• Anonym (Irriterad)

    Vuxet stuvbarn beteende

    Sambon jag lever med har vuxna barn som inte bor med oss. Den ena som bor i en annan stad kommer ca 2-3ggr i månaden och "hälsar på". Dvs dumpar sin resväska här och sover här om det inte finns möjlighet hos vänner eller den andra föräldern. När hen ska vidare till vänner som bor ca 15 mil från oss ska hen alltid fråga om hen får låna våran bil. Hen har egen bil men våran är "bättre". Sambon säger alltid ja eller så smusslas det och bilen är borta. Det är inte jag som står på bilen men det är jag som dammsuger den, håller ren både ut och invändigt, men när vi "får tillbaka" bilen är den aldrig i samma skick som när den "lånades" ut. Genom åren har det blivit en irritationsmoment för mig då jag tycker inte det är kul att vara "begränsad" när hen kommer då hen alltid ska ha bilen. Hen frågar så klart om vi behöver bilen, men jag är inte personen som planerar min ledighet i detalj. Just för stunden behöver vi inte den, nej. Sambon går det inte att diskutera med. Hens barn är ett väldigt känsligt ämne för hen. Jag skulle så gärna vilja komma på en lösning som hjälper mig att inte känna som jag gör nu när hen ska hälsa på. Hur når jag dit?

  • Svar på tråden Vuxet stuvbarn beteende
  • Anonym (Irriterad)
    Ester69 skrev 2019-06-16 11:56:08 följande:

    Köp en egen bil, problemet är då ur världen


    Tyvärr inte aktuellt. 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (N) skrev 2019-06-16 11:00:24 följande:
    Som sagt, ignorera.
    Tips på hur man kan ignorera en som säkerligen ser tydliga tecken på att man ogärna lånar ut bilen men fortsätter att fråga varje gång hen kommer? När man ibland säger nej fast man inte själv ska någonstans. Hur kan man få en 23-åring att förstå att vi lånar ut bilen när vi vill men vill inte bli tillfrågade hela tiden? Vid närmare eftertanke så är det ju min sambo som är problemet och inte hen. Hade det varit mitt barn hade jag gjort klart för hen vad som gäller. Tycker vi har pratat om det men hen fortsätter ändå. Det är DET som är problemet. 
  • Anonym (Irriterad)
    möjligt skrev 2019-06-16 00:43:43 följande:

    Varför har ni inte bara separata bilar om detta är ett så stort problem?

    Har ni råd med en fabriksny så har ni ju råd med två hyfsade bilar istället?

    Äger du ensamt boendet och står på alla lån?


    Har vi det? Vi behöver bara en bil och då väljer vi att köpa en lyxigare som är kul att åka i. 
  • möjligt
    Anonym (Irriterad) skrev 2019-06-16 12:21:13 följande:

    Har vi det? Vi behöver bara en bil och då väljer vi att köpa en lyxigare som är kul att åka i. 


    Fast det är ju inte DIN bil. Det är din sambos bil, eller kanske er bil.

    Din sambo väljer att låna ut sin/er bil

    Jag ser inte alls hur det är barnet som är problemet.

    Att din sambo väljer att låna en bil som denne helt bekostat (även om ni är överens om att ni samäger den?) till sitt eget barn oavsett anledning handlar ju inte om barnet.

    Sambon kan väl knappast var ovetandes om att du inte vill låna ut den? Kanske handlar det då inte om att han är konflikträdd mot sitt barn utan att han gärna lånar ut den till barnet?

    Att samäga och sambruka en bil fungerar bara så länge man är överens om hur bilen ska användas. Det verkar ni inte alls vara.

    Då får ni väl skaffa mindre roliga roliga bilar som ni själv får bestämma över?
  • Mella-Bella
    Anonym (Irriterad) skrev 2019-06-16 12:21:13 följande:
    Har vi det? Vi behöver bara en bil och då väljer vi att köpa en lyxigare som är kul att åka i. 
    Då verkar det som att du får välja hur du vill ha det, lyxig bil som du inte har kontroll över men får använda och hålla ren och fräsch sålänge barnet inte bestämmer sig för att hälsa på, eller en mindre lyxig bil som du håller städad och tillgänglig som du själv önskar. Kanske prata med mannen om att han behöver ta större ekonomiskt ansvar för boendet så att du kan skaffa en egen bil, om du skulle välja att inte längre vara intresserad av en lyxig bil som du inte får bestämma över i den här frågan.
  • Ess
    Anonym (Irriterad) skrev 2019-06-16 12:19:21 följande:
    Tips på hur man kan ignorera en som säkerligen ser tydliga tecken på att man ogärna lånar ut bilen men fortsätter att fråga varje gång hen kommer? När man ibland säger nej fast man inte själv ska någonstans. Hur kan man få en 23-åring att förstå att vi lånar ut bilen när vi vill men vill inte bli tillfrågade hela tiden? Vid närmare eftertanke så är det ju min sambo som är problemet och inte hen. Hade det varit mitt barn hade jag gjort klart för hen vad som gäller. Tycker vi har pratat om det men hen fortsätter ändå. Det är DET som är problemet. 
    Vem är envisast du eller hen?
    Antingen säger du bara ett kort nej första gången och nonchalerar sen. Annars så bara säger du ett kort NEJ varje gång hen frågar.
  • Anonym (N)
    Ess skrev 2019-06-16 14:59:02 följande:

    Vem är envisast du eller hen?

    Antingen säger du bara ett kort nej första gången och nonchalerar sen. Annars så bara säger du ett kort NEJ varje gång hen frågar.


    Precis. Ett nej utan förklaring. Du behöver inte förklara dig.
  • möjligt
    Ess skrev 2019-06-16 14:59:02 följande:

    Vem är envisast du eller hen?

    Antingen säger du bara ett kort nej första gången och nonchalerar sen. Annars så bara säger du ett kort NEJ varje gång hen frågar.


    Hjälper ju Dock föga om (den andre ) ägare till bilen inte själv har någon anledning att inte låna ut?

    Hade det varit TS bil så är det klart hon kan säga nej helt utan anledning, men att hon säger nej åt någon som säger Ja blir ju inte så effektivt?
  • Anonym (Dummies for sale)

    Sluta städa den, skaffa en "mindre kul bil" och skriv kontrakt på att aldrig låna ut något till dina egna barn. Det låter väl rimligt?

  • Anonym (dr)
    Anonym (Irriterad) skrev 2019-06-15 12:43:50 följande:

    Sambon jag lever med har vuxna barn som inte bor med oss. Den ena som bor i en annan stad kommer ca 2-3ggr i månaden och "hälsar på". Dvs dumpar sin resväska här och sover här om det inte finns möjlighet hos vänner eller den andra föräldern. När hen ska vidare till vänner som bor ca 15 mil från oss ska hen alltid fråga om hen får låna våran bil. Hen har egen bil men våran är "bättre". Sambon säger alltid ja eller så smusslas det och bilen är borta. Det är inte jag som står på bilen men det är jag som dammsuger den, håller ren både ut och invändigt, men när vi "får tillbaka" bilen är den aldrig i samma skick som när den "lånades" ut. Genom åren har det blivit en irritationsmoment för mig då jag tycker inte det är kul att vara "begränsad" när hen kommer då hen alltid ska ha bilen. Hen frågar så klart om vi behöver bilen, men jag är inte personen som planerar min ledighet i detalj. Just för stunden behöver vi inte den, nej. Sambon går det inte att diskutera med. Hens barn är ett väldigt känsligt ämne för hen. Jag skulle så gärna vilja komma på en lösning som hjälper mig att inte känna som jag gör nu när hen ska hälsa på. Hur når jag dit?


    Fy fan vilket beteende
    Jag hade lackat ur för länge sedan
  • Ess
    möjligt skrev 2019-06-16 15:54:39 följande:
    Hjälper ju Dock föga om (den andre ) ägare till bilen inte själv har någon anledning att inte låna ut?

    Hade det varit TS bil så är det klart hon kan säga nej helt utan anledning, men att hon säger nej åt någon som säger Ja blir ju inte så effektivt?
    Jag hade lagt undan bilnycklarna och sagt åt honom att den ungen kommer aldrig att köra vår bil.

  • möjligt
    Ess skrev 2019-06-16 19:15:46 följande:

    Jag hade lagt undan bilnycklarna och sagt åt honom att den ungen kommer aldrig att köra vår bil.


    Även om det som i det här fallet inte var din bil? Utan defacto din sambos bil?
  • Ess
    möjligt skrev 2019-06-16 20:26:53 följande:
    Även om det som i det här fallet inte var din bil? Utan defacto din sambos bil?
    Är det vår gemensamma bil så har jag samma rätt att bestämma över den som han har. Annars hade jag kört med samma attityd mot honom gällande boendet som ts har betalt.
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Irriterad) skrev 2019-06-16 12:19:21 följande:

    Tips på hur man kan ignorera en som säkerligen ser tydliga tecken på att man ogärna lånar ut bilen men fortsätter att fråga varje gång hen kommer? När man ibland säger nej fast man inte själv ska någonstans. Hur kan man få en 23-åring att förstå att vi lånar ut bilen när vi vill men vill inte bli tillfrågade hela tiden? Vid närmare eftertanke så är det ju min sambo som är problemet och inte hen. Hade det varit mitt barn hade jag gjort klart för hen vad som gäller. Tycker vi har pratat om det men hen fortsätter ändå. Det är DET som är problemet. 


    Men är det verkligen så självklart för det här styvbarnet att ni inte vill låna ut bilen? Du säger ju att din sambo säger ja varje gång. Om min pappa alltid sa jag när jag frågade om nåt skulle jag nog inte heller uppfattat att det inte var aktuellt. Om min suriga styvmamma sa nåt annat skulle jag inte bry mig. Det är min pappa jag lyssnar på.

    Så alltså, som så många andra har skrivit här; kom överens med din sambo om vad ni ska svara när han frågar. Sen håller ni på det. Det blir ju omöjligt om du säger nej och din sambo sambo säger ja. Du kommer aldrig kunna komma runt problemet annars.
  • möjligt
    Ess skrev 2019-06-16 20:40:07 följande:

    Är det vår gemensamma bil så har jag samma rätt att bestämma över den som han har. Annars hade jag kört med samma attityd mot honom gällande boendet som ts har betalt.


    Fast kanske ser inte sambon det som en gemensam bil?

    Kanske ser han det som sin bil? Som han bekostat?

    Såtillvida att TS är den enda som har kapital bundet i bostaden, den enda som står som ägare och den enda som står på alla lån plus att sambon inte betalar hyra och omkostnader, jo Då har hon mer rätt att bestämma över hemmet och vilka som får vara gäster, hur länge etc.

    Ser ändå inte att det nödvändigtvis har med bilen att göra
  • Anonym (?)

    Vad tycker du om sonen i övrigt, gör han andra saker som irriterar dig?

  • Tow2Mater
    Anonym (?) skrev 2019-06-16 23:50:04 följande:

    Vad tycker du om sonen i övrigt, gör han andra saker som irriterar dig?


    dottern
  • Anonym (uve)
    Anonym (Irriterad) skrev 2019-06-16 12:19:21 följande:
    Tips på hur man kan ignorera en som säkerligen ser tydliga tecken på att man ogärna lånar ut bilen men fortsätter att fråga varje gång hen kommer? När man ibland säger nej fast man inte själv ska någonstans. Hur kan man få en 23-åring att förstå att vi lånar ut bilen när vi vill men vill inte bli tillfrågade hela tiden? Vid närmare eftertanke så är det ju min sambo som är problemet och inte hen. Hade det varit mitt barn hade jag gjort klart för hen vad som gäller. Tycker vi har pratat om det men hen fortsätter ändå. Det är DET som är problemet. 
    Det verkar som att du är medveten om att ni tänker olika. Hur är det med din partner, är hen medveten om att hen (din partner) agerar annorlunda än hur du hade gjort?

    Du nämner också att du inte vet varför din partner gör så här. Känner hen skuld inför sina barn och den skilsmässa hen utsatt dem för? Kan det finnas något hos din partner som gör att hen försöker kompensera för något? Kan ni prata om det?
  • Anonym (Prova)
    Anonym (Irriterad) skrev 2019-06-16 12:19:21 följande:
    Tips på hur man kan ignorera en som säkerligen ser tydliga tecken på att man ogärna lånar ut bilen men fortsätter att fråga varje gång hen kommer? När man ibland säger nej fast man inte själv ska någonstans. Hur kan man få en 23-åring att förstå att vi lånar ut bilen när vi vill men vill inte bli tillfrågade hela tiden? Vid närmare eftertanke så är det ju min sambo som är problemet och inte hen. Hade det varit mitt barn hade jag gjort klart för hen vad som gäller. Tycker vi har pratat om det men hen fortsätter ändå. Det är DET som är problemet. 
    Har du provat att faktiskt prata med den här personen?

    Eller hur brukar du göra annars när du vill förmedla något till en annan människa?

    Säg ifrån till vederbörande: du, det passar inte att du lånar vår bil hela tiden, vi behöver den och du lämnar tillbaka den smutsig och stökig och det vill jag inte.

    Eller till din man:  du, det passar inte att du lånar ut vår bil hela tiden, vi behöver den och hen lämnar tillbaka den smutsig och stökig och det vill jag inte.

    Hur kan man få en vuxen människa att klara av att kommunicera med sin man och mannens 23-åriga barn? Tips?
Svar på tråden Vuxet stuvbarn beteende