• Anonym (Undrar bara)

    Jobbig ålderskillnad i en relation, vem skall anpassa sig?

    Det här gäller inte mig själv utan en kompis. Hon är tillsammans med en betydligt yngre kille (ca 21 och hon är ca 42). Men hon stör sig på att han ibland är så omogen. I beteendet, humorn, intressen han har osv. När det är stor åldersskillnad och detta är det som "stör" i relationen i övrigt är den jättebra vem skall anpassa sig efter den andres ålder? Den yngre eller den äldre?

    Jag tycker hennes kille är jättegullig och bra för henne. Han dricker inte, stökar inte ner, slösar inte pengar, vänstrar inte, är snäll, jobbar och hjälper henne med hennes barn trots att de är i tonåren. Det kan ju inte vara lätt att vara styvpappa åt två tonårsbarn när man själv bara är 21. Dessutom har de vart ihop i ett par år redan. Men det är just humorn, tv-spelsintresset och ointresset att planera saker som stör. Hon säger att det är som att ha tre barn ibland och vill att han växer upp. 

    Tycker du att han behöver växa upp eller behöver hon bli barnsligare? Vem skall anpassa sig?

  • Svar på tråden Jobbig ålderskillnad i en relation, vem skall anpassa sig?
  • Kjell2

    Hur växer man upp eller blir barnsligare på kommando?

    Har de valt att leva ihop så är det med hela personer, goda sidor och dåliga sidor.

  • Anonym (D)

    Låter som att det är dags för killen att dra vidare och hitta någon som tycker att han är rolig och intressant.

  • Anonym (Undrar bara)
    Tow2Mater skrev 2019-06-16 15:08:27 följande:

    En 21-årings hjärna har ännu inte mognat fullt ut, så vad tycker du själv?


    Rent generellt vet jag inte, men just till paret som gav mig idén så tycker jag faktiskt att pojken försöker så gott han kan att vara mogen. Att han ändå inte är mogen är ok, han är liksom 21 låt honom spela tv-spel och roas av barnsligheter om han vill det.
  • Anonym (Demo)

    Det är konstigt med folk kring 40 som inte inser att det är skillnad på 20 och 40.

  • Fiona M

    Jag tycker inte heller TV-spel är barnsligt, utan låter mer som att hon är trångsynt.

  • Anonym (V)

    Vad hade hon räknat med när hon blev tillsammans med en tonåring? :) Å andra sidan kan en 40-årig man vara precis likadan. Tycker inte att någon av dem ska behöva ändra sig och anpassa sig. De har väl olika syn på saker bara, kanske inte passar så bra ihop i längden. Om de ska anpassa sig ska ju båda göra det, inte bara den ena. De får väl göra som alla andra, diskutera och kompromissa.

  • Anonym (gör slut kanske)

    Min kille är 14 år äldre än mig. Det är jobbigt (socialt, folk som dömmer osv) men det fungerar, mycket tack vare att jag är mogen som person och han tvärt om lite mer omogen.

    Men jag säger såhär: INGEN ska ändra på sig. Ingen ska anpassa sig (mer än normalt i en relation) Sjukt skadligt att ens tänka så. Jag blev stressad kring åldersskillnaden i kombo med ev. framtida barn först, tänkte att vi måste skaffa barn så tidigt som möjligt för att han inte ska vara för gammal. Men har nu insett att det är jävligt dumt att tänka så- jag är redo när jag är redo. Kanske gör vi slut om 2 år. Ingen vet. Man måste få vara sig själv. Jag växte upp alldeles för fort och vill njuta av att vara ung. Fixar den äldre/mognare partnern inte det så gör slut. 

    Lite skeptisk dock till att hon har tonårsbarn, måste vara väldigt märkligt med en mamma som dejtar någon som är nästintill i ens egen ålder. Tycker inte det är riktigt ok mot barnen faktiskt. Hade känts väldigt märkligt.

  • Anonym (Hanna)

    Jag tycker det är taskigt av henne att begära det av en så pass ung kille. Han låter helt normal för att vara 21.

Svar på tråden Jobbig ålderskillnad i en relation, vem skall anpassa sig?