• Anonym (...)

    Varför kallar man svensk förskola pedagogisk?

    Det finns bra och dåliga förskolor tyvärr och det är stor brist på utbildade förskollärare. Så de som har utbildning söker sig till de bättre förskolorna, med fler utbildade förskollärare och bättre lokaler, andra förskolor hittar inte ens vettiga outbildade vikarier, än mindre förskollärare till alla tjänster där det ska vara förskollärare.

    Dina erfarenheter verkar tyvärr ha varit av den sämre sorten.

  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2019-06-20 13:43:29 följande:

    Den sämsta av dom var en privat förskola med Mycket bra rykte i stans rikaste område... och en uttalad pedagogik och tanke enligt hemsidan. Hemsidan och verkligheten var dag och natt.

    Hur vet ni vad som är en bra förskola? Det verkar som att många litar på fina ord i förskolans egen beskrivning och att den ligger i ett fint område.


    Privata förskolor är inte nödvändigtvis de bästa. Där finns det krav på vinst vilket gör att det oftast inte är personalens och barnens bästa som premieras i första hand utan att verksamheten går med vinst.

    Jag har arbetat på många olika förskolor och den absolut bästa var en kommunal förskola. Men den hade gått rykte bland pedagogisk personal så vi hade hög lärartäthet och lätt att få engagerade pedagoger anställda och även vikarier. Låg personalomsättning, inga sjukskrivna, bra chef.

    Man märker om pedagogerna är engagerade och trivs med sitt jobb eller om de mest väntar på att dagen ska ta slut. Är det många sjukskrivna och/eller hög personalomsättning så är det en oftast en dålig förskola. En dålig arbetsmiljö för personalen är också dålig för barnen.
  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2019-06-20 15:20:05 följande:

    Men vilken förskola i en storstad i Sverige idag har inte hög personalomsättning? Jag vet ingen. Kompisar och syskon med barn anser att dom har underbara eller tillräckligt bra förskolor (de vet ingen bättre) och säger ändå att det är hög personalomsättning och många olika vikarier.

    Hade jag vetat om en enda själv hade vi kunnat överväga det.

    Den förskolan du pratar om, är det på en mindre ort?

    Du ser, endast en pedagog per avdelning, resten lågutbildade.

    Varför då envisas med att rätta andra vuxna att det heter att förskolan är full av pedagoger? Och när den enda anställda som har pedagogisk utbildning är sjuk eller föräldraledig så kommer det in en barnskötare eller någon helt utan utbildning och då är det 100% lågutbildade på avdelningen.


    Nej jag bor i en storstad. Jag kan på rak arm räkna upp minst 10 förskolor som är bra och har låg personalomsättning och minst två förskollärare per avdelning. Tyvärr kan jag nog räkna upp lika många mindre bra också. Sen finns det ju en hel del som ligger någonstans mitt i mellan.

    Problemet i storstäder är att många förskolor har jättedåliga lokaler och att det är så stort söktryck- många barn i kö- så att man hela tiden måste öppna nya förskolor och fortsätta använda lokaler som inte alls är bra anpassade. Sen bristen på förskollärare på det.
  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2019-06-20 17:21:42 följande:

    Konstigt att det verkar vara norm med hög personalomsättning när min bekantskapskrets pratar om förskolorna. En vanlig kommentar är ?det är en jättebra förskola. Vi är jättenöjda. Det är ganska hög personalomsättning och många olika vikarier, men den är för bra för att byta, jag tror ändå att den är bland dom bästa?.Jag gissade att du inte bodde i en storstad. Nej man måste inte vara högskoleutbildad för att jobba på dagis, majoriteten av dom anställda är lågutbildade. Men då borde man heller inte vara tvungen att svepande kalla alla anställda på förskola för ?pedagoger?. Inte ens hälften av dom anställda är pedagoger. Det är mer ärligt att säga ?dagisbiträdena, barnskötarna och några pedagoger?. Dom flesta som tar hand om barnen är inga pedagoger. Sluta kalla folk för saker dom inte är utbildade till.

    Jag tycker faktiskt det är konstigt att man har så låga krav på förskolan. Man pratar ofta om lågutbildade föräldrar som ett problem, att dom skapar problem och har sämre förståelse för barns behov mm, men hur bra funkar det då att lämna sitt barn på heltid till en lågutbildad och lågavlönad person som dessutom har hand om 14 barn till i en rörig miljö?


    Det är ett generellt problem med personalomsättning eftersom det finns fler förskollärartjänster än det finns förskollärare och det enda sättet att få upp lönen är att byta jobb. MEN de förskolor som är attraktiva att arbeta på för förskollärare -inte nödvändigtvis samma som är populära bland föräldrar men det kan sammanfalla-

    där på de attraktiva bland förskollärare slutar inte personalen i samma utsträckning så där är det sällan lediga fasta tjänster. Sen kan ju såklart människor ändå vara föräldralediga, ha semester, bli sjuka osv i normal utsträckning.

    Jag är dock emot att alla kallas pedagoger. De bör kallas vid de titlar de har: förskollärare och barnskötare. Det är ändå olika ansvar som kommer med de olika rollerna.

    På vissa ställen finns det andra typer av pedagogisk högskole/universitetsutbildade anställda, tex grundskolelärare, fritidspedagoger, de kan möjligtvis omnämnas pedagoger.
  • Anonym (...)

    Ur ett globalt perspektivs är svenska förskolor definitivt i toppskiktet. I de allra flesta länder utanför norden finns inte ens ett system som är för alla med den nivån på pedagogik, med en läroplan och relativt små barngrupper. I många länder det privat barnflicka som gäller minst tills barnen är 3-4 år, alternativt dyra privata förskolor som endast höginkomsttagare har råd med om man inte kan vara hemma med barnen. Det är ju en stor anledning till att barnafödandet tex i Italien, Spanien, Japan är minimalt, för det kräver att en förälder, oftast mamman stannar hemma med barnen, trots att lönerna där är låga. Barngrupperna i de flesta länders förskolor till och med i Europa är betydligt större än här. I större delen av Afrika, Asien och även flera anglosaxiska länder börjar barnen från redan från låg ålder i skolan, inte ovanligt med 40-50 fyraåringar i skolbänkar med en lärare. Många länder tillåter fortfarande aga i skolan, även flera sk i-länder. Det finns en stor variation, men det systemet med förskola för alla och en läroplan som inbegriper både omsorg och pedagogik som finns i Skandinavien är väldigt unikt ur ett världsperspektiv.

    Visst behövs det bättre ekonomiska förutsättningar i Sverige också för att minska barngrupper, locka flertal utbilda sig, se till att alla förskolors lokaler och utemiljö håller måttet. Men säger man att det är den sämsta förskolan i världen så visar man bara en extrem okunnighet om hur det ser ut i resten av världen.

  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2019-06-23 10:37:37 följande:

    Men nu snackar du ju skit. Läroplanen och det som lärs ut på förskollärarutbildningen är inte vad tråden handlar om. Den handlar om hur det funkar i verkligheten och det är inte en pedagogisk och trygg verksamhet!

    Ja, att ha en egen aupair i sitt eget hem är ju mycket tryggare för en ettåring än att bli satt i en stor grupp där personalen inte hinner/orkar/känner för att ha koll och vara psykiskt närvarande.

    I England har alla barn en ?key person?, personalen delar upp barnen så att dom har ansvar för ett visst antal dom inte får tappa kollen över.

    I Sverige kommer barn hem med bitmärken och rivmärken över hela kroppen, har fallit och slagit sig blå i hela ansiktet, råkat hänga sig i en persienn utan att någon annan än ett annat barn märkt det.

    Nu läste jag precis om hemska skandaler på italienska förskolor, kanske är hela konceptet med att lämna bort små barn i stora grupper på institutioner helt enkelt inte så bra?

    Feminism och barns bästa är inte samma sak.


    Anonym (förskollärare) skrev 2019-06-23 16:07:57 följande:

    Kunde inte sagt det bättre själv! Det finns inget en förskola kan ge ett litet barn som inte vilken normalt fungerande förälder som helst kan minst lika bra.


    Nu har ni inte läst eller så förstår ni bara inte vad jag skriver. Ni kan absolut vara hemma med era barn om ni tycker det är bäst och om ni kan leva på bidrag eller en rik partners lön, eller skaffa en barnflicka. Det är helt upp till er. Det tar dock inte bort det faktumet att det knappt finns några länder utanför Skandinavien som har ett så välutbyggt förskolesystem som det finns här.
  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2019-06-23 18:25:15 följande:

    Det är ett faktum att det är billigt här from ett års ålder medans det i många andra europeiska länder är gratis from 3 års ålder och är dyrare innan eller att man börjar i skolan som 3-4åring istället (som tex i Storbritannien där skolan för en 4 åring helt enkelt är en väldigt pedagogisk förskoleklass).

    Billig och platsgaranti är inte överhuvudtaget vad som diskuteras i tråden.

    Jag säger inte heller att förskollärarutbildningen är dålig (den är bra!) eller att det inte finns några bra förskolor alls men så många i Sverige är dåliga att man inte kan kalla den pedagogisk generellt.

    Det är ju också mellan 0-38% av personalen som är pedagoger och ändå envisas föräldrar med att kalla alla för pedagoger.

    Undersköterskor och vårdbiträden är inte sjuksköterskor, elevassistenter och outbildade lärarvikarier är inte lärare, terapeuter som gått en privat intensivkurs på 10 veckor är inte psykologer osv.


    Ja, jag håller med om flera av de sakerna du skriver. Jag tycker inte heller att man ska kalla outbildad personal för pedagog. Förskollärare och barnskötare anser jag bör vara de enda titlarna i förskolan och de bör användas. Förhållandet mellan barnskötare och förskollärare borde också vara det omvända 70% förskollärare 30% barnskötare. Tyvärr är det en stor brist på förskollärare. Antagligen delvis pga att det är ett yrke som ofta inte har de bästa förutsättningarna, pga stora barngrupper, dåliga lokaler, för liten budget men också pga att det skett en enorm utbyggnad av förskolan de senaste åren. Det krävs absolut höjda ekonomiska satsningar för att alla förskolor ska få lika bra standard. Det är extremt ojämnt. Det behövs definitivt förbättringar. Fler förskollärare, färre barn per barngrupp, högre budget, ändamålsenliga lokaler och utemiljöer. För att kunna utbilda fler förskollärare så behöver även förskollärarutbildningarna mer pengar. Så det är bara att rösta på det partiet som är beredda på att satsa på förskolan, för det är en skattefråga till syvende och sist.

    Men ur ett globalt perspektiv så är Sverige bland de länder som har bäst förskolor med minst grupper, mest utbildad personal och pedagogiska mål för små barn.
Svar på tråden Varför kallar man svensk förskola pedagogisk?