• louisa83

Bilbarnsäkerhet treåringar

Hej allihopa! Det är så att jag bor utomlands och ska till Sverige i två veckor i sommar. Här där vi bor har vi bilbarnstolar till barnen som båda är tre år gamla, men tänkte att det är lite bökigt att ta med dem. Vi kommer inte färdas så jättemycket i bil, någon sträcka här och där. Så försökte kolla hur reglerna ser ut i Sverige vad gäller barnsäkerhet, t.ex om det går bra med vanliga bilbarnskuddar. De är ju billiga så då kan jag köpa två i Sverige och ha där. Men de flesta vad jag såg är från 15 kilo och mina barn är 13 respektive 14 kilo. Så då antar jag att det går bort? Men det är så svårt att fatta vad som är rekommenderat och vad som är lag. Det stod till exempel att om barnen är över tre år räcker det med bilkudde, och när det gäller korta sträckor med taxi behövs det inte alls? Vad sjutton är korta sträckor?! Räknas Arlanda - Stockholms city som en kort sträcka?

Om bilkuddar inte funkar så får jag ta med mig bilbarnsstolarna. Men finns det någon här som vet vad lagen säger om treåringar under 15 kilo? Är helt förvirrad.

• Svar på tråden Bilbarnsäkerhet treåringar
  • Anonym (C)
    louisa83 skrev 2019-06-21 10:10:34 följande:

Men om de blir 15 kilo så är ju bilkuddarna säkra för dem.

Säkert och godkänt är inte samma sak. Enligt rekommendationerna ska de sitta bakåt så länge som möjligt, helst till 25 kg, eftersom det är säkrast. Bilkuddar är ju säkrare än inget, men lååångt ifrån lika säkert som bakåtvända stolar.
  • fjanten
    louisa83 skrev 2019-06-21 10:10:34 följande:

Men om de blir 15 kilo så är ju bilkuddarna säkra för dem.

Nej, så små barn ska färdas bakåtvänt. Krockar ni ligger barnen pyrt till på bilkuddar/framåtvända bilbarnsstolar.
  • louisa83
    Anonym (C) skrev 2019-06-21 10:43:42 följande:

Säkert och godkänt är inte samma sak. Enligt rekommendationerna ska de sitta bakåt så länge som möjligt, helst till 25 kg, eftersom det är säkrast. Bilkuddar är ju säkrare än inget, men lååångt ifrån lika säkert som bakåtvända stolar.

Konstigt att svensk lag inte grundas på barnens säkerhet. Svenskar som tycker att säkerhet är så viktigt, varför har inte lagen följt det? Det blir ju väldigt förvirrande för en som jag som inte visste det. Då borde de ju liksom inte ens göra bilkuddar från 15 kilo.

Nåväl, får tänka på hur jag ska göra, antingen ta med stolarna, hyra, eller undvika att åka bil alls.
  • Anonym (M)

Vet inte vad 15 kilo kommer ifrån? Barn under 4 år ska åka bakvända, innan dess är nackmusklerna inte utvecklade nog för att kunna hantera en krock. Efter 4 år kan de ha en bilstol med nackstöd i rätt höjd, men helst ska de åka bakvänt så länge som möjligt.

Läs mer:

ntf.se/konsumentupplysning/barn-i-bil/barn-0-4-ar/

Men, om man bara ska en kort sträcka (nån kilometer högst fick jag lära mig på körskolan för några år sedan) kan de åka utan bilstol. De enklaste för er är kanske att ta taxi om ni bara ska åka enstaka gånger, med bilstol i såklart

• Anonym (C)
    louisa83 skrev 2019-06-21 11:01:16 följande:

Konstigt att svensk lag inte grundas på barnens säkerhet. Svenskar som tycker att säkerhet är så viktigt, varför har inte lagen följt det? Det blir ju väldigt förvirrande för en som jag som inte visste det. Då borde de ju liksom inte ens göra bilkuddar från 15 kilo.

Nåväl, får tänka på hur jag ska göra, antingen ta med stolarna, hyra, eller undvika att åka bil alls.

Sverige måste ha samma lag som resten av EU, där de flesta barn vänds vid 1 år/9månader.

Vad har dina barn för stolar hemma?
  • Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2019-06-21 11:06:29 följande:

Vet inte vad 15 kilo kommer ifrån? Barn under 4 år ska åka bakvända, innan dess är nackmusklerna inte utvecklade nog för att kunna hantera en krock. Efter 4 år kan de ha en bilstol med nackstöd i rätt höjd, men helst ska de åka bakvänt så länge som möjligt.

Läs mer:

ntf.se/konsumentupplysning/barn-i-bil/barn-0-4-ar/

Men, om man bara ska en kort sträcka (nån kilometer högst fick jag lära mig på körskolan för några år sedan) kan de åka utan bilstol. De enklaste för er är kanske att ta taxi om ni bara ska åka enstaka gånger, med bilstol i såklart

Det är skillnad på lag och rekommendationer. 15 kg kommer från att kuddar/bältesstolar är godkända från 15 kg.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (C) skrev 2019-06-21 11:12:21 följande:

Sverige måste ha samma lag som resten av EU, där de flesta barn vänds vid 1 år/9månader.

Vad har dina barn för stolar hemma?

1 år / 9 månader enligt lag o rekommendationener? Har du någon källa ?
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (C) skrev 2019-06-21 11:14:43 följande:

Det är skillnad på lag och rekommendationer. 15 kg kommer från att kuddar/bältesstolar är godkända från 15 kg.

Troligen för att det finns 4 åringar som väger bara 15 kilo som till ex min dotter. Hon kommer troligen inte bli 25 kilo förre än hon fyller 6 .. att ha en 6 åring bakåtvänd dukar inte på grund av längden
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (Tveksam) skrev 2019-06-21 11:23:42 följande:

Troligen för att det finns 4 åringar som väger bara 15 kilo som till ex min dotter. Hon kommer troligen inte bli 25 kilo förre än hon fyller 6 .. att ha en 6 åring bakåtvänd dukar inte på grund av längden

*att ha en 6 åring bakåtvänd FUNKAR inte **
  • Anonym (C)
    Anonym (Tveksam) skrev 2019-06-21 11:22:02 följande:

1 år / 9 månader enligt lag o rekommendationener? Har du någon källa ?

Källa på att många barn i Europa vänds redan vid 1 år/9 månader menar du? Det kan du lätt hitta själv om du googlar. Framåtvända bilbarnstolar är godkända från 9 kg.
Svar på tråden Bilbarnsäkerhet treåringar