• Anonym (TS)

När på morgonen startat er förskoleklass?

När på morgonen börjar era barn förskoleklass på morgonen?
    När på dagen slutar era barns obligatoriska förskoleklass?

Börjar och slutar första klass på samma skola vid ungefär samma tid?

Hade ni velat att det började senare?

Mitt barn ska börja förskoleklass till hösten och kommer gå obligatorisk tid mellan 08.10 - 12.30.

• Svar på tråden När på morgonen startat er förskoleklass?
  • Anonym (TS)

Inom en snar framtid kommer vi troligen sluta med sommartid och normaltid. De flesta vill tydligen ha "sommartid" året runt (jag är inte en av dem).

Men om det blir så, så kommer ju den obligatoriska tiden för förskoleklass -åk 2 sluta innan ens solen står som högst. Och på morgonen vintertid kommer det vara ganska mörkt.

• hammarhajen
    Anonym (TS) skrev 2019-06-15 19:54:13 följande:
    Även om det inte är många som skrivit det så innebär det ju ändå att det går, eller hur?

En del har ju också skrivit att de har obligatorisk tid 4 dagar i veckan. Det tycker jag också låter toppen och skulle ju vara bra för ditt exempel också. Själv skulle jag dock inte kunna nyttja det, men som sagt toppen om det blir bättre för fler.

Självklart ska man ju inte "sätta tider" efter minoriteter, men om det går att sätta dem så att det passar så många som möjligt så vore väl det bra, eller hur?
    Absolut, vilket är precis vad skolan försöker göra.

Som jag förklarat finns anledningar till att skolor har de starttider de har. Att det inte är samma sak som just DIN önskan innebär inte att skolorna inte har tänkt och just precis valt den lösning som passar bäst för flest. 
  • hammarhajen
    Anonym (TS) skrev 2019-06-15 20:00:39 följande:

Inom en snar framtid kommer vi troligen sluta med sommartid och normaltid. De flesta vill tydligen ha "sommartid" året runt (jag är inte en av dem).

Men om det blir så, så kommer ju den obligatoriska tiden för förskoleklass -åk 2 sluta innan ens solen står som högst. Och på morgonen vintertid kommer det vara ganska mörkt.

Vilket man också kan tänka är toppen, eftersom barnen då kommer ha möjlighet att vara utomhus på fritidstid när det är som ljusast under de mörka vintermånaderna. 

Går de i skolan 9.00-14.00 och sedan ska hinna äta mellis också, då blir det inte många ljusa minuter på fritids.

Man kan se fördelar och nackdelar med alla system. Att skolan börjar 8.00 istället för 9.00 kanske inte passar just er familj eller din personliga smak, men för många andra är det den bästa lösningen och man kan inte alltid få allt precis som man vill. 
  • hammarhajen
    Anonym (TS) skrev 2019-06-15 20:00:39 följande:

Vilket man också kan tänka är toppen, eftersom barnen då kommer ha möjlighet att vara utomhus på fritidstid när det är som ljusast under de mörka vintermånaderna. 

Går de i skolan 9.00-14.00 och sedan ska hinna äta mellis också, då blir det inte många ljusa minuter på fritids.

Man kan se fördelar och nackdelar med alla system. Att skolan börjar 8.00 istället för 9.00 kanske inte passar just er familj eller din personliga smak, men för många andra är det den bästa lösningen och man kan inte alltid få allt precis som man vill. 
  • Alexi

Det är värdelöst med fritids på morgonen. För rätt många barn behöver inte det och det innebär att de barn som måste vara på fritids på morgonen sällan har kompisarna där.

Vår skola börjar kl 09 en dag i veckan. Och det har varit den dag i veckan som varit svårast lämningar i fklass och ettan.

• Anonym (Karin)
    Anonym (Hr) skrev 2019-06-15 18:58:17 följande:

Fritids har en läroplan precis som förskoleklassen som de ska följa. Ingen pedagogisk verksamhet skulle gå att genomföra på den tiden på morgonen.

Sen är det väl ganska självklart att barnen blir mer trött (åtminstånde psykiskt) om de innan skolan ska vara i flera timmar på fritids. Koncentrationen kommer inte va lika bra när de väl börjar i skolan.

Det finns säkert läroplaner för fritidsverksamhet. Men består den i om man ändå inte kan utföra pedagogisk verksamhet på morgonen? Som du skriver.

I grund och botten måste ju barn vara där för föräldrar arbetar/studerar. Inget annat.

Nä, jag förstår att barn blir sönderstressad av stora barngrupper, lite personal, barn med särskild behov osv.

Då kan det vara bättre att ha lite mer strukturerad skolgång tidigare på morgonen och sedan fritids på e.m för de som behöver ha det. Liksom hushålla med krafterna för lära sig saker på morgon-dagen. Tänker från f-klass och uppåt.

I de flesta andra länder börjar man första klass när man är 6. Och nej det motsvarar oftast inte nivån med svensk förskoleklass. Utan är mycket mer utbildande och lärande.
  • Anonym (TS)
    hammarhajen skrev 2019-06-15 21:39:18 följande:

Tack för input.

Det man inte kan ändra är ju bara att acceptera. Men att acceptera och tycka det är det allra bästa för alla är ju inte samma sak.

Jobbar du på någon skola? Vad är i så fall din roll?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hr) skrev 2019-06-15 18:58:17 följande:
    Fritids har en läroplan precis som förskoleklassen som de ska följa. Ingen pedagogisk verksamhet skulle gå att genomföra på den tiden på morgonen.
    Sen är det väl ganska självklart att barnen blir mer trött (åtminstånde psykiskt) om de innan skolan ska vara i flera timmar på fritids. Koncentrationen kommer inte va lika bra när de väl börjar i skolan.
    Självklart är det trist för barn där båda föräldrarna MÅSTE börja jobba tidigt så de måste lämna barnen på förskolan när den öppnar vid 06.30.

Jag förstår att det blir jobbigt för de barnen. Samtidigt blir de troligen hämtade väldigt tidigt och får vila hemma efter den obligatoriska skoltiden, eftersom föräldrarna slutar jobbet tidigare än andra, då de börjat så tidigt.

Bra att Fritids har en läroplan och pedagogisk verksamhet. Det har jag ej kollat upp, men förutsatte att så var fallet då även förskolan har det. Men vår förskola har det endast mellan 09-15, övrig tid är något annat. Har fritids det från start till stängning?
  • Anonym (C)

På barnens skola är tiderna 8.30-13.30 för f-klass t.o.m tvåan. Alla elever börjar 8.30, från f-klass till sexan. Väldigt bra tycker jag som har flera barn, skulle aldrig fungera med olika morgontider.

• fluu

Här har det varit 8.20-12.30. Tycker att det är lagom. Ettorna går något längre.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden När på morgonen startat er förskoleklass?