• Anonym (?)

    Varför kallar man svensk förskola pedagogisk?

    Många är väldigt noga med att man måste kalla personal på dagis generellt för ?pedagoger? samt att det är viktigt att inte säga dagis utan förskola.

    I verkligheten dock så är det en minoritet av dom som tar hand om barnen på förskolorna som är utbildade förskollärare. OM dom ens har en utbildning är dom flesta barnskötare vilket är en gymnasieutbildning, inte en pedagogisk högskoleutbildning.

    Sedan jobbar dagligen mängder av kreti och pleti som vikarier vilka inte har någon utbildning alls överhuvudtaget, vissa kan knappt prata svenska.

    Vidare är det så stora barngrupper och blasé kultur att föräldrar tycker det är normalt och något man ska räkna med att små barn som hämtas har flera bitmärken, har svalt en liter sand, har stora blåmärken på sig osv.

    ?Pedagogerna har inte tid att ha koll på varenda barn!?

    Jag har själv jobbat som vikarie på förskola när jag utbildade mig och på vissa förskolor kollade dom inte ens upp referenser eller begärde utdrag ur polisregistret utan jag fick jobb med mycket kort varsel.

    Verksamheten bestod av att massor av barn kröp omkring/befann sig i samma rum och lekte oorganiserat.

    Det stod små ettåringar och grät skräckslagna för sig själva och jag fick veta att dom skolades in och det var därför.

    Sedan var det utelek och promenad till någon äng där alla fick leta upp pinnar innan vi gick hem igen.

    Är det det som var så pedagogiskt?

    Jag tror ärligt talat att föräldralediga föräldrar tar bättre hand om och är mer pedagogiska än vad svensk förskolas personal erbjuder...

  • Svar på tråden Varför kallar man svensk förskola pedagogisk?
  • Anonym (?)
    Tow2Mater skrev 2019-06-20 13:33:28 följande:

    Vad utbildade du dig till? Barnskötare, pedagog?


    Biolog.
  • Anonym (?)

    Alltså kan tillägga att jag inte ser ner på att arbeta med människor, att jag tycker det är världens viktigaste jobb att ta hand om barn osv.

    Jag ÖNSKAR att all personal på förskolor hade högskoleutbildning för sitt yrke, att barngrupperna var tillräckligt små för att personalen skulle kunna ha koll på alla och finnas till känslomässigt för alla. Och att verksamheten verkligen var pedagogisk.

    Men som det är idag är det ett socialt tryck att låtsas som att det handlar om världens bästa förskola där barnen tas om hand av pedagoger.

  • Anonym (?)
    Anonym (...) skrev 2019-06-20 13:40:46 följande:

    Det finns bra och dåliga förskolor tyvärr och det är stor brist på utbildade förskollärare. Så de som har utbildning söker sig till de bättre förskolorna, med fler utbildade förskollärare och bättre lokaler, andra förskolor hittar inte ens vettiga outbildade vikarier, än mindre förskollärare till alla tjänster där det ska vara förskollärare.

    Dina erfarenheter verkar tyvärr ha varit av den sämre sorten.


    Den sämsta av dom var en privat förskola med Mycket bra rykte i stans rikaste område... och en uttalad pedagogik och tanke enligt hemsidan. Hemsidan och verkligheten var dag och natt.

    Hur vet ni vad som är en bra förskola? Det verkar som att många litar på fina ord i förskolans egen beskrivning och att den ligger i ett fint område.
  • Anonym (?)
    Anonym (Japp) skrev 2019-06-20 13:44:52 följande:

    Håller fullständigt med. Skulle aldrig få för mig att ha sonen på dagis fast vi får 15 timmar per vecka. Lägg på genustramset så får vi en riktig soppa!


    Vi har anställt en yngre kusin från Tyskland som barnflicka, eller hon har inte börjat än men kommer efter sommaren.

    Hon är jättevettig, älskar barn och har jobbat som barn och ungdomsledare. Många gamla kompisar tror dock att det hade gått lika bra med förskola. ?Pedagogerna vet nog hur dom ska göra, som är utbildade för det?.

    Jo, hade det bara stämt..! På en genomsnittlig förskola är pedagoger en minoritet, på vissa finns det inte en enda.

    Och vikarier jobbar så ofta att även om dom inte är fast anställda så är barnens verklighet att det är ny personal ofta och helt outbildad ofta!

    Hur kul är det för en ettåring-18månaders?!
  • Anonym (?)
    Tow2Mater skrev 2019-06-20 13:49:24 följande:

    Jag gissar det ser lite annorlunda ut under somrarna när många har semester etc? Flera fsk brukar ju slås ihop t ex. Men det brukar väl inte vara så vanligt med inskolningar mitt i sommaren, delvis av den anledningen...?


    Jag har jobbat även under terminerna. Det är mest det jag tänker på.
  • Anonym (?)

    I Stockholm (och andra storstäder i Sverige) är det värst. Och det är där flest högutbildade föräldrar bor som tror att en förskola är bra för att det är en Montessori eller någon annan specifik pedagogisk inriktning med fin hemsida.

    Men vad har personalen för utbildning och hur har det barnen egentligen? (Ej samma sak som vad personalen återberättar efter dagen). Vissa förskolor tar många bilder och skickar också. Det kan vara kaos hela dagen och barnet ledset och ängsligt men den lilla stunden barnet satt i sandlådan och inte grät tar man en bild och sms:ar till föräldrarna.

    www.svd.se/andelen-forskollarare-allt-mindre-i-stockholm

  • Anonym (?)
    Tow2Mater skrev 2019-06-20 13:58:08 följande:

    Fsk personal har ju samma rättigheter till semester, vab, sjukledigt, fl-ledigt, etc allehanda ledigheter som andra, så att få kontinuitet for barnen blir ju därfor svårt.

    Att ha ett antal kontinuerligt stående vikarier på lager som kan rycka in vid oplanerat behov skulle ju bli mycket dyrt. (Att hoja avgifterna skulle vara en väg).


    Precis. Det är inte organiserat för att vara bra för barnen, det är organiserat för att använda minimala medel och som förvaring.

    Men det får man inte säga!

    Man ska säga att det är pedagogiskt och bra för barnen. Utvecklande.

    Allt hade inte blivit bättre med mer pengar heller, är man van att jobba på ett sätt och har gjort det i 30 år ändras inte det med löneförhöjning eller mer personal.
  • Anonym (?)
    Anonym (...) skrev 2019-06-20 14:03:43 följande:

    Privata förskolor är inte nödvändigtvis de bästa. Där finns det krav på vinst vilket gör att det oftast inte är personalens och barnens bästa som premieras i första hand utan att verksamheten går med vinst.

    Jag har arbetat på många olika förskolor och den absolut bästa var en kommunal förskola. Men den hade gått rykte bland pedagogisk personal så vi hade hög lärartäthet och lätt att få engagerade pedagoger anställda och även vikarier. Låg personalomsättning, inga sjukskrivna, bra chef.

    Man märker om pedagogerna är engagerade och trivs med sitt jobb eller om de mest väntar på att dagen ska ta slut. Är det många sjukskrivna och/eller hög personalomsättning så är det en oftast en dålig förskola. En dålig arbetsmiljö för personalen är också dålig för barnen.


    Men vilken förskola i en storstad i Sverige idag har inte hög personalomsättning? Jag vet ingen. Kompisar och syskon med barn anser att dom har underbara eller tillräckligt bra förskolor (de vet ingen bättre) och säger ändå att det är hög personalomsättning och många olika vikarier.

    Hade jag vetat om en enda själv hade vi kunnat överväga det.

    Den förskolan du pratar om, är det på en mindre ort?

    Du ser, endast en pedagog per avdelning, resten lågutbildade.

    Varför då envisas med att rätta andra vuxna att det heter att förskolan är full av pedagoger? Och när den enda anställda som har pedagogisk utbildning är sjuk eller föräldraledig så kommer det in en barnskötare eller någon helt utan utbildning och då är det 100% lågutbildade på avdelningen.
    Anonym (.) skrev 2019-06-20 14:44:04 följande:

    Har två barn som gått på Montessoriförskola som omvandlades till vanlig privat förskola, därefter på kommunal skola. Äldsta dottern gick åk 1-4 på Montessoriskola.

    Förskolorna har varit fantastiska. Alla avdelningar har haft minst en utbildad förskolelärare. Övrig personal har varit barnskötare. Praktikanter har kommit från barnskötarutbildning. Jag har enbart positiva erfarenheter från både privat och kommunal förskola, däremot höll den privata Montessoriskolan inte alls måttet. Valde den pga att dottern är begåvad och skolan sade sig kunna möta eleverna på deras nivå och utmana dem. Hände inte. Dottern blev frustrerad och uttråkad och lärde sig nästan inget nytt de sista två åren. Vi har bytt till kommunal skola och kvaliteten är oerhört mycket högre och jämnare, dottern fick jobba en hel del för att komma ifatt. Till och med skolmaten är mycket bättre i den kommunala skolan. Som helhet delar jag inte TS katastrofbild av förskolan, våra barn har haft det jättebra, längtat dit, lärt sig oerhört mycket om socialt samspel, kroppen, rymden, världen, djur och natur. Pedagogerna har klätt ut sig, de har haft teman, Nobel-fest, påskfest, julfest, vernissager, prisutdelningar, utflykter m.m.


  • Anonym (?)
    Anonym (Trams) skrev 2019-06-20 14:31:53 följande:

    Dagis är till för att föräldrar ska kunna jobba. Det är betalda barnvakter som jobbar där och för det behövs ingen högskoleutbildning. De ska leka med barn, mata, byta blöja m.m och det klarar de flesta sunda människor.


    Jo men då borde man få säga det och inte bli tillrättavisad och skapa dålig stämning för att man inte kallar personal på dagis för ?pedagoger? och folk kunde sluta hävda att förskolan inte är samma sak som daghem eftersom det NUFÖRTIDEN är så himla mycket bättre jämfört med på 70-talet.
Svar på tråden Varför kallar man svensk förskola pedagogisk?