Anonym (hej) skrev 2019-06-15 14:18:44 följande:
Riktigt så är det inte. Varje ämne har flera kriterier som man blir bedömd i. T.ex. i språk skulle det (enkelt uttryckt) kunna vara läsa, skriva, prata/lyssna och grammatik. Om man då har C i läsa, skriva och prata/lyssna men E i grammatik så blir totalbetyget D.
Men förutsatt att läraren gör sitt jobb på rätt sätt så ska eleverna få flera chanser på en termin att både öva och visa vad de kan inom grammatik, så det är inte kört bara för att första grammatikprovet gick dåligt.
Däremot kan det ju i en del ämnen vara svårare att hinna med så många chanser, t.ex. fysik eller geografi som man kanske bara läser under en halv termin på ett läsår, eller idrott där de kanske bara ägnar 1-2 veckor vardera åt friluftsaktiviteter, dans eller simning. Till skillnad från t.ex svenska, engelska och matte som man har kontinuerligt varje vecka, där borde det finnas många tillfällen att få visa vad man kan inom varje område.
Det är ett lotteri vilken lärare man får. Ingen vet hur ofta en lärare verkligen pejlar av ett kunskapskrav och en del lärare ger fler chanser än andra.
Jag tycker det svenska skolsystemet är under all kritik. Kraven på vad eleverna ska kunna ökar men inte förutsättningarna för att få ett bra betyg.
Jävla skitsystem säger jag bara. Jag tycker synd om dagens ungdomar. Inte undra på att svenska skolresultaten går käpprätt åt h-e.
Antal elever per klass ökar och kraven ökar och trots det förstår man inte varför betygen sänks. Istället lägger man skulden på eleven som inte ens blivit mogen för detta nya system och nya kunskapskrav.
Jag tycker det är sjukt att man accepterar detta skolsystem som det ser ut idag.