• Anonym (Vad ska jag göra)

    Min bästa vän är på väg in i väggen pga barnen

    Min bästa vän har två barn. Båda är i skolåldern. Båda har diagnoser, och hemma kommer alla känslorna ut, i form av ord, bråk, skrik, slag och en vägran att hjälpa till ens det minsta.

    Nu är hon på väg rakt in i väggen, och ändå har sommarlovet bara börjat. Kan jag få tips och råd på vad jag kan göra för att hjälpa. Hon är sjukskriven för sina egna hälsoproblem, som endast förvärras av alla bråk och strider. Hon älskar sina barn och gör allt för dem, men vem tar emot när hon faller? Hennes man försöker verkligen så mycket han kan, men det är hon som är hemma nu när det är sommarlov, hans semester täcker ju inte hela sommaren. Vad kan man göra för att hjälpa? Har själv barn och jobb, så att åka dit och avlasta är svårt. Att åka iväg vore det optimala, men ekonomin är inte på topp. Tips och råd!!!

  • Svar på tråden Min bästa vän är på väg in i väggen pga barnen
  • Anonym (xXx)

    Tipsa henne om att ansöka om kontaktfamilj / stödfamilj.
    Ta kontakt med kommunen.

  • Anonym (Jag)

    Låter urjobbigt...

    Finns inte pappan närvarande? Så man kan dela på barnen lite? Stödfamilj rekommenderar jag och ring och kolla om det inte finns nån kolloplats ledig nån vecka i sommar till barnen (beroende på ålder förstås)

  • FuckGoggleAskMe

    En av mina bästa vänner är i en liknande situation. Hon är bra på att fråga efter hjälp hos BUP, SOC och allt som finns. Ena killen är hos stödfamilj ibland och den andra på något slags korttidsboende ibland. Det finns hjälp att få! Dom har råd att åka iväg, men inte hjälper det.

  • Anonym (Vad ska jag göra)

    Jag har försökt ta upp stödfamilj, ibland får de hjälp av släkt, men då är det oftast mycket värre dagarna efter. (Rutiner som bryts är ju aldrig lätt)

    Men de vill inte ?lämna bort? sina barn. Men jag är ju rädd att hon kraschar och vart hamnar de då? Skola fritids hela dagarna då pappan jobbar och har restid från/till jobb.

    Han försöker som sagt så mycket som möjligt att hjälpa till, men jobbar (och måste det då hon är sjukskriven) och kan inte gå ner i tid.

  • Anonym (A)
    Anonym (xXx) skrev 2019-06-20 20:11:36 följande:
    Tipsa henne om att ansöka om kontaktfamilj / stödfamilj.
    Ta kontakt med kommunen.
    Håller med
  • Anonym (Vilja)
    Tow2Mater skrev 2019-06-20 20:51:37 följande:

    Barnen  kanske skulle må battre på fritids? De låter ju uttråkade hemma om de bara bråkar?


    Haha skämtar du? Eller såg du inte att de hardiagnoser? Det kan handla om barn som blir hyper av för mycket att göra, för lite att göra, mittemellan, för trötta, för utsövda och fulla med energi. Ljudkänsliga, ljuskänsliga. Svajig känslo-och energireglering är liksom trademarks på npf-barn och inget som går att aktivera bort. Baksmällan kan bli enorm. Men du kanske missade den biten eller svarade i fel tråd?
  • Anonym (Elle)

    -Fritids på dagarna. Jag gissar att de är vana att vara i skolan och på fritids, så det blir ju inget nytt. Dessutom även om det blir värre när de kommer hem, så kan ju mamman vila medan de är där och då ha mer ork när de är hemma, än att ha dem hemma hela dagarna.

    -Pappan får gå ner i tid. De får se över sin ekonomi om de behöver, så att han kan gå ner. Om barnen är på fritids medan pappan jobbar så är de två föräldrar hemma när barnen är hemma. Då kan de dela bördan mellan sig, kanske dela på barnen och hitta på saker var för sig ibland också.

  • Elin P

    Kan du erbjuda dig att ha hand om ett av barnen ibland över dagen? Jag har barn med diagnos och det är alltid väldigt tufft under långa skollov. Det blir värre då av att barnen är hemma och nöter på varandra och på oss. Om en vän till mig erbjöd sig att ta med ett av mina barn hem eller på någon aktivitet en dag skulle det vara en stor avlastning. Det behöver ju inte kosta något men betyder mycket för den som har det tufft. Fint att du tänker på hur din vän har det!!

  • Elin P

    För mig betyder det också mycket att bara träffa en kompis själv ibland och ta en fika eller promenad. Det kanske ni kan göra när väninnans man är hemma med hennes barn.

Svar på tråden Min bästa vän är på väg in i väggen pga barnen