Inlägg från: Anonym (snurrigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (snurrigt)

    Dotterns betyg utifrån matriser? Hur bedömer lärarna??

    Min dotter har av 8 kunskapskrav i en matris i slöjd fått 5 A, 2 C och 1 E.

    I en annan matris med 6 kunskapskrav har hon fått 2A, 3C och 1 E.

    Slutbetydet på den här terminen blev ett D! 

    Hur har lärana räknat ut detta?? I matrsen är vissa saker ifyllda i höstas och några nya i år. Men så ser matrisen ut.

    Förra året hade hon ett C. 

    Är det någon som kan förstå detta? Hur kan hon få ett D när hon har så många A på en del kunskapskrav?

  • Svar på tråden Dotterns betyg utifrån matriser? Hur bedömer lärarna??
  • Anonym (snurrigt)
    mammatill6 skrev 2019-06-14 12:02:56 följande:

    Sammanfattat så kan hon inte få c om inte alla på c är godkända.


    Men hon har 5 A, 3 C och 1 E. Ska då inte alla hennes A göra så att hon åtminstone då hamnar på ett C och inte ett D??
  • Anonym (snurrigt)
    Anonym (korrekt) skrev 2019-06-14 17:04:41 följande:

    Betyget är korrekt satt enligt dagens regler,

    Jag gillar inte detta system och dess fokus på brister. (Mitt ena barn hade  t ex presterat A i gymnastik i alla övriga moment men fick ett D i betyg då hen skrivit E på ett prov i allemansrätten som ingick.) 
      Vad jag tycker är bra är att bedömningen relaterar till ett uttalat kunskapsinnehåll och inte var man ligger på en skala jämfört med andra barn, som betygssystemet såg ut under min skoltid. (Teoretiskt sett beräknat utifrån riket men i praktiken ofta i jämförelse med andra barn i klass eller skola och med bedömningarna överförda från närliggande ämnen i de nationella proven.)


    Precis detta hade min dotter i fysik. A i samtliga kunskapskrav förutom ett där hon hade E. Slutbetyg = D!!

    Fy vilket dåligt system säger jag bara. 
  • Anonym (snurrigt)
    Anonym (nn) skrev 2019-06-14 22:06:22 följande:
    Vilken jävla besvikelse! Stackare.
    Helt sjukt! 

    Man tar ju kål på barnens motivation! 
  • Anonym (snurrigt)
    Anonym (hej) skrev 2019-06-15 14:18:44 följande:
    Riktigt så är det inte. Varje ämne har flera kriterier som man blir bedömd i. T.ex. i språk skulle det (enkelt uttryckt) kunna vara läsa, skriva, prata/lyssna och grammatik. Om man då har C i läsa, skriva och prata/lyssna men E i grammatik så blir totalbetyget D.

    Men förutsatt att läraren gör sitt jobb på rätt sätt så ska eleverna få flera chanser på en termin att både öva och visa vad de kan inom grammatik, så det är inte kört bara för att första grammatikprovet gick dåligt.

    Däremot kan det ju i en del ämnen vara svårare att hinna med så många chanser, t.ex. fysik eller geografi som man kanske bara läser under en halv termin på ett läsår, eller idrott där de kanske bara ägnar 1-2 veckor vardera åt friluftsaktiviteter, dans eller simning. Till skillnad från t.ex svenska, engelska och matte som man har kontinuerligt varje vecka, där borde det finnas många tillfällen att få visa vad man kan inom varje område.
    Det är ett lotteri vilken lärare man får. Ingen vet hur ofta en lärare verkligen pejlar av ett kunskapskrav och en del lärare ger fler chanser än andra. 
    Jag tycker det svenska skolsystemet är under all kritik. Kraven på vad eleverna ska kunna ökar men inte förutsättningarna för att få ett bra betyg. 

    Jävla skitsystem säger jag bara. Jag tycker synd om dagens ungdomar. Inte undra på att svenska skolresultaten går käpprätt åt h-e. 

    Antal elever per klass ökar och kraven ökar och trots det förstår man inte varför betygen sänks. Istället lägger man skulden på eleven som inte ens blivit mogen för detta nya system och nya kunskapskrav. 

    Jag tycker det är sjukt att man accepterar detta skolsystem som det ser ut idag. 
  • Anonym (snurrigt)
    Anonym (nn) skrev 2019-06-15 14:22:22 följande:
    Problemet är ändå att betyget inte är ett snitt på elevens färdigheter och kunnande. En elev kan ha A-nivå på nästan allt men ändå få endast D i betyg om eleven underpresterar i ett endaste moment.
    Precis. 

    Tänk om detta hade varit på en arbetsplats. Du har presterat topp på alla chefens punkter utom på ett där du gjort det på ett godtagart sätt. Din löneökning blir därför näst sämst. 

    Hur många vuxna skulle godta detta system? 
  • Anonym (snurrigt)
    ungkvinna1 skrev 2019-06-15 14:46:17 följande:

    Hej!

    Det stämmer - för att få ett C bör alla kriterier på C vara uppfyllda. Däremot finns det en klausul i systemet där läraren kan göra ett undantag, har barnet fått 9 A och 1 E ska det vara övervägande...Det finns att läsa på skolverkets hemsida


    Då ska barnet få A? eller B? Eller vad? 
  • Anonym (snurrigt)
    ungkvinna1 skrev 2019-06-15 14:46:17 följande:

    Hej!

    Det stämmer - för att få ett C bör alla kriterier på C vara uppfyllda. Däremot finns det en klausul i systemet där läraren kan göra ett undantag, har barnet fått 9 A och 1 E ska det vara övervägande...Det finns att läsa på skolverkets hemsida


    Borde det inte gälla samma sak då om man är ett kunskapskrav ifrån för att få B?
    T.ex samtiga kunskapskrav för betyget C är uppfyllda samt 4 av 9 på kunskapskrav A. Då blir det ju inte ett B om jag förstått rätt för då måste övervägade del av kunskapskraven för A vara uppnådda. Men här skiljer sig det endast ett kunskapskrav. Då får eleven ett C. Ett enda kunskapskrav gör att eleven inte får ett B utan ett C. Hur kan detta vara rimligt? 4 A av 9 är ju BRA. Då borde det bli ett B och inte ett C. 


    Varför har man inte bara kunskapskrav för D och B också? Detta gör ju bara så att elever får lägre betyg än de förtjänar. Ett A är ett A och inte ett B. Eleven kanske har B på resterande 5 kunskapskrav men det får eleven inte möjlghet att bevisa utan måste bara bevisa för A. 

    Jag tycker det är anmärkningsvärt! 

  • Anonym (snurrigt)
    Anonym (nn) skrev 2019-06-15 14:57:45 följande:

    Läste precis en artikel om att 50% av niondeklassarna skriver underkänt på nationella provet i matematik. Kan det stämma? Hälften av niorna får väl inte F i matte??


    Många många får F. Sveriges matteresultat har dalat de senaste åren. Trots det rycker folk på axlarna. 
  • Anonym (snurrigt)
    AndreaBD skrev 2019-06-15 20:50:42 följande:
    Beror på. Tänk dig själv att du på jobbet skulle låta bli att göra en viktig del av ditt arbete - tror du att du skulle behålla jobbet? Jo, så gott som alla vuxna jobbar i ett sånt system. 

    Visserligen kan jag också tycka att man egentligen borde ta vissa kriterier som inte absolut nödvändiga. Vissa är helt enkelt absolut nödvändiga. I språk måste man läsa, tala, skriva, förstå. Man kan inte bara vara sämre i en av dessa och ändå får bästa betyget. Däremot har man lagt till några mer allmäna kriterier, så som att man ska hitta material på nätet (engelska) eller bearbeta sitt eget arbete - dessa är inte helt nödvändiga, tycker jag. 
    Diskutera i grupp då som det står på vissa kriterier, delta i diskussioner. Detta är något som inte borde finnas med. En del vågar verkligen inte i klassrummet det kan vara utfrysta elever osm inte har vänner i klassen och inte känner sig bekväm.
Svar på tråden Dotterns betyg utifrån matriser? Hur bedömer lärarna??