• Anonym (Ts)

    Hånade jag andra genom att säga att jag vill gå ner i vikt?

    Jag har för ett tag sedan på jobbet pratat om att jag vill gå ner i vikt. Vet att det finns andra som väger mer, men har aldrig pratat om någon annan än mig själv!!

    Tydligen har en person tagit illa vid sig eftersom hen väger mer än mig...

    jag tycker själv att detta är väldigt långsökt att ta illa vid sig... eller? Har jag fel?

    Jag kan i ärlighetens namn säga att jag inte dömer någon för deras utseende! Vare sig man är kort, lång, smal, tjock osv... men jag personligen vill gå ner några kilon och sa detta högt. Var det kränkande?

  • Svar på tråden Hånade jag andra genom att säga att jag vill gå ner i vikt?
  • Anonym (...)

    Hur mycket mer sa du då? Sa du endast -Jag vill gå ner i vikt. Punkt. Eller sa du något annat som kan vara jobbigt för någon annan att höra?

    Förresten.. Är ni lika långa eller skiljer sig era kroppslängder?

  • Anonym (Ida)

    Ja, man ska inte prata om sin kropp i negativt ordalag inför andra som väger mer. Det är faktiskt respektlöst. 
    Tjocka blir ständigt påminda om att de inte duger som de är i samhället idag, och att säga att det är ohälsosamt att vara tjock, hjälper inte. Kan lova dig att det inte finns en tjock människa i hela Sverige som inte vet att det är ohälsosamt, att de borde gå ned. De blir matade av att de inte passar in, de är mindre värda. 
    Om du vill gå ned, så gå ned, men prata inte om det med en tjock person, snälla. 

    Är själv inte tjock men har alltid drivits av självhat pga min mammas självhat. 

  • Anonym (...)

    Kom förresten på att du kanske inte ens vet vem som klagade.. Men har du någon aning?

  • Anonym (Ahha)

    Du kanske inte behöver gå runt och smaka vikt på jobbet. Dels är samhället redan extremt fixerat kring vikt. Sen finns det väl inget mer ointressant än din bantning?

  • Anonym (Ahha)
    Anonym (Ahha) skrev 2019-06-19 07:57:55 följande:

    Du kanske inte behöver gå runt och smaka vikt på jobbet. Dels är samhället redan extremt fixerat kring vikt. Sen finns det väl inget mer ointressant än din bantning?


    Snacka vikt inte smacka vikt. Och ja det är respektlöst att sitta och gnälla om sina 5kilo extra framför folk som kanske redan lider av extremt självhat pga sin vikt. Men är man så inrutad i sig själv är det klart man inte tänker längre än sitt eget ego. Din kropp och dina tankar kring din vikt är totalt ointressant för andra.
  • Schack73

    Jag skulle säga att överviktiga är extra känsliga när det gäller prat om vikt och kilon och läser in en massa saker som man inte sagt. Du har inte gjort något fel så länge du inte satt och sa ?Jag är så tjock! Jag måste gå ner 2 kg.? eller nåt sånt.

  • Anonym (Ts)

    För mig är det samma sak som att påpeka andra saker gällande utseende. Jag jobbar på en kvinnodominerad arbetsplats där flera ständigt pratar om att de måste fixa sina naglar för att de är så vidriga (jag har aldrig fixat naglarna), personen som tog illa upp har ett par tillfällen sagt åt mig att jag måste göra något åt mitt hår (hon har väldigt vackert hår själv som alltid är stylat).

    Någon har pratat om att hon vill operera brösten för att de är så hängiga (kan meddela att mina bröst är hängigare än hennes).

    Förstår inte skillnaden om jag då nämt att jag själv vill gå ner lite i vikt...

  • Fiona M

    Utseendeprat KAN vara kränkande, men måste inte vara det. (Kräver en viss fingertoppskänsla att läsa situationen, så enklast att avstå.)

    Däremot måste det vara det mest ointressanta någonsin att prata om med andra. Håll dina åsikter för dig själv och kallprata om vädret istället.

  • CitronTulo
    Anonym (Ts) skrev 2019-06-19 08:13:40 följande:

    För mig är det samma sak som att påpeka andra saker gällande utseende. Jag jobbar på en kvinnodominerad arbetsplats där flera ständigt pratar om att de måste fixa sina naglar för att de är så vidriga (jag har aldrig fixat naglarna), personen som tog illa upp har ett par tillfällen sagt åt mig att jag måste göra något åt mitt hår (hon har väldigt vackert hår själv som alltid är stylat).

    Någon har pratat om att hon vill operera brösten för att de är så hängiga (kan meddela att mina bröst är hängigare än hennes).

    Förstår inte skillnaden om jag då nämt att jag själv vill gå ner lite i vikt...


    Håller helt med dig TS! Vad skulle man kunna prata om, någonsin, om man hela tiden skulle behöva tänka på att censurera sig själv och vara rädd för att kränka någon? Om jag pratar om mina barn så kan jag kränka någon som inte kan få barn, om jag pratar om min bil så kan jag kränka någon som inte har råd med bil eller som inte har lyckats tagit körkort! Nu hård drar jag detta.. men det är principen det handlar om!
    Har själv lyckas kränka en (eller kanske flera) överviktiga personer då jag uttryckte vid något tillfälle att jag skulle vilja gå upp i vikt då jag är väldigt smal, det fick man visst inte heller säga..
  • Anonym (L)
    CitronTulo skrev 2019-06-19 08:22:58 följande:

    Håller helt med dig TS! Vad skulle man kunna prata om, någonsin, om man hela tiden skulle behöva tänka på att censurera sig själv och vara rädd för att kränka någon? Om jag pratar om mina barn så kan jag kränka någon som inte kan få barn, om jag pratar om min bil så kan jag kränka någon som inte har råd med bil eller som inte har lyckats tagit körkort! Nu hård drar jag detta.. men det är principen det handlar om!

    Har själv lyckas kränka en (eller kanske flera) överviktiga personer då jag uttryckte vid något tillfälle att jag skulle vilja gå upp i vikt då jag är väldigt smal, det fick man visst inte heller säga..


    Jamen precis! Blir omöjligt att diskutera mer intressanta saker om man hela tiden ska undvika vad som eventuellt skulle kunna kränka någon. Visst taktkänsla behöver man alltid men att jag gått ner 10 onödiga mammakilon är mina närmaste kollegor glada över...man kan peppa varandra oavsett vad ens mål är. Jag blir glad åt andras framgångar och vill gärna stötta om någon vill det. Vikt och allt annat gäller bara en själv, det finns ingen värdering i det. Väljer man att ha en viss vikt så fine. Den med 20kg övervikt äter och dricker nog jäkligt mkt godare än mig i vissa lägen, det är ett val. Jag gör ett annat val, vad är problemet?
Svar på tråden Hånade jag andra genom att säga att jag vill gå ner i vikt?