar från att skriva musik, skriva skönlitterärt och att ägna mig åt varierande slag av motion. 

    Metoo-knäckta är att de i likhet med att IKEA påstår att allt ska vara vitt (IKEA-knäckta), även internaliserat känslan att det där med män inte är så bra (Metoo-knäckta), i synnerhet inte vita, svenska män . 
  • Kalle83
    Anonym (Dimmor) skrev 2019-06-16 18:22:57 följande:
    Haha ja du personifierar verkligen det faktum att kvinnor gör fel hur de än gör med denna tråd. De ska INTE träna för lite INTE för mycket och inte heller titta på den streamingtjänst de vill eller klä sig som de vill. De ska INTE spackla sig och INTE sluta bry sig om utseendet.

    Kan ju säga att även de som gymmar i regel inte kommer upp i rekommenderad träningsnivå, väldigt få gör det. Och jag ser bara fördelar i att fler och fler kvinnor gör som de vill, även om några saker skulle råka vara mainstream.

    Det är ganska mainstream av både män och kvinnor att våga träna, välja underhållning och välja partners som de vill också. Men omoget att inte kunna låta andra leva som de vill. Dessutom så är fler män än kvinnor överviktiga i Sverige, så var det med den manliga balansen.
    Nejdå. Det enda jag menar är att majoriteten av kvinnor inte verkar ha samma balans mellan de två ytterligheterna, på det sätt som jag upplever att män har. Män går inte med blicken nedsänkt i en smartphone i jakt efter likes för sina nya kläder, eller senaste sminkning. Män blir inte besatta av färgen vit när de ska inreda. Män har inga specifikt uppsatta krav för hur en kvinna måste se ut. Jag menar att kvinnor i vårt land har drabbats av en slags kollektiv farsot, där de utan eftertanke köper samma koncept som sina medsystrar. Och det gör en majoritet av dem ganska trista. Och givetvis syftar jag på normalfördelningskurvan. Givetvis finns det kvinnor som helt skiter i detta och som är hur coola som helst. Men de är i minoritet. 
  • Kalle83
    Anonym (förälder) skrev 2019-06-17 09:40:54 följande:
    Men du menar alltså att de flesta svenska kvinnor är likadana dvs ca hälften av befolkningen men att utländska kvinnor inte är lika varandra och heller inte lika svenska kvinnor?
    Allt det du skriver i inlägget om svenska kvinnor stämmer alltså inte in på utländska?
    Skiljer det så mycket?
    Och som sagt vilka är dessa utländska kvinnor? menar du alla dvs även nordbor som norskor, danskar och finnar mm och även västeuropeiska kvinnor eller menar du utomeuropeiska kvinnor?
    Du uppfattar naturligtvis omgivningen på ditt sätt men det betyder ju inte att det är så för andra. Det kanske är dom kvinnorna du möter på och som svarar dig på Tinder osv. och dom du ser och lägger märke till.
    Nu bor vi i Stockholm och uppfattar inte att svenska kvinnor är som du beskriver.
    När folk gör grova generaliseringar vad det än gäller undrar man lite vad det är som gör att man så.
    Upplever du även att de flesta svenska män är likadana eller är dom olika varandra?
    Tror du att kvinnor upplever svenska män som likadana?
    Jag har ingen forskning jag stödjer mig på, utan spekulerar fritt. Men ja. Jag hävdar att kvinnor födda i Sverige (som alltså kan ha utländska föräldrar) i större utsträckning än en kvinna född i exempelvis Uganda är mer påverkade av västerländska trender. Iom Instagram och andra sociala medier, har kvinnor de senaste åren påverkats enormt mycket mer, än innan dessa fanns. Jean Twenge skrev en bok som handlade om smartphone-generationen, och där ser hon ett samband mellan graden av psykisk ohälsa och lanseringen av smartphones. Det är förvisso bara ett exempel, men jag tror definitivt att vår tids kvinnor mellan säg 20-40 påverkats oerhört mycket av detta; mer än vi kanske tror. Och samma trend finns säkerligen i andra länder i västvärlden, eller länder där människor ständigt överflödas av marknadskrafter som erbjuder en färdigförpackad bild av vad man kan tänkas vilja ha, oavsett om det handlar om hur idealmannen ser ut, eller hur den perfekta rumpan ska vara formad, till vilket schampo man kan tänkas vilja ha.

    Jag tror (jag har ingen aning) att män i mindre utsträckning använder sociala medier för att bekräfta sig själva, och därför tror jag det finns en större variation kring hur män är/ser ut/tycker. De är inte lika konforma som kvinnor i den bemärkelsen. 
  • Kalle83
    Anonym (förälder) skrev 2019-06-17 10:30:54 följande:
    Så då är alltså utom europeiska kvinnor du menar, de flesta västerländska kvinnor är likadana.
    Men kvinnor över hela världen har väl sociala medier som FB och Instagram osv,
    Västerländska trender sprider sig över hela världen (behöver ju inte vara bra)
    har svårt att se vilka kvinnor, speciellt som är yngre  som inte blir influerade av sociala medier i dagens läge. 
    Det finns  isolerade platser men tror inte att det är dom kvinnorna du träffar.
    Jag upplever inte att dom utländska kvinnor jag känner lever så annorlunda än svenska kvinnor faktiskt. Jag har också jobbat utomlands i resebranschen i många år och ser det inte som du gör det men vi är alla olika.
    Du får självklart tycka att svenska kvinnor är tråkiga men som sagt när man generaliserar över en grupp människor vad det än gäller och det gäller en så stor grupp som miljoner brukar man ha en orsak till att man upplever det så.
    I ditt fall har du nog träffat fel kvinnor för just dig men det är väl jättebra om du hittar en afrikansk kvinna som du kan ha ett bra förhållande med.
    Visst får vi alla tycka olika. Jag har matchat och träffat några tjejer från Afrika, och den stora kulturbärande skillnaden är hur de ser på familjen och relationer. I deras (läs: Uganda, Sierra Leone, Kongo) kulturer är man oerhört nära varandra hela tiden, och är nästan aldrig ensamma. De bor många tillsammans, och de ägnar stor del åt att måna om varandra. I stor utsträckning tror jag det beror på att deras socialförsäkringssystem inte är lika utvecklade som våra, vilket innebär att de närmaste blir så mycket viktigare för dem, än för oss i Sverige som skickar våra gamla föräldrar till ålderdomshem när de blir gamla. Detta är ju bara ett exempel på en viktig skillnad, så även om även de har sociala medier, så finns annat i deras memer (kulturella dna) som gör dem annorlunda i sitt sätt att se på samhället, i relation till människor som är uppväxta och formade av en västerländsk kultur. Att kvinnor från Afrika tycks tycka att jag är het, medan kvinnor uppväxta i Sverige inte tycks göra det; orsaken till det har jag ingen aning om. Kanske tycker de att det är exotiskt med en vit man?
Svar på tråden Utländska kvinnor är inte förstörda...