Inlägg från: Anonym (tjabba) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tjabba)

varför så läng betänketid?

Varför är många så triggade av diskussionen att sänka abortbetänketiden med några veckor nu när tekniken gör att den gamla säkerhetsmarginalen till livskraftigt foster har minskat?

När jag gjorde abort bestämde vi oss på typ 2 veckor. Varför behöver man fundera så länge?

mvh

• Svar på tråden varför så läng betänketid?
  • Anonym (tjabba)

Men Lila,
    om du inte har fått mens på en månad++ så kan du väl åka till apoteket och köpa en kissticka? Då borde det du säger omöjligen kunna ske?? Eller förklara?

• Anonym (tjabba)

Ja, lite trassligt kan det ju vara med diverse specialfall.

Så det är alltså anledningen då till dagens långa betänketid - se till att alla med oregelbunden mens också omfattas av regelverket?

• Anonym (tjabba)

Hej Anna,
    välkommen med din input. 
    Jag tänker att frågan om oregelbunden mens har jag aldrig hört komma upp i någon debatt, den var ny för mig. Kanske har den inte haft den digniteten som krävs för att lyftas upp i ljuset?

Om det vore anledningen till att man blir så upphetsad av att flytta gränsen ett par veckor kan jag tycka att den frågan borde ha hörts mer.

Kvinnor med oregelbunden mens kan väl prenumerera på kisstickor precis som dammsugarpåsar? Eller är de hemskt dyra?

• Anonym (tjabba)

Hej, min fråga var det omvända - varför folk blir så upprörda av tanken på lite kortare betänketid.

Det påverkar mig inte personligen, eller åtminstone är det irrelevant för frågeställningen huruvida det gör det och i så fall på vad sätt.

• Anonym (tjabba)

Två(minst) inlägg som hävdar att jag är på en viss sida. Är argumenten så svaga att de inte funkar om jag inte antas vara emot något, eller för?

Varför behövs så lång betänketid? Hitills har det anförts "oregelbunden mens". Jag föreslog en lösning och tyckte att det argumentet var väl svagt. Vidare har argumentet "lägg dig inte i det" också framförts. Det stillar inte heller det min nyfikenhet kring frågan.

• Anonym (tjabba)

Vilka argument tänker du på då, har jag missat några?

• Anonym (tjabba)

Kanske springer före dig i resonemanget, spetsar till det lite. Kan man inte se det som att det är en betänketid? Jag menar om man bestämmer sig vecka 8 eller så, varför kan inte gränsen sättas v8.5 då?

Det är liksom det som är min fråga. Kan ju vara svårt att förstå andemeningen på ett forum, jag förstår det.

Hjälper denna kvalificering dig?

• Anonym (tjabba)

Njae, förstår hur du menar men jag menar nog just den gränsen som gäller för "no questions asked". Är det 20 den är nu?  När det är något fel på barnet är det en helt annan diskussion i min värld.

• Anonym (tjabba)

Menar du att abortfrågan inte är en moralisk diskussion? Jag antar att jag missuppfattar dig nu. 

Svar på tråden varför så läng betänketid?